"Signcom er mer enn bare Signcom"

PUBLISERT: 4 september 2023
OPPDATERT: 4 september
Robert Nyblom, Mattias Söderberg og Simon Nyman hos Sign, Print & Promotion i Oslo i februar, da Signcom lanserte sin serie med printfolier og laminater, henholdsvis MasterJet og MasterGuard. Foto: Arkiv/Claes Nordström

Signcom er en helhetlig leverandør av alt fra maskiner til forbruksvarer og tilbehør innen skilt og display i Norden. Med seg til Sign&Print Scandinavia tar de med seg en haug med produktnyheter og et håp om å spre budskapet om bredden i sortimentet deres.

I fjor satset Signcom stort på sin deltakelse på Sign&Print Scandinavia. Det fikk kassen til å klirre og ga mersmak til årets messe. I år ønsker selskapet å benytte anledningen til å synliggjøre det viktige miljøspørsmålet når det gjelder grafisk produksjon, men også styrken ved å være backet av en eier med kapital og kunnskap.

– Vi har en stor stand også i år og vi ønsker å fokusere mye på budskapet om at Signcom er mer enn bare Signcom. Vi har en stor eier bak oss i Igepa-gruppen og det vil merkes på messen, sier Robert Nyblom, administrerende direktør i Signcom.

Rullebasert DTF

En rekke nye produkter vil bli tilbudt på årets messe. På maskinvaresiden er den store nyheten en DTF (Direct to Film)-skriver fra Mimaki. En modell ved navn TxF150-75 som ble lansert på Fespa i fjor vår.

– Det blir nordisk premiere på den maskinen under Sign&Print Scandinavia. Den vil ta en relativt stor del av standen og vises med en etterbehandlingsenhet, sier Simon Nyman, Business Area Manager for printing, skjæring, ferdiggjøring og programvarer.
Rullskriveren TxF150-75 har en utskriftsbredde på 80 centimeter og med tilhørende etterbehandling fra Adkins er det mulig å produsere DTF-overføringer – fra rull til ferdig produkt.

 

DTF-skriveren TxF150-75 fra Mimaki får nordisk messepremiere på Sign&Print Scandinavia.

En annen produktinnovasjon er Lotus Meta C med UV for lasergravering. En rask maskin for blant annet gravering på glass og silikon. Når det gjelder merkevarer vises også nye Opti-Laser, som lanseres på bred front. Et akrylmateriale som soter mindre og dermed reduserer behovet for rengjøring drastisk. Et produkt som ifølge Signcom tilsvarer andre materialer på markedet både når det gjelder pris og kvalitet.
Mimakis «print and cut»-maskin CJV330-160 finner også plass i standen, samt Mimakis små UV flatbed-printere som har vært i Signcoms sortiment i mange år. Det er også klart at Epsons harpiksskriver SC-R5000 kan rulle med til messen.

– Vi ønsker å vise de tre ulike teknologiene vi tilbyr når det kommer til rull-til-rull-skrivere. Vi ønsker også å ta opp spørsmålet om miljøvennlig produksjon, hva det betyr og hvilke ulike alternativer som finnes, sier Simon Nyman.

I fjor begynte Signcom å selge Kavalans linje med PVC-frie materialer for bannere og mesh.
Ikke bare PVC-fri

Miljøaspektet vil også gjennomsyre materialene som Signcom viser på messen. Det sier Mattias Söderberg, forretningsområdesjef innen visuell kommunikasjon.

– Det er ikke nok å vise frem PVC-frie materialer, sluttkundene, fremfor alt de store selskapene, stiller høyere krav enn som så. Hvordan ble materialene produsert? Og hvor stort blir det totale fotavtrykket? Dette er spørsmål vi må kunne svare på som leverandør, sier Mattias Söderberg.

For et år siden begynte Signcom å selge Kavalans utvalg av PVC-frie banner- og meshmaterialer. Kavalan har spesialisert seg på PVC-frie materialer og i å tilby alternativer til tradisjonelle materialer med PVC-belegg – uten å gå på kompromiss med kvalitet eller prislapp. I første omgang introduserte Signcom produktene til større kunder som produserer mange kvadratmeter skiltmateriale. Nå lanseres sortimentet bredt og tar derfor en naturlig plass på messen.

– Kavalan har investert mye penger i LCA-rapporter for alt materialet de selger. De har også lansert en nettløsning slik at kundene kan beregne det totale CO2-avtrykket sammenlignet med tradisjonelle materialer. Prisene skiller seg ikke lenger ut, så nå er tiden inne for å bytte, sier Mattias Söderberg.

Blir det en bil? En campingvogn eller et fly? En eller annen form for kjøretøy må uansett folieres under messen med Orafols innpakningsfolier, akkurat hva vil de besøkende se når messen starter.
Flere folier i egen produktlinje

I forbindelse med Sign&Print-messen i Oslo i februar startet Signcom salget av Igepas egen produktlinje med printfolier og tilhørende laminater, kalt MasterJet og MasterGuard. Ifølge Mattias Söderberg har mottakelsen vært god og på slutten av sommeren ble utvalget av frostfolier til vindusdekor utvidet.

– Det at vi er en del av Igepa-gruppen betyr stor kjøpekraft og at det er enormt mye kunnskap i selskapet. Egen rekkevidde er et resultat av det. At vi kan tilby gode produkter til en rimeligere pris.

Signcom er også forhandler for en av de store gigantene når det kommer til vinyler, Orafol. Noen av nyhetene kommer til messen, som den trofaste printfolien 3551, som har fått et nytt lim som tidligere ble brukt på wrapping folier. Og apropos innpakning, Signcom vil vise foliering i ett stykke med et i skrivende stund ukjent kjøretøy med Orafols PVC-frie printwrapfolier 3971.

Yellotools verktøy og tilbehør vil vises på utstillingsvegger i standen, akkurat som i fjor.
Økt vekst og høyere lønnsomhet

Når konsernsjef Robert Nyblom ser tilbake på året som har gått siden forrige messe, oppsummerer han det som intenst.

– Vi har gjort mye endringsarbeid de siste to årene. I februar lanserte vi en ny nettbutikk i Sverige og deretter i Norge, og om kort tid skal vi også gjøre det i Danmark og Finland. Internt har vi også gjort endringer for å forbedre organisasjonen, blant annet har Mattias fått en ny rolle som salgssjef.
Endringene har også vist seg i tallene.

– Signcom som konsern vokser godt, vi er på en vekstbane på 15-20 prosent og lønnsomheten er doblet.

Mer Mimaki. Print- og cutmaskinen CJV330-160 kommer også til messen.
Ønsker å spre ordet om bredden

Fremover er planen å markedsføre seg videre som totalleverandør av maskiner samt materialer og tilbehør.

– Vi ønsker å få ut budskapet om bredden vår, at kundene kan kjøpe alt av oss. Noen kunder tror at vi enten bare er materialleverandører eller kun maskinselgere og det ønsker vi å endre på. En viktig brikke i det arbeidet er Sign&Print Scandinavia, som vi internt har døpt om til Signcom&Print-messen, sier Robert Nyblom og ler.

– Jeg har kun vært på pandemi-messer i løpet av tiden min hos Signcom, så det skal bli gøy å endelig gå på en ekte Sign&Print-messe! Det blir spennende å se hva kollegene i bransjen driver med og å møte kundene selvfølgelig, avslutter han.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324