Konica Minolta og MGI samarbeider om inkjet spot UV-lakk

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 11 april 2023
OPPDATERT: 11 april
Bilde: Konica Minolta.

Konica Minolta har nå lansert AccurioShine 3600 inkjet spot UV-lakk, drevet av lakkteknologi fra MGI – en utvikling som tar sikte på å forbedre stabiliteten, påliteligheten og servicevennligheten til digitale utskriftsprosesser for emballasje og mer.

Som en del av utviklingen av MGI JETvarnish 3D One, bruker denne digitale løsningen kunstig intelligens og et LED-herdesystem. Den er designet for å være kompakt og muliggjør spot UV-lakkering og Digital Hot Foiling uten behov for raster, plater eller stanser.

Ifølge selskapet kan den brukes i prototyping-applikasjoner og fullskala produksjon, ved å bruke 2D- og 3D-glanseffekter sammen med Digital Hot Foiling-taktile effekter. Det skal kunne gjøres til en overkommelig pris og gjennom en enklere prosess enn tilsvarende løsninger på markedet, som sies å øke fortjenestemarginene samtidig som det tilbys en rekke utskriftseffekter.

AccurioShine 3600 er kompatibel med papirstørrelsene B3+ eller 364 mm x 750 mm. Den støtter angivelig Variable Data Printing (VDP), og strekkodeskanneren kan lese strekkoder fra et forhåndstrykt ark som tilsvarer en TIFF-fil som allerede er lagret på arbeidsstasjonen – en funksjon som, kombinert med Automatic PDF File Converter, kan skrive ut PDF-filer innen minutter.

– Lanseringen av AccurioShine 3600 er et bevis på vårt engasjement for trykkerimarkedet med førsteklasses dekor, sier Tony Charlet, daglig leder i MGI Global Business.

– Med overgangen til digitaltrykk legges det mer vekt på digitalisering av pre-press- og post-press-prosesser, ved siden av on-demand kortopplagstrykk.

– Ved å kombinere AccurioShine 3600 med andre digitale fargeskrivere fra Konica Minolta, kan våre kunder ikke bare utvide virksomheten sin på nye måter, men også legge til verdi for kundene sine ved å tilby kostnadseffektive, høyeffektive, førsteklasses utsmykninger i små opplag.

– I trykkeribransjen er det ikke lenger nok å bare tilby kvalitet og hastighet til lave priser, men om merverdien som gjør at trykk virkelig skiller seg ut. Jo mer du kan differensiere, jo bedre virksomhetsvekst kan oppnås.

Tekst: Bo Wallteg

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje - men også andre inkjetnyheter.
EFI-3-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324