Slik lader Plockmatic opp for Hunkeler Innovation Days

Foto: Claes Nordström/Arkiv/Pressebi
PUBLISERT: 20 februar 2023
OPPDATERT: 22 mars
Under Sign, Print & Promotion var mange interesserte i Intecs ColorCut FB9000. Fra venstre Jan Marstorp, Mark Baker Homes og Mats Randmæl.

Femte generasjons UV-lakkmaskin, en høytpresterende inline booklet maker og et skjærebord for etiketter og emballasje. Plockmatics administrerende direktør Jan Marstorp gir en forsmak på de produktene de viser på messen i Lucerne, Sveits, med start 27. februar.

Under en annen messe, velkjent for våre lesere, var det mye action på standen. Til tross for at tidene var litt usikre, så Plockmatic stor tro på fremtiden i norsk industri.

– Vi merker at av de som kommer hit er det mange som ønsker å utvide, sier selskapets norske selger Mats Randmæl, da avisen møtte ham på Sign, Print & Promotion.

Så hvorfor endre et vinnende konsept? Til Hunkeler Innovation Days har selskapet tatt med flere av maskinene de viste i Oslo i februar.

Ny UV-lakkmaskin

Sent i fjor lanserte etterbehandlingsleverandøren Plockmatic sin DigiCoater Pro 400 HD LED. Det er femte generasjons UV-lakkmaskin, utstyrt med en rekke foredlingsalternativer som matt, blank og antibakteriell. Med et tynt lag klarlakk får det trykte materialet en overflatefinish med en jevnere og blankere overflate.

Metoden brukes dels for å gi trykte produkter merverdi og en mer tiltalende effekt, dels for å gi beskyttelse mot for eksempel fukt eller riper. Maskinen er rettet mot blant annet mellomstore og større trykkerier som trykker for eksempel gratulasjonskort, fotobøker, postkort eller almanakker i relativt store kvanta.

Innovativ herding og miljøtankegang

Jan Marstorp, adm dir på Plockmatic, sier at DigiCoater Pro 400 HD LED er utviklet med holdbarhet som ledestjerne:

– LED-lampen bruker kun 50 prosent av energien sammenlignet med en tradisjonell UV coater, og LED-lampen er ikke basert på kvikksølv slik konvensjonelle UV-lamper er. Coating-væsken er utviklet med samme ledende prinsipp og hele prosessen er et betydelig mer miljøvennlig alternativ til tradisjonell laminering med plastfilm.

Når DigiCoater Pro 400 HD LED demonstreres på Hunkeler Innovation Days, kan den sees i to versjoner. På Canons stand står den inline med den arkmatede inkjetmaskinen iX3200. På Plockmatics stand blir den vist frittstående som på bildet.
Brosjyrestiftsystem for digitalt og offset

For inline bok- og brosjyreproduksjon viser Plockmatic Powersquare 224, en booklet maker for behandling av større digital- og offsettrykte volumer. Systemet er kombinert med P3T Trimmer, en nyutviklet to-kant trimmer med en «gutter knife» som kan produsere «2 up» i samme trykkeprosess.

– PowerSquare er en ekte arbeidshest og produserer opptil 224 siders tykke bøker med opptil seks stifter i ryggraden med perfekt firkantrygg, sier Jan Marstorp.

Jan Marstorp, administrerende direktør for Plockmatic, ser frem til å treffe kunder på Hunkeler Innovation Days. Foto: Arkivbilde

Powersquare 224 ble utviklet for produksjonssegmentet og selges for tiden inline for produksjonsskrivere fra Canon, Xerox, Ricoh og Konica Minolta. Dette gjelder både tonere og inkjetpresser. På messen i Luzern blir den imidlertid demonstrert som en offline løsning på Plockmatics stand.

Booklet-makeren Powersquare 224. Foto: Pressebilde
Inngangsmodell for skjæring

Plockmatic demonstrerer også ColorCut SC6000 på messen, et skjærebord for produksjon av emballasje og etiketter i et digitalt miljø. ColorCut-porteføljen består av flere skjærebord og SC6000 er startmodellen.

– ColorCut-serien kom med oppkjøpet av Intec 2022 og vi er veldig fornøyde med oppkjøpet, det bringer oss inn i det interessante etikett- og emballasjemarkedet.

Toppmodell for rill og fals

Digifold Pro XL vil også vises på messen. En toppmodell som riller, perforerer og falser i én arbeidsflyt. 1300 millimeter lange ark kan håndteres som standard med en rillingshastighet på opptil 7500 ark i timen.

Digifold Pro XL. Foto: Pressebilde

Maskinsystemet har to stasjoner for rilling, hvorav den ene kan bytte ut rilleverktøyet med perforering, perforeringshjul og en falsefunksjon. Med de ulike maskinfunksjonene er det mulig å produsere et enormt utvalg av fals- og rillapplikasjoner, ifølge Jan Marstorp.

– Vi gleder oss veldig til å møte kundene på Hunkeler Innovation Days og vise deler av produktutvalget vårt utviklet for digitalprint for toner såvel som inkjet og offset.

Fotnote: Hunkeler Innovation Days pågår fra 27. februar til 2. mars i Luzern, Sveits.

Les videre

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

Tekstilgrossist utvider med 640 nye artikler

L-Shop-Team, med virksomhet blant annet i Norge, introduserer over 640 nye artikler i sitt sortiment fra årsskiftet.
L-shop

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong