Fespa setter personalisering i fokus

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 27 mars 2023
OPPDATERT: 27 mars
Fespa Global Print Expo arrangeres i år i München, den 23.-26. mai. Foto: Pressebilde.

Etter flere år med pandemirestriksjoner er Fespa Global Print Expo i år tilbake med full styrke. Hittil har 490 internasjonale utstillere registrert seg, hvorav 95 som ikke har kunnet delta på de siste to messene.

Årets Fespa Global Print Expo arrangeres på Messe Munich i München, Tyskland, 23.-26. mai. I midten av mars var det påmeldt til sammen 490 utstillere fra hele verden. Blant dem er store maskinvarebedrifter som f.eks Mimaki, HP, Hanglory, Agfa, Canon, Epson, Fujifilm, Swissqprint og Zünd. Delta gjør også leverandører som selger automatiserings- og arbeidsflytprogramvare, som Caldera og EFI, samt media og forbruksvarer, som Hexis, Neschen og Orafol.

Sammenlign og vurder

I år kan også 95 utstillere som ikke har kunnet delta på Fespa siden 2019 på grunn av reiserestriksjoner vise sine produkter og løsninger. Det dreier seg blant annet om Marabu, DP Solutions og Eurolaser.

Michael Ryan, sjef for Fespa Global Print Expo. Foto: Pressebilde

– Utstillere som ikke har kunnet delta på Fespa-arrangementer de siste årene kan knapt vente med å dele sine innovasjoner og kompetanse med våre besøkende. Og vi vet at trykkerier har stor nytte av å kunne se produkter fra mange leverandører på ett sted, noe som hjelper dem å sammenligne og vurdere de riktige investeringene for virksomheten deres, sier Michael Ryan, direktør for Fespa Global Print Expo i en pressemelding og fortsetter:

– Vårt oppdrag i år er å gi verdifulle nye perspektiver til trykkerier og skiltmakere. Med det sterkeste utvalget av Fespa-utstillere siden 2019, kan vi garantere at besøkende vil være på det beste stedet for å få innsikten og rådene de trenger for å overvinne sine produksjonsutfordringer, få tilgang til nye muligheter og forestille seg hvordan fremtiden kan se ut.

Personaliseringens muligheter

Nytt for i år er det som Fespa kaller «Personalisation Experience». En spesiell utstilling som skal kople sammen ulike interessenter i verdikjeden og peke på såvel fordeler som utfordringer med personalisering, og oppmuntre de ulike partene å dele kunnskap med hverandre. Det kan dreie seg om personalisering av sportsklær, emballasjer, etiketter og interiører.

Parallellt med Fespa Global Print Expo og Personaliasation Experience foregår også European Sign Expo som retter seg mot alle skiltmakere. På utstillingen vises alle former av skilt og visuell kommunikasjon, alt fra gravering og etsing til digital signage og utendørssystemer.

Nye datoer fastsatt

Registreringen til Fespa Global Print Expo, European Sign Expo eller Personalisation Experience er nå åpen. For den som ikke kan besøke årets messe er datoene allerede fastsatt for neste år. Da blir det gjenbesøk på RAI i Amsterdam, den 19.–22 .mars 2024, og foruten de tre ovenfor nevnte messene kommer også Sportswear Pro tilbake det året.

Les videre

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Aksell styrker sin kapasitet sammen med Ricoh

Ricoh Norge kunngjør signeringen av en betydelig ny ordre med Aksell i forbindelse med Drupa-messen i Düsseldorf. Avtalen gjelder tonerpressen Ricoh Pro C9500 som ble lansert i fjor høst.
Ricoh Aksell

Bransjens beste ble kåret under EDP Awards

Under Drupa delte European Digital Press Association (EDP) ut sine årlige priser EDP Awards. Totalt fikk 24 vinnere tildelt en plakett i sju ulike kategorier. Benny Landa fikk utmerkelsen ”Lifetime Achievement Award” som ble utdelt for første gang.
edpawards02024-highres-32-1024x683

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676