Den første dagen på Labelexpo holdt HP Indigo som vanlig sin pressekonferanse. Det var store nyheter, kunne vi konstatere.
Da Labelexpo åpnet 11. september, var det Noam Zilbershtains første. – Veldig spennende, sa han foran et samlet pressekorps i selskapets hall på messen, og viste deretter sin glede over HP Indigo V12 og 200K, to storskala digitale presser hvor sistnevnte nå er kommersielt tilgjengelig og de første betamaskinene av V12 har bestått beta-testene sine perfekt.
Til å begynne med ba han alle tilstedeværende om å ta frem telefonene sine og ta en selfie fordi det HP Indigo presenterte var, ifølge ham, noe å huske for alltid. Det var «banebrytende nyheter».
– Dette er et øyeblikk du vil huske, et øyeblikk da vi skaper historie igjen, sa han med et stort smil om munnen.
– Slik jeg ser det vil etikettbransjen være den første grafiske bransjen som blir helt digital.
– I dag har vi 2600 presser installert rundt om i verden og det er bare begynnelsen, sa en mildt sagt selvsikker konsernsjef.
– Her på messen kan vi vise den bredeste porteføljen i verden.
I hallen ble det selvfølgelig vist frem Indigo 12000, som etter å ha vært ute på 4 betasteder nå er klar for kommersiell lansering. Et av betaselskapene er den store merkeprodusenten All4Labels. Maskinen forblir hos dem etter testene.
– Dette er en maskin som enkelt kan erstatte to-tre flexopresser, den er helt vanvittig. Alle som kommer på messen vil ta en titt på denne maskinen, det er helt sikkert.
– Vi kan vise at våre nye presser, inkludert modell 200K, er tretti prosent raskere og førtifem prosent mer produktive enn tidligere modeller.
HP Indigo 200K er også fullt kommersiell i dag.
– Slik vi ser det kommer Indigo først og flexopresser nummer to. Revolusjonen begynner i dag, sa han også.
All4 Labels har kjørt rundt 60 000 meter på 24 timer i HP Indigo V12 og et annet betaselskap, Broke & Whittle, har fullført 43 forskjellige jobber, 70 000 meter på samme tid.
I Norden er HP Indigo representert av Visutech.
Tekst: Bo Wallteg