Fespa setter personalisering i fokus

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 27 mars 2023
OPPDATERT: 27 mars
Fespa Global Print Expo arrangeres i år i München, den 23.-26. mai. Foto: Pressebilde.

Etter flere år med pandemirestriksjoner er Fespa Global Print Expo i år tilbake med full styrke. Hittil har 490 internasjonale utstillere registrert seg, hvorav 95 som ikke har kunnet delta på de siste to messene.

Årets Fespa Global Print Expo arrangeres på Messe Munich i München, Tyskland, 23.-26. mai. I midten av mars var det påmeldt til sammen 490 utstillere fra hele verden. Blant dem er store maskinvarebedrifter som f.eks Mimaki, HP, Hanglory, Agfa, Canon, Epson, Fujifilm, Swissqprint og Zünd. Delta gjør også leverandører som selger automatiserings- og arbeidsflytprogramvare, som Caldera og EFI, samt media og forbruksvarer, som Hexis, Neschen og Orafol.

Sammenlign og vurder

I år kan også 95 utstillere som ikke har kunnet delta på Fespa siden 2019 på grunn av reiserestriksjoner vise sine produkter og løsninger. Det dreier seg blant annet om Marabu, DP Solutions og Eurolaser.

Michael Ryan, sjef for Fespa Global Print Expo. Foto: Pressebilde

– Utstillere som ikke har kunnet delta på Fespa-arrangementer de siste årene kan knapt vente med å dele sine innovasjoner og kompetanse med våre besøkende. Og vi vet at trykkerier har stor nytte av å kunne se produkter fra mange leverandører på ett sted, noe som hjelper dem å sammenligne og vurdere de riktige investeringene for virksomheten deres, sier Michael Ryan, direktør for Fespa Global Print Expo i en pressemelding og fortsetter:

– Vårt oppdrag i år er å gi verdifulle nye perspektiver til trykkerier og skiltmakere. Med det sterkeste utvalget av Fespa-utstillere siden 2019, kan vi garantere at besøkende vil være på det beste stedet for å få innsikten og rådene de trenger for å overvinne sine produksjonsutfordringer, få tilgang til nye muligheter og forestille seg hvordan fremtiden kan se ut.

Personaliseringens muligheter

Nytt for i år er det som Fespa kaller «Personalisation Experience». En spesiell utstilling som skal kople sammen ulike interessenter i verdikjeden og peke på såvel fordeler som utfordringer med personalisering, og oppmuntre de ulike partene å dele kunnskap med hverandre. Det kan dreie seg om personalisering av sportsklær, emballasjer, etiketter og interiører.

Parallellt med Fespa Global Print Expo og Personaliasation Experience foregår også European Sign Expo som retter seg mot alle skiltmakere. På utstillingen vises alle former av skilt og visuell kommunikasjon, alt fra gravering og etsing til digital signage og utendørssystemer.

Nye datoer fastsatt

Registreringen til Fespa Global Print Expo, European Sign Expo eller Personalisation Experience er nå åpen. For den som ikke kan besøke årets messe er datoene allerede fastsatt for neste år. Da blir det gjenbesøk på RAI i Amsterdam, den 19.–22 .mars 2024, og foruten de tre ovenfor nevnte messene kommer også Sportswear Pro tilbake det året.

Les videre

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

Addbrand gjør nok et oppkjøp

Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.
Addbrand_EWJ_01

Ricoh Norge tar markedsandeler med tonerpresse

Ifølge tall fra IDC Market Research styrker Ricoh Norge sin posisjon i markedet for produksjonsprintere for første halvår 2024, med nesten 50 prosent markedsandel i high-end-segmentet.
Ricoh kollage 2

Polaris øker sine inntekter – men ikke innen trykk

Færre annonser i papiravisene og synkende opplagstall. Slik ser trenden ut ifølge Polaris Media. Men konsernet viser til tross for dette til et positivt resultat for første halvår 2024, blant annet etter besparelser innen trykk.
Polaris Media

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx