50% av FESPA-gjestene planlegger investeringer

Foto: Søren Winsløw
PUBLISERT: 28 juni 2023
OPPDATERT: 28 juni
FESPA München 2023 på åpningsdagen. Foto: Pressebilde.

FESPA Global Print Expo, European Sign Expo og Personalization Experience leverte en flott messe der besøkende og utstillere fokuserte på muligheter for vekst.

De tre arrangementene tiltrakk seg 14 776 unike besøkende fra 134 land. Investering i ny teknologi var en prioritet for flertallet, og 50 % av de besøkende planlegger å investere i løpet av de neste 12 månedene. Av to tredjedeler av besøkende som velger å oppgi budsjett, er budsjettet for investeringer nesten doblet sammenlignet med i fjor til nå to milliarder euro, skriver FESPA i sin analyse av den siste messen.

Utstillere delte overveldende positive tilbakemeldinger, og berømmet de pulserende, travle salene, publikums beslutningstaking og investeringsviljen. 84 % av de besøkende hadde beslutningstakende stillinger, en økning på 15 % sammenlignet med 2022. 73 % av de besøkende var enten eiere eller ledere.

Du finner alt fra små varmepresser til store robotdrevne trykkesystemer. Foto: Søren Winsløw
Flere gjester – som bruker mer tid

Besøkende tilbrakte også mer tid på messen, med 54 % tilstede over flere dager. Dette brakte det totale oppmøtet til 22 757 over den fire dager lange messen, en økning på 42,5 % sammenlignet med Berlin i 2022.

Tyske trykkerier representerte 25 % av det totale publikummet. Totalt sett var 83 % av de besøkende fra Europa.

Opphevelsen av reiserestriksjonene, som et resultat av pandemien, muliggjorde at et stort antall utstillere nå kunne komme tilbake. Besøkende fra Asia utgjorde mer enn 10 % av det totale publikummet i år, sammenlignet med bare 4 % i 2022. Mer enn 750 beslutningstakere fra trykkerier i Afrika, Amerika og Oseania besøkte messen i München.

Lanseringen av Personalization Experience vakte interesse og fremhevet omfanget av den kommersielle muligheten for trykkerier som kan tilby personalisering, individualisering eller tilpasning, uavhengig av applikasjon.

Optimisme og investeringslyst

Michael Ryan, leder av FESPA Global Print Expo uttaler:

– Messen i München viste virkelig at print- og skiltbransjen har kommet tilbake med optimisme og investeringslyst. Bedriftsledere fra hele verden kom med en appetitt på å forstå hva som endrer seg i markedet og en vilje til å utvikle og investere for å utvide tilbudet. Vi så vårt samlede publikum vokse betydelig sammenlignet med 2022, med flere individuelle besøkende som investerte mer tid for å utforske alt vi og våre utstillere hadde å tilby, inkludert vårt Sustainability Spotlight, FESPA Awards-galleriet og World Wrap Masters-konkurransen.

Den neste FESPA Global Print Expo vil finne sted i Amsterdam, Nederland fra 19. til 24. mars 2024, sammen med European Sign Expo, Personalization Experience og Sportswear Pro.

Les videre

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx

Agfas nye automatiseringsløsninger: Grizzlybjørn får robotselskap

Agfa presenterer robotløsninger for inkjetprintere og flatbed-presser. Innovasjonene eksemplifiserer hvordan automatisering kan endre høyvolumsproduksjon, ifølge produsenten.
Agfa kollage

Siste nytt

Undercam-funksjon på flere av Zünds skjærebord

Zünd lanserer et nytt system for innlasting av material som inkluderer både det integrerte Undercam registreringssystemet og en bordforlenger.
BLE_UNDERCAM_Pressebild

Canons nye fotoskriver skal briljere i dybde og sverte

Canons nye inkjetskriver for A2-formatet er rettet mot profesjonelle fotografer og seriøse fotoentusiaster. Skriveren skal gi utskrifter av høy kvalitet med stor dybde på både matt og glanset fotopapir.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

XSYS kjøper MacDermid

XSYS, en global leverandør av integrerte løsninger for flexo-, boktrykk- og prepressindustrien, kunngjør at de har inngått en endelig avtale med Element Solutions Inc om å kjøpe visse deler som eies av dem.
xsys

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp