Bli med inn i maskinrommet hos Heidelberg

PUBLISERT: 21 august 2023
OPPDATERT: 21 august
Interesserte Heidelberg-kunder på et tidligere arrangement i Wiesloch-Walldorf. Foto: Søren Winsløw

Heidelberg har de siste årene utmerket seg med å invitere kunder innenfor dørene, dels for å vise frem nye produkter og løsninger, men også for å vise og diskutere fremtidige muligheter.

Dette har skjedd med arrangementer som Label Days, Packaging Days, Prinect User Days og Commercial Days, som er rettet mot hvert sitt segment. Nå står Commercial Days igjen for døren. Commercial Days er spesielt rettet mot trykkerier med daglig produksjon av kommersielle oppgaver. Commercial Days arrangeres 25. og 26. september på Heidelbergs anlegg i Wiesloch-Walldorf.

Ny digital printer og front-end

Arrangementet starter 25. september på ettermiddagen, da Heidelberg presenterer den nye digitalprinteren Versafire LP, som er en ny toppmodell innen tonerskrivere. Den inkluderer en rekke innovasjoner som utvidede diagnose- og vedlikeholdsprogrammer samt bedre kvalitet på et bredere spekter av medier. Men ifølge Brian Thorsgaard Hansen fra Heidelberg i Danmark er det største gjennombruddet fra Heidelbergs side at man kan presentere en helt ny frontend – Prinect Digital Front End 2 (DFE).

– Dette er en nyutviklet DFE som kjører i såkalt native-modus. Sammen med den massive datakraften er dette en DFE som virkelig kan presse alt gjennom. Og så fungerer det helt sømløst med Prinect-arbeidsflyten.

Brian forklarer at DFE, sammen med Prinect-arbeidsflyten, kan bruke Heidelbergs Smart Automation, som leser tekststrenger i koden som kommer inn i systemet og automatisk kaller opp funksjonene som adresseres. Du trenger ikke å sette opp lange hot-mappe-sekvenser som filene må passere gjennom.

Det handler om å gjøre kundene skarpere

Dagen etter er det fullt program hvor du har mulighet til å velge mellom en rekke ulike temaer etterfulgt av omvisning og demonstrasjoner. Om morgenen kan du for eksempel oppleve hvordan Prinect er knyttet til Heidelbergs Kundeportal og høre om fremtidsvisjonene.

Det er også demonstrasjoner og diskusjoner om automatisering av utskrift og etterbehandling samt beste praksis rundt forbruksvarer.

– Det handler om å gi kundene verktøyene som gjør dem skarpere i konkurransen, forklarer Brian Thorsgaard Hansen.

Alle maskiner i demosenteret vil være bemannet og det vil derfor være mulig å ta en prat med spesialistene på alle områder. Dagen avsluttes med en fabrikkomvisning.

Heidelbergs norske forhandler er Luth Gruppen AS.

Les videre

HID 2025: Innovasjoner i etterbehandlingsleddet

Ettersom trykkpresser produserer raskere og raskere, stilles det også høyere krav til effektiv etterbehandling. Vi har sett nærmere på noen utstillere som spesialiserer seg på akkurat dette området.
Kollage-efterbeh-768x512

HID 2025: Verdenspremiere av inlineløsning for Canon iX

Under Hunkeler Innovation Days viste Horizon og Canon et samarbeid for første gang angående en integrert løsning, med Horizons brosjyrelinje for Canons arkmatede høyhastighetspresse varioPRINT iX3200.
Horizon-Jack-Naresh-1024x683

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Alt for messen på en stand

Messeprodukter het tidligere Smarttelt og skiftet navn etter å ha utvidet sortimentet med produkter for messestand. På Sign, Print & Promotion viser de litt av hva de kan tilby.
Messeprod 3

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2