Som en blanding mellom Foodora og Gule sider. Slik beskriver entreprenøren Patrik Knutsson sin forretningsidé, den digitale markedsplassen for trykking, Print.page, som er i ferd med å lanseres.
– Jeg har funnet et hull i markedet, noe som jeg har savnet i løpet av mine år i den grafiske bransjen. Jeg skulle ville påstå at dette er verdens første åpne markedsplass for online print, sier Patrik Knutsson.
Han har jobbet i bransjen i mange år og kaller seg seriegründer, blant annet var han med og startet CopyCat i 1997. I disse årene jobbet han mye med digital transformasjon, men opplevde ofte at det var vrient å finne enkle og brukervennlige løsninger.
For to år siden sluttet han på CopyCat og under pandemien fikk han tid på hjemmekontoret til å gruble på hva han skulle sysselsette seg med. Ettersom det til og med var vanskelig å handle mat i denne perioden fant han tilfeldigvis matleverandøren Foodoras hjemmeside.
– Jeg ble veldig imponert av opplegget, det var veldig strukturert og tydelig med priser, fine bilder og menyer. Det ga meg ideen om å lage noe lignende for grafisk bransje.
Drøyt 400 trykkerier hittil
Siden sommeren 2022 har han jobbet med å utvikle plattformen som i starten het Trykkverk, finansiert av Tangerin og eid av Patrik og hans kone Justyna Nyka. Ganske snart kom innsikten om at forretningsmodellen hadde et globalt potensial og nå har siden fått et mere internasjonalt navn.
I motsetning til Foodora er Print.page et mellomledd som ikke tar provisjon mellom selger og kjøper, det vil si trykkeriene og trykksakskjøperne. Grunnideen er å benytte den eksisterende produksjonskapasiteten som finnes i markedet, og hjelpe trykkeriene å digitalisere hele ordreprosessen for deres trykte produkter.
Bestillinger og betaling gjøres direkte til trykkeriene, hvor Print.page også opplyser om kontaktinformasjon. I dagens situasjon finner man cirka 400 trykkerier som er så kalt «Public listed» på nettstedet, som fortsatt er under utvikling. Fokus er på profesjonelle trykksakskjøpere i B2B-markedet.
– Trykkeriene har i utgangspunkt ingen avtale med meg, men blir automatisk synlige når de har en offentlig Google Business Profile, forklarer Patrik.
– Det er en helt åpen og transparent flerleverandør markedsplass, om man sammenlikner med de store onlinetrykkeriene eller print brokerne som er lukkede og kun har avtale med noen få og skjulte underleverandører, noe som innebærer at man har begrenset utvalg og ikke vet hvor du bestiller fra.
En abonnementsløsning
Et viktig aspekt med Print.page er også at kjøperne skal kunne finne en leverandør i nærområdet for så vel raske som bærekraftige leveranser. Det er også mulighet til å gjøre selektering ut i fra for eksempel trykkemetode, produkt, materialvalg eller miljøsertifisering.
– I dag er det et veldig fragmentert marked og det er vanskelig for kjøpere å orientere seg. På Print.page skal det være tydelig og enkelt å finne frem.
Hvordan ser forretningsmodellen ut?
– Det er en abonnementsløsning, en såkalt SaaS-løsning (Software as a service). Trykkeriene kan oppgradere til en gratis profil med blant annet logo og beskrivelse, men vil de ha mere funksjonalitet og produkter så finnes det tre ulike betalingsalternativer; Basic, Premium og Enterprise. Fordelen for trykkeriene, slik jeg ser det, er at de kan finne mersalg og nye markeder.
Alt samlet under en paraply
Patrik Knutsson har i løpet av høsten reist rundt til trykkerier i Norge, Sverige og Danmark for å presentere sin forretningsidé.
– Jeg har fått veldig positiv respons og det er stor interesse for ideen. Det er krevende for små og mellomstore trykkerier å lage sin egen nettbutikk. Det krever tid, penger og kunnskap. Det er det jeg mener er styrken til Print.page, at trykkerier raskt og rimelig kommer på nett med sine produkter, og at du som trykksakskjøper slipper å Google rundt og sammenligne produkter og priser på selskapenes nettsider. Her er alt samlet under én paraply!
Tidligere i vår deltok Patrik Knutsson også som foredragsholder på Online Print Symposium i Tyskland, hvor flere av de store internasjoinale aktørene innen online print deltok. Mange var nysgjerrige på konseptet hans, også konkurrentene.
Ser etter testpiloter – og kapital
Neste steg i prosjektet er å finne en rekke testpiloter i Norge og Sverige som skal teste plattformen. Men det stopper ikke der, Patrik Knutsson tenker globalt.
– Jeg har en løsning som like gjerne kan brukes i England, USA eller Brasil som i Skandinavia.
Håpet er å kunne lansere siden til norske og svenske sluttbrukere til sommeren, og utvide etter det.
Print.page er for tiden en tech-startup som i sin helhet er laget av Patrik Knutsson, ved hjelp av inkubatorprogrammet Smart Innovation Norway. Men for å kunne skalere opp vil det kreve muskler.
– Jeg ser etter teammedlemmer som kan hjelpe meg å bygge det videre og ser også etter investorer som kan bidra med kapital. Jeg tror det er et stort potensial for denne løsningen fordi den løser et stort problem og ikke har eksistert før i den grafiske bransjen.