Det våres for kursing

Foto: Karin Karltun
PUBLISERT: 20 februar 2023
OPPDATERT: 22 mars
Tore Aaserud og Trude Vaborg Gudbrandsen.

Stadig flere tilbyr kurs i foliering som et tillegg til de produktene de selger. Og kursene er ofte populære. I vår starter Spandex kurs i både foliering av biler og interiør.

I starten av Sign, Print & Promotion var bilen svart, til slutt hadde den endret farge til oransje. I løpet av messens to dager har den altså blidt kledt inn i en folie fra et av Spandex sine hovedmerker, Orafol.

– Vi starter opp Spandex Acadamy neste uke, så det er litt for å vise hva det kan innebære, sier Trude Vaborg Gudbrandsen, daglig leder for Spandex Norge.

Har dere mange påmeldte?

– Ja, absolutt!

Det å tilby kurs har blitt stadig mer populært i løpet av de siste årene. Og det er ikke rart, det å lære kundene hvordan materialene anvendes på beste måte er en god måte til å gi dem forutsetninger for å utvikle sitt arbeid og komme med nye ideer.

– Vi starter litt forsiktig med et nybegynnerkurs i bilfoliering, siden kommer det til å bli fortsettelseskurs.

Bilen kles in i en oransje folie fra Orafol.
Satser også på interiør

De vanligste kursene er nettopp for biler men i vår kommer Spandex også til å tilby et kurs i interiørfoliering

– Det er de to satsingene vi har på det området, sier Trude Vaborg Gudbrandsen.

Folk som besøker dere på messen, hva er de interesserte i?

– Det er en veldig blanding, det er mange som er interesserte nettopp i Orafol og mange av våre eksisterende kunder som vil høre hva som er nytt. Og så faktisk mange som er interesserte i PVC-fritt.

Men hun forteller at det også er interesse for vindusfilm og interiørfolier samt maskinvarer. Med seg til messen har de maskiner fra Summa, Roland og HP.

– Jeg snakket nettopp med Tore som er ansvarlig for maskinene, han hadde en haug med leads.

Det gjelder å inspisere, så det ser bra ut.

Les videre

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

FlexiPrint og Fespa Norway holder åpent hus

Onsdag 17.april inviterer FlexiPrint i Drammen alle Fespas medlemmer til Åpent Hus, i forbindelse med avvikling av den 63. generalforsamlingen i Fespa Norway.
flexiprint_logga

Konica Minolta lanserer ny B2-inkjet printer

Med sine 2400 m2 har Konica Minolta den syvende største standen på den grafiske messen Drupa. 150 personer vil stå for å ta imot de mange gjestene.
drupa24_konica

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik