Det våres for kursing

Foto: Karin Karltun
PUBLISERT: 20 februar 2023
OPPDATERT: 22 mars
Tore Aaserud og Trude Vaborg Gudbrandsen.

Stadig flere tilbyr kurs i foliering som et tillegg til de produktene de selger. Og kursene er ofte populære. I vår starter Spandex kurs i både foliering av biler og interiør.

I starten av Sign, Print & Promotion var bilen svart, til slutt hadde den endret farge til oransje. I løpet av messens to dager har den altså blidt kledt inn i en folie fra et av Spandex sine hovedmerker, Orafol.

– Vi starter opp Spandex Acadamy neste uke, så det er litt for å vise hva det kan innebære, sier Trude Vaborg Gudbrandsen, daglig leder for Spandex Norge.

Har dere mange påmeldte?

– Ja, absolutt!

Det å tilby kurs har blitt stadig mer populært i løpet av de siste årene. Og det er ikke rart, det å lære kundene hvordan materialene anvendes på beste måte er en god måte til å gi dem forutsetninger for å utvikle sitt arbeid og komme med nye ideer.

– Vi starter litt forsiktig med et nybegynnerkurs i bilfoliering, siden kommer det til å bli fortsettelseskurs.

Bilen kles in i en oransje folie fra Orafol.
Satser også på interiør

De vanligste kursene er nettopp for biler men i vår kommer Spandex også til å tilby et kurs i interiørfoliering

– Det er de to satsingene vi har på det området, sier Trude Vaborg Gudbrandsen.

Folk som besøker dere på messen, hva er de interesserte i?

– Det er en veldig blanding, det er mange som er interesserte nettopp i Orafol og mange av våre eksisterende kunder som vil høre hva som er nytt. Og så faktisk mange som er interesserte i PVC-fritt.

Men hun forteller at det også er interesse for vindusfilm og interiørfolier samt maskinvarer. Med seg til messen har de maskiner fra Summa, Roland og HP.

– Jeg snakket nettopp med Tore som er ansvarlig for maskinene, han hadde en haug med leads.

Det gjelder å inspisere, så det ser bra ut.

Les videre

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C