Heidelberg overgikk sine egne forventninger i det utfordrende regnskapsåret 2022/2023.
Teknologiselskapet omsatte for 2,435 milliarder euro mot 2,183 milliarder euro året før, noe som tilsvarer en økning på rundt 12 prosent. Det justerte driftsresultatet steg fra 5,1 prosent til 7,2 prosent. Fri kontantstrøm var positiv med € 72m, men dette tallet har dratt nytte av engangseffekter som salg av eiendom.
Ny forretningsstrategi
Med sin tosporsstrategi forfølger Heidelberg to viktige strategiske mål. For det første ønsker selskapet å styrke sin trykkerivirksomhet ved å styrke innsatsen innen emballasje- og digitaltrykk. For det andre, som det allerede har gjort med sin wallbox-virksomhet (ladestasjoner for elbiler), vil Heidelberg åpne nye markeder ved siden av sin kjernevirksomhet.
Vellykket regnskapsår 2022/2023 i et vanskelig økonomisk miljø
Takket være et sterkt siste kvartal var salget i regnskapsåret 2022/2023 litt høyere enn forventet nivå på 2,3 milliarder euro, tilsvarende rundt 2,435 milliarder euro. Sterk vekst i Packaging Solutions-segmentet bidro spesielt til resultatet. Ordrereserven per 31. mars 2023 forble høy på rundt € 848 millioner (første år € 901 millioner).
Nettoresultatet etter skatt var € 91 millioner. Dette resultatet var dermed mye bedre enn den forventede svake forbedringen sammenlignet med året før (33 millioner euro). Det overgikk også markedets forventninger, som allerede hadde gått utover den opprinnelige prognosen i løpet av regnskapsåret.
Økte investeringer i vekstmarkeder
Den globale etterspørselen etter emballerte varer fortsetter å stige. Spesielt emballasje- og etikettindustrien drar nytte av dette, noe som gjør det til et viktig kjernesegment for Heidelberg.
Emballasjesegmentet står allerede for rundt halvparten av Heidelbergs salg. Denne andelen har gradvis økt de siste årene. En utvikling som Heidelbergs egne innovasjoner har bidratt til. Den nye generasjonen Speedmaster XL 106 arkmatede offsetmaskiner gjør det mulig for spesielt kartongprodusenter å øke sin nettoproduksjon med opptil 10 prosent. Boardmaster flexographic web-utskriftssystem, et helt nytt produkt, dobler produktiviteten til den kostnadssensitive brettekartongutskriften sammenlignet med forgjengeren.
Heidelberg har til hensikt å bruke denne teknologien for å støtte sin strategi og vekst. I tråd med tosporsstrategien fokuserer den også på vekst innen digital utskrift – et segment som har den sterkeste veksten i etikettmarkedet med en hastighet på rundt 6 prosent. Selskapet ønsker å bygge videre på sin posisjon i dette markedet med Gallus One.
Takket være sine ladeløsninger for elbiler har Heidelberg med suksess posisjonert seg i vekstmarkedet for innenlandsk elektrisk mobilitet i Tyskland gjennom datterselskapet Amperfied GmbH. For å nå en større kundebase i fremtiden, utvider selskapet ytterligere til andre europeiske land.
En wallbox med solcellefunksjon er også lagt til produktporteføljen for å dra nytte av det økende antallet innenlandske solcelleinstallasjoner.
Forventninger formet av usikkerhet i global økonomisk politikk
Regnskapsåret 2023/2024 vil fortsatt være preget av uvanlig utfordrende forhold, som økende material-, energi- og personalkostnader. Heidelberg har til hensikt å fortsette å kompensere for dette ved å heve salgsprisene.
Heidelberg forventer at omsetningen for regnskapsåret 2023/2024 vil være på linje med det nettopp avsluttede regnskapsåret. Men med forbehold om at den globale økonomien ikke opplever svakere vekst enn de aktuelle instituttene forutsier, eller til og med går inn i resesjon. En videre forutsetning i denne sammenheng er at det ikke vil skje vesentlige endringer i de viktigste valutakursene for selskapets forretningsvirksomhet.