Fespa setter personalisering i fokus

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 27 mars 2023
OPPDATERT: 27 mars
Fespa Global Print Expo arrangeres i år i München, den 23.-26. mai. Foto: Pressebilde.

Etter flere år med pandemirestriksjoner er Fespa Global Print Expo i år tilbake med full styrke. Hittil har 490 internasjonale utstillere registrert seg, hvorav 95 som ikke har kunnet delta på de siste to messene.

Årets Fespa Global Print Expo arrangeres på Messe Munich i München, Tyskland, 23.-26. mai. I midten av mars var det påmeldt til sammen 490 utstillere fra hele verden. Blant dem er store maskinvarebedrifter som f.eks Mimaki, HP, Hanglory, Agfa, Canon, Epson, Fujifilm, Swissqprint og Zünd. Delta gjør også leverandører som selger automatiserings- og arbeidsflytprogramvare, som Caldera og EFI, samt media og forbruksvarer, som Hexis, Neschen og Orafol.

Sammenlign og vurder

I år kan også 95 utstillere som ikke har kunnet delta på Fespa siden 2019 på grunn av reiserestriksjoner vise sine produkter og løsninger. Det dreier seg blant annet om Marabu, DP Solutions og Eurolaser.

Michael Ryan, sjef for Fespa Global Print Expo. Foto: Pressebilde

– Utstillere som ikke har kunnet delta på Fespa-arrangementer de siste årene kan knapt vente med å dele sine innovasjoner og kompetanse med våre besøkende. Og vi vet at trykkerier har stor nytte av å kunne se produkter fra mange leverandører på ett sted, noe som hjelper dem å sammenligne og vurdere de riktige investeringene for virksomheten deres, sier Michael Ryan, direktør for Fespa Global Print Expo i en pressemelding og fortsetter:

– Vårt oppdrag i år er å gi verdifulle nye perspektiver til trykkerier og skiltmakere. Med det sterkeste utvalget av Fespa-utstillere siden 2019, kan vi garantere at besøkende vil være på det beste stedet for å få innsikten og rådene de trenger for å overvinne sine produksjonsutfordringer, få tilgang til nye muligheter og forestille seg hvordan fremtiden kan se ut.

Personaliseringens muligheter

Nytt for i år er det som Fespa kaller «Personalisation Experience». En spesiell utstilling som skal kople sammen ulike interessenter i verdikjeden og peke på såvel fordeler som utfordringer med personalisering, og oppmuntre de ulike partene å dele kunnskap med hverandre. Det kan dreie seg om personalisering av sportsklær, emballasjer, etiketter og interiører.

Parallellt med Fespa Global Print Expo og Personaliasation Experience foregår også European Sign Expo som retter seg mot alle skiltmakere. På utstillingen vises alle former av skilt og visuell kommunikasjon, alt fra gravering og etsing til digital signage og utendørssystemer.

Nye datoer fastsatt

Registreringen til Fespa Global Print Expo, European Sign Expo eller Personalisation Experience er nå åpen. For den som ikke kan besøke årets messe er datoene allerede fastsatt for neste år. Da blir det gjenbesøk på RAI i Amsterdam, den 19.–22 .mars 2024, og foruten de tre ovenfor nevnte messene kommer også Sportswear Pro tilbake det året.

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Rykker ut til postkassens forsvar: «Store konsekvenser»

Den 16. desember 2024 kom Postutvalget med sin rapport om fremtidens posttjenester. Grafisk bransjeforening er svært kritiske og mener at det er «dramatisk hvis postkasselevering opphører».
Postbud leverer pakker

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C