Premiere for skjæreprogramvare

Foto: Claes Nordström
PUBLISERT: 5 juni 2023
OPPDATERT: 5 juni
Joachim Wallgren, salgssjef hos Hexis Scandinavia.

Blant interiørvinyler, laminater og folier av alle slag, presenterte Hexis en helt ny egenutviklet programvare for å kutte beskyttelsesfilmer i Bodyfence-serien.

En av nyhetene i Hexis egen utstilling var Matmak-programvaren de selv har utviklet for enkelt å kunne lage forhåndskutt, ferdigkuttede deler av beskyttelsesfilm i selskapets Bodyfence-sortiment. Løsningen hadde premiere på Fespa og snart skal skjæreprogramvaren rulles ut på det skandinaviske markedet.

– Vi nærmer oss en lansering nå, som kommer i løpet av de neste ukene, sier Joachim Wallgren, salgssjef i Hexis Scandinavia da vi møtte ham på Hexis-standen.

 

Skjæreprogramvaren Matmak ble presentert på Fespa.
Alle biler på markedet

Joachim Wallgren forteller at Matmak er veldig enkel å jobbe med. Den ene delen er nettbasert, den andre en programvare. Brukeren velger sin ønskede skjærefil via et webgrensesnitt etter bil og årsmodell som skal folieres, om hele bilen skal folieres eller om det er en del av folieringen som skal gjøres. Når filen er lagt i handlekurven, er det på tide å åpne skjæreprogrammet. Filen havner direkte der og skjæringen kan finne sted.

Kuttingen kan gjøres i en Roland DG plotter, men også andre skjæremaskiner på markedet.

Selve databasen med alle bilmodeller er alltid online og når nye bilmodeller kommer på markedet skjer det en automatisk oppdatering.

– Det er ikke noe du trenger å laste ned. Det er alltid der. Tanken er at alle bilmodeller alltid skal være der.

Vinyler for interiørdesign

HEXperience var også i søkelyset. Det dreier seg om naturlige selvklebende interiørvinyler som gir et klassisk preg til materialer som tre, murstein, betong og marmor. Men det finnes også typer PVC-frie tekstilvarianter som gir følelsen av vevd tapet til å feste på for eksempel vinduer.

– Nye filer legges til hele tiden, jeg tror vi er oppe i 60 forskjellige design nå.

Bilfoliering i alle dens former ble demonstrert hos Hexis.

Hovedsporene i Hexis utstilling på Fespa var ulike typer vinyler og folier for interiørdesign, men også Bodyfence-serien med selvhelbredende beskyttelsesfilmer for kjøretøy, som beskytter billakk mot riper, steinsprut og UV-stråler. Men selvfølgelig ble også bilfoliering demonstrert på standen hvor Hexi jevnlig oppdaterer sin folieserie med nye farger.

Sponsor for konkurranse

Materialleverandør Hexis stilte ut med to stands i ulike deler av Fespa-messen og var også en av hovedsponsorene for Wrapfest-delen av arrangementet og Word Wrap Masters-konkurransen.

– Alt de folierer med der borte er Hexi sitt materiale, sier han og nevner for eksempel TheEvo190. Serien består av kalandrerte polymer PVC-folier, enkle å påføre og som kan printes på.

 

Folieringsfesten på Fespa-messen i München trakk til seg messebesøkende.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324