Det våres for kursing

Foto: Karin Karltun
PUBLISERT: 20 februar 2023
OPPDATERT: 22 mars
Tore Aaserud og Trude Vaborg Gudbrandsen.

Stadig flere tilbyr kurs i foliering som et tillegg til de produktene de selger. Og kursene er ofte populære. I vår starter Spandex kurs i både foliering av biler og interiør.

I starten av Sign, Print & Promotion var bilen svart, til slutt hadde den endret farge til oransje. I løpet av messens to dager har den altså blidt kledt inn i en folie fra et av Spandex sine hovedmerker, Orafol.

– Vi starter opp Spandex Acadamy neste uke, så det er litt for å vise hva det kan innebære, sier Trude Vaborg Gudbrandsen, daglig leder for Spandex Norge.

Har dere mange påmeldte?

– Ja, absolutt!

Det å tilby kurs har blitt stadig mer populært i løpet av de siste årene. Og det er ikke rart, det å lære kundene hvordan materialene anvendes på beste måte er en god måte til å gi dem forutsetninger for å utvikle sitt arbeid og komme med nye ideer.

– Vi starter litt forsiktig med et nybegynnerkurs i bilfoliering, siden kommer det til å bli fortsettelseskurs.

Bilen kles in i en oransje folie fra Orafol.
Satser også på interiør

De vanligste kursene er nettopp for biler men i vår kommer Spandex også til å tilby et kurs i interiørfoliering

– Det er de to satsingene vi har på det området, sier Trude Vaborg Gudbrandsen.

Folk som besøker dere på messen, hva er de interesserte i?

– Det er en veldig blanding, det er mange som er interesserte nettopp i Orafol og mange av våre eksisterende kunder som vil høre hva som er nytt. Og så faktisk mange som er interesserte i PVC-fritt.

Men hun forteller at det også er interesse for vindusfilm og interiørfolier samt maskinvarer. Med seg til messen har de maskiner fra Summa, Roland og HP.

– Jeg snakket nettopp med Tore som er ansvarlig for maskinene, han hadde en haug med leads.

Det gjelder å inspisere, så det ser bra ut.

Les videre

Skjæring med samarbeidende roboter

Automatisering med robotløsninger. Dette er fokus hos Zünd under Sign&Print Scandinavia.
Zund-1-1024x683

Ny HP Latex-modell avduket på Sign&Print Scandinavia

HP Latex-familien har fått et nytt medlem, modellnavn 630 W. Maskinen hadde verdenspremiere hos ikke mindre enn tre utstillere under Sign&Print Scandinavia: NI Solutions, Spandex og Antalis.
hplatex2-1024x683

Konica Minolta holder fokus på den enkle etikettproduksjon

Konica Minolta har allerede oppnådd betydelig suksess med AccurioLabel 190 og 230, med over 1000 solgte maskiner over hele verden. Nå er deres siste skudd på stammen – AccurioLabel 400 – kommersielt tilgjengelig og ble vist på LabelExpo i Brüssel.
konica_labelexpo_01_small

Strategiarbeid og styrevalg på landsmøtet i Alta

Årets landsmøte i Grafisk Bransjeforening ble avholdt i Alta 1.-3. september. Miljø, bærekraft og sikkerhet var gjennomgående temaer, men innspill til strategiplanen som styret arbeider med var også et viktig innslag i programmet.
styremedlemmer1

Siste nytt

Fremhever trofast tjener – og kommende hybrider

I løpet av første kvartal 2024 planlegger Agfa å lansere to helt nye hybridmaskiner. Dessverre så de ikke dagens lys under Sign&Print Scandinavia, men besøkende kunne likevel høre noen detaljer om de kommende nyhetene.
agfa4253-1024x682

Skjæring med samarbeidende roboter

Automatisering med robotløsninger. Dette er fokus hos Zünd under Sign&Print Scandinavia.
Zund-1-1024x683

Ny HP Latex-modell avduket på Sign&Print Scandinavia

HP Latex-familien har fått et nytt medlem, modellnavn 630 W. Maskinen hadde verdenspremiere hos ikke mindre enn tre utstillere under Sign&Print Scandinavia: NI Solutions, Spandex og Antalis.
hplatex2-1024x683

Konica Minolta holder fokus på den enkle etikettproduksjon

Konica Minolta har allerede oppnådd betydelig suksess med AccurioLabel 190 og 230, med over 1000 solgte maskiner over hele verden. Nå er deres siste skudd på stammen – AccurioLabel 400 – kommersielt tilgjengelig og ble vist på LabelExpo i Brüssel.
konica_labelexpo_01_small