Viser skjæring med robotløsning

PUBLISERT: 16 juni 2023
OPPDATERT: 16 juni
En av nyhetene som vises på Sign&Print Skandinavia-messen er Robot PortaTable 130 med automatisk plukking av de utskårne delene. Det visas i kombinasjon med et skjærebord av modell Zünd S3.

Det lønner seg å kjøpe utstyr av høyt kaliber. Det sier Martin Roed Nielsen, salgssjef hos Zünd Skandinavia, som også slår et slag for automatiseringsløsninger i forkant av Sign&Print Scandinavia.

– Besøk gjerne vår stand og hør mer om mulighetene til et Zünd-bord, og hvorfor det lønner seg å satse på kvalitet når du investerer i produksjonsutstyr. På vår stand kan vi også fortelle om alle de siste nyhetene fra Zünd, både den nye Zünd Q-line skjæremaskinen og de nye mulighetene for automatisering av materialhåndtering, sier Martin Roed Nielsen.

Zünd Scandinavia selger og servicerer digitale skjærebord fra den sveitsiske leverandøren Zünd i alle de nordiske landene. Det skandinaviske kontoret med demorom er i Danmark.

 

«Sign&Print er et godt sted for oss å treffe nye og eksisterende kunder», sier Martin Roed Nielsen, salgssjef hos Zünd Skandinavia.
Prisvinnende nyhet

Skjærebordene finnes i flere størrelser og kan konfigureres på mange forskjellige måter for å kutte alt fra tynn folie til tykk bølgepapp og skum, samt harde metall- og plastplater.

– På messen vil vi demonstrere en Zünd S3 skjæremaskin med Robot PortaTable 130 for automatisk plukking av de kuttede delene. Her vises også den nye «Plakatplukkeren» for effektiv og automatisk plukking av plakater i ulike størrelser, sier Martin Roed Nielsen.

I vår ble den nye maskinen Zünd Q-Line med BHS 180 (Board Handling System) lansert, for blant annet emballasje og POS-materiell. Et system som allerede har vunnet en Red Dot Design Award og en EDP Award.

– Vi kan dessverre ikke ha med oss dette systemet til Sign&Print Scandinavia, men vi kan fortelle interesserte besøkende mer om det. Det er også mulighet for å dra til Sveits for en direkte demonstrasjon av maskinen. Men Robot PortaTable  130 med den nye «Poster Picker» er absolutt også en stor nyhet med relevans for mange grafiske selskaper. Det gleder vi oss til å demonstrere på messen.

Prioriterer lokal tilstedeværelse

De siste årene har Zünd Scandinavia spisset organisasjonen:

– Vi har erfart, spesielt under covid, at det blir stadig viktigere med lokal tilstedeværelse og direkte dialog med kundene våre. Vi har derfor egne ansatte i alle de nordiske landene, i Sverige er vi godt representert med tre teknikere og Henrik Larsson Hedblom som står for det meste av salget.

– På produktsiden har utviklingen gått mer mot automatisering. Av samme grunn har Robotfactory.dk og Zünd inngått et globalt samarbeid for å tilby automatiserte skjærebord med roboter. Dette gjelder både mindre løsninger med kollaborative roboter, som Robot PortaTable 130, og større industriroboter for håndtering av fullformatplater.

Hvorfor velger dere å stille ut på denne messen?

– Sign&Print er et godt sted for oss å møte nye og eksisterende kunder. De fleste aktuelle leverandørene fra den grafiske bransjen er til stede og messen er derfor vanligvis godt besøkt av bedrifter i alle størrelser, sier Martin Roed Nielsen.

Fotnote: Den skandinaviske grafiske messen Sign&Print Scandinavia finner sted 19.-21. september. Det er gratis å besøke messen, alle seminarer og aktiviteter. Besøkende registrerer seg gratis på messens nettsted.

Les videre

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324