Strategiarbeid og styrevalg på landsmøtet i Alta

PUBLISERT: 15 september 2023
OPPDATERT: 18 september
Styremedlemmene som var til stede på landsmøtet i Alta: Kjetil Sjøeng (f.v.), Ørjan Risanger, Inger Marie Spange, Morten Gunnarshaug og Eirik Bergh. Foto: Norsk Industri

Årets landsmøte i Grafisk Bransjeforening ble avholdt i Alta 1.-3. september. Miljø, bærekraft og sikkerhet var gjennomgående temaer, men innspill til strategiplanen som styret arbeider med var også et viktig innslag i programmet.

I løpet av de tre dagene ble det tilbudt foredrag om blant annet muligheter og utfordringer med næringsliv i Arktis og cybersikkerhet og nabotrussel. En viktig programpost var gruppearbeid for å utvikle en strategi for hvilken type bransjeforening medlemmene ønsker å se i fremtiden.

Det ble stilt tre viktige spørsmål til gruppearbeidet om veivalg og muligheter: «Hvordan mener du styret kan best bidra til rekruttering med de eksisterende ressursene vi har?», «Hvordan skal vi best gå frem for å slå oss sammen med andre foreninger?» og «Hva burde vi forvente mer av, eller effekt av, gjennom samarbeidet med Norsk Industri?». Svarene vil bli gjennomgått av styret fremover, ifølge et innlegg på Norsk Industri sine nettsider.

Styreleder Kjetil Sjøeng i Merkur Grafisk ble gjenvalgt og skal føre an i den videre prosessen.

– Vi kan ikke se oss tilbake, men forholde oss til det vi har mest tro på fremover. Endring er et nøkkelord for meg. Verden er i endring, bransjen er i endring, selskapene våre er i endring. Kan vi sammen bidra til endring, da skaper vi resultater. Når det gjelder å ta en slik utfordring er grafisk bransje kanskje av de råeste. Etter strategidiskusjonen vår her på landsmøtet oppfatter jeg at vi har et mandat til å utforske nye muligheter, se på nye konstellasjoner for samarbeid med andre bransjer. Jeg takker for tilliten og ser frem til å skru på knappene i bransjeforeningen en stund til, sa Kjetil Sjøeng i sin oppsummering.

Valgkomiteens innstilling ble fulgt:
Kjetil Sjøeng (Merkur Grafisk) og Morten Gunnarshaug (Aksell) ble gjenvalgt som henholdsvis leder og nestleder. Lene Syvertsen Olsson (Fjuz) ønsket avløsning som styremedlem og ble erstattet av Aage Skar (Skipnes kommunikasjon).
Følgende var ikke på valg: Inger Marie Spange (Storyvold Reklamebyrå), Ørjan Risanger (HBO Novaprint), Joe Magnus Ottesen, Rolf Ottesen og Eirik Bergh (MCC Label Norway). Varamedlemmer er Jørn Våraker (HG Media) og Aleksander Strand (Fagtrykk).

Les videre

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Kodak viser verdens hurtigste inkjetpresse

For første gang vil Kodak vise frem verdens raskeste rullbaserte 4-farge inkjetpresse i Europa. Dette vil finne sted på Hunkeler Innovation Days 2025, som arrangeres i Luzern fra 24.–27. februar.
kodak-prosper-7000-turbo

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222