50% av FESPA-gjestene planlegger investeringer

Foto: Søren Winsløw
PUBLISERT: 28 juni 2023
OPPDATERT: 28 juni
FESPA München 2023 på åpningsdagen. Foto: Pressebilde.

FESPA Global Print Expo, European Sign Expo og Personalization Experience leverte en flott messe der besøkende og utstillere fokuserte på muligheter for vekst.

De tre arrangementene tiltrakk seg 14 776 unike besøkende fra 134 land. Investering i ny teknologi var en prioritet for flertallet, og 50 % av de besøkende planlegger å investere i løpet av de neste 12 månedene. Av to tredjedeler av besøkende som velger å oppgi budsjett, er budsjettet for investeringer nesten doblet sammenlignet med i fjor til nå to milliarder euro, skriver FESPA i sin analyse av den siste messen.

Utstillere delte overveldende positive tilbakemeldinger, og berømmet de pulserende, travle salene, publikums beslutningstaking og investeringsviljen. 84 % av de besøkende hadde beslutningstakende stillinger, en økning på 15 % sammenlignet med 2022. 73 % av de besøkende var enten eiere eller ledere.

Du finner alt fra små varmepresser til store robotdrevne trykkesystemer. Foto: Søren Winsløw
Flere gjester – som bruker mer tid

Besøkende tilbrakte også mer tid på messen, med 54 % tilstede over flere dager. Dette brakte det totale oppmøtet til 22 757 over den fire dager lange messen, en økning på 42,5 % sammenlignet med Berlin i 2022.

Tyske trykkerier representerte 25 % av det totale publikummet. Totalt sett var 83 % av de besøkende fra Europa.

Opphevelsen av reiserestriksjonene, som et resultat av pandemien, muliggjorde at et stort antall utstillere nå kunne komme tilbake. Besøkende fra Asia utgjorde mer enn 10 % av det totale publikummet i år, sammenlignet med bare 4 % i 2022. Mer enn 750 beslutningstakere fra trykkerier i Afrika, Amerika og Oseania besøkte messen i München.

Lanseringen av Personalization Experience vakte interesse og fremhevet omfanget av den kommersielle muligheten for trykkerier som kan tilby personalisering, individualisering eller tilpasning, uavhengig av applikasjon.

Optimisme og investeringslyst

Michael Ryan, leder av FESPA Global Print Expo uttaler:

– Messen i München viste virkelig at print- og skiltbransjen har kommet tilbake med optimisme og investeringslyst. Bedriftsledere fra hele verden kom med en appetitt på å forstå hva som endrer seg i markedet og en vilje til å utvikle og investere for å utvide tilbudet. Vi så vårt samlede publikum vokse betydelig sammenlignet med 2022, med flere individuelle besøkende som investerte mer tid for å utforske alt vi og våre utstillere hadde å tilby, inkludert vårt Sustainability Spotlight, FESPA Awards-galleriet og World Wrap Masters-konkurransen.

Den neste FESPA Global Print Expo vil finne sted i Amsterdam, Nederland fra 19. til 24. mars 2024, sammen med European Sign Expo, Personalization Experience og Sportswear Pro.

Les videre

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie

Swissqprint viser hele produktlinjen

Det har rent mye vann under bruene siden Drupa sist ble arrangert for åtte år siden. Swissqprint, som har sitt hovedkontor på vestsiden av Rhinen i Sveits, vil vise innovasjonene som de har utviklet i løpet av disse årene på årets messe.
swissqprint-fespa

Verdenspremiere på Drupa for Xeikons nye etikettpresse

Xeikon skal ha verdenspremiere på Drupa 2024. Det er en etikettpresse som trykker med en ny, egenutviklet blekkserie.
Untitled Design - 1

Seksten foredlingsmuligheter i en maskin

Scodix utvikler sin dekorasjonsteknologi og kan nå tilby seksten forskjellige dekorasjonsmuligheter i en og samme maskin. På Drupa kan du se på denne teknologien på bedriftens stand.
scodixx

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie