FESPA Global Print Expo, European Sign Expo og Personalization Experience leverte en flott messe der besøkende og utstillere fokuserte på muligheter for vekst.
De tre arrangementene tiltrakk seg 14 776 unike besøkende fra 134 land. Investering i ny teknologi var en prioritet for flertallet, og 50 % av de besøkende planlegger å investere i løpet av de neste 12 månedene. Av to tredjedeler av besøkende som velger å oppgi budsjett, er budsjettet for investeringer nesten doblet sammenlignet med i fjor til nå to milliarder euro, skriver FESPA i sin analyse av den siste messen.
Utstillere delte overveldende positive tilbakemeldinger, og berømmet de pulserende, travle salene, publikums beslutningstaking og investeringsviljen. 84 % av de besøkende hadde beslutningstakende stillinger, en økning på 15 % sammenlignet med 2022. 73 % av de besøkende var enten eiere eller ledere.
Flere gjester – som bruker mer tid
Besøkende tilbrakte også mer tid på messen, med 54 % tilstede over flere dager. Dette brakte det totale oppmøtet til 22 757 over den fire dager lange messen, en økning på 42,5 % sammenlignet med Berlin i 2022.
Tyske trykkerier representerte 25 % av det totale publikummet. Totalt sett var 83 % av de besøkende fra Europa.
Opphevelsen av reiserestriksjonene, som et resultat av pandemien, muliggjorde at et stort antall utstillere nå kunne komme tilbake. Besøkende fra Asia utgjorde mer enn 10 % av det totale publikummet i år, sammenlignet med bare 4 % i 2022. Mer enn 750 beslutningstakere fra trykkerier i Afrika, Amerika og Oseania besøkte messen i München.
Lanseringen av Personalization Experience vakte interesse og fremhevet omfanget av den kommersielle muligheten for trykkerier som kan tilby personalisering, individualisering eller tilpasning, uavhengig av applikasjon.
Optimisme og investeringslyst
Michael Ryan, leder av FESPA Global Print Expo uttaler:
– Messen i München viste virkelig at print- og skiltbransjen har kommet tilbake med optimisme og investeringslyst. Bedriftsledere fra hele verden kom med en appetitt på å forstå hva som endrer seg i markedet og en vilje til å utvikle og investere for å utvide tilbudet. Vi så vårt samlede publikum vokse betydelig sammenlignet med 2022, med flere individuelle besøkende som investerte mer tid for å utforske alt vi og våre utstillere hadde å tilby, inkludert vårt Sustainability Spotlight, FESPA Awards-galleriet og World Wrap Masters-konkurransen.
Den neste FESPA Global Print Expo vil finne sted i Amsterdam, Nederland fra 19. til 24. mars 2024, sammen med European Sign Expo, Personalization Experience og Sportswear Pro.