Konica Minolta og MGI samarbeider om inkjet spot UV-lakk

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 11 april 2023
OPPDATERT: 11 april
Bilde: Konica Minolta.

Konica Minolta har nå lansert AccurioShine 3600 inkjet spot UV-lakk, drevet av lakkteknologi fra MGI – en utvikling som tar sikte på å forbedre stabiliteten, påliteligheten og servicevennligheten til digitale utskriftsprosesser for emballasje og mer.

Som en del av utviklingen av MGI JETvarnish 3D One, bruker denne digitale løsningen kunstig intelligens og et LED-herdesystem. Den er designet for å være kompakt og muliggjør spot UV-lakkering og Digital Hot Foiling uten behov for raster, plater eller stanser.

Ifølge selskapet kan den brukes i prototyping-applikasjoner og fullskala produksjon, ved å bruke 2D- og 3D-glanseffekter sammen med Digital Hot Foiling-taktile effekter. Det skal kunne gjøres til en overkommelig pris og gjennom en enklere prosess enn tilsvarende løsninger på markedet, som sies å øke fortjenestemarginene samtidig som det tilbys en rekke utskriftseffekter.

AccurioShine 3600 er kompatibel med papirstørrelsene B3+ eller 364 mm x 750 mm. Den støtter angivelig Variable Data Printing (VDP), og strekkodeskanneren kan lese strekkoder fra et forhåndstrykt ark som tilsvarer en TIFF-fil som allerede er lagret på arbeidsstasjonen – en funksjon som, kombinert med Automatic PDF File Converter, kan skrive ut PDF-filer innen minutter.

– Lanseringen av AccurioShine 3600 er et bevis på vårt engasjement for trykkerimarkedet med førsteklasses dekor, sier Tony Charlet, daglig leder i MGI Global Business.

– Med overgangen til digitaltrykk legges det mer vekt på digitalisering av pre-press- og post-press-prosesser, ved siden av on-demand kortopplagstrykk.

– Ved å kombinere AccurioShine 3600 med andre digitale fargeskrivere fra Konica Minolta, kan våre kunder ikke bare utvide virksomheten sin på nye måter, men også legge til verdi for kundene sine ved å tilby kostnadseffektive, høyeffektive, førsteklasses utsmykninger i små opplag.

– I trykkeribransjen er det ikke lenger nok å bare tilby kvalitet og hastighet til lave priser, men om merverdien som gjør at trykk virkelig skiller seg ut. Jo mer du kan differensiere, jo bedre virksomhetsvekst kan oppnås.

Tekst: Bo Wallteg

Les videre

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik