HP vil lede grønn og digital omstilling

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 7 juni 2023
OPPDATERT: 7 juni
Oscar Vidal, global produktsjef på forretningsområdet storformat, foran HP Latex 2700 W som ble premierevist på Fespa.

Siden HP lanserte sitt vannbaserte lateksblekk for noen år siden har bærekraft vært en viktig ledestjerne, og dette gikk også som en grønn tråd gjennom årets Fespa-stand.

– Vi ønsker å være pådrivere i bransjen når det gjelder bærekraft og fortsette å drive det spørsmålet gjennom å vise eksempler på hvordan det kan gjøres i praksis, sier Oscar Vidal, global global produktsjef på forretningsområdet storformat, når Sign&Print treffer ham på årets messe.

Han nevner tre forskjellige temaer som HP vil fremheve på standen. Det første er selvsagt bærekraft, der de store selskapene nå krever at for eksempel skiltmaterialer skal kunne produseres på bærekraftig vis.

«Det er en sterk analog tradisjon i denne bransjen, men det digitale vokser veldig raskt. Vi vil hjelpe våre kunder med den digitala transformasjonen», sier Oscar Vidal.
Unike applikasjoner

Det andre temaet er allsidighet der originale applikasjoner og personalisering driver utviklingen.

– Det er en stor trend at kunder ønsker å kunne produsere unike ting. Derfor har vi forsøkt å vise kreative måter å printe på for eksempel dekor, tapet og gulvdekaler for å inspirere dem til å finne nye bruksområder for maskinene sine.

Til slutt nevner Oscar Vidal en mer effektiv arbeidsflyt og den pågående digitaliseringen som et viktig tema for HP:

– Det er en sterk analog tradisjon i denne bransjen, men det digitale vokser veldig raskt. Vi vil hjelpe våre kunder med den digitala transformasjonen, og få til en smidig prosess og se mulighetene som finnes i ulike sektorer.

– Kundene etterspør en mer strømlinjeformet og effektiv prosess med ende-til-ende-produksjon. Overgangen til digitaltrykk stiller høyere krav fordi kundene enkelt kan sende inn en digital utskriftsfil og forvente at produktet er raskt klart. Vi ønsker å vokse med våre kunder og tilby løsninger som passer deres ulike stadier i utviklingen.

Utskrifter som er gjort med en HP Latex R2000 W Plus som er utstyrt med hvitt blekk.
Visning med mixed reality

Blant nyhetene på standen var HP Latex 2700 W, som ble lansert i fjor høst, men først nå fikk sin internasjonale messepremiere. Besøkende kunne til og med få en guidet omvisning i maskinen ved hjelp av mixed reality-briller. Den nye 2700-serien er utviklet for bruk i for eksempel skilting, interiør samt tynne filmer, vinyler og papir.

Ifølge HP kan maskinbrukeren takle jobber med høy margin med et 30 prosent bredere fargespekter med en hastighet på opptil 89 kvadratmeter i timen uten at det går på bekostning av glansen eller følelsen til mediet. Maskinen er utstyrt med fjerde generasjons vannbasert lateksblekk og kan også skrive ut med hvitt, «det hviteste på markedet» ifølge leverandøren.

– Det hvite blekket ble introdusert i 2018 og har blitt lagt til flere plattformer siden den gang. Det er uendelige muligheter for kunden med å trykke hvitt og det har også blitt veldig populært. Den er enkel å bruke og patronen kan enkelt kobles fra når blekket ikke er i bruk. Det hvite blekket er nå i vårt DNA, sier Oscar Vidal.

De besøkende kunne med hjelp av mixed reality-briller få en visning av den nye HP Latex 2700 W.
På standens loungedel ble det vist eksempler på printede stoffer og tapeter i ulike mønstre.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1