Papyrus viste wrappingfolier og nytt lerret av plast fra sjøen

Foto: Felix Alnemark
PUBLISERT: 25 september 2023
OPPDATERT: 25 september
Stellan Pehrsson på Papyrus foran en bil som blir foliert med wrappingfolie fra Omega Skinz-serien.

Papyrus, som retter seg mot hele den grafiske bransjen, viste blant annet sine wrappingfolier, som er utviklet etter intervjuer med brukere. De viste også et lerret av resirkulert plast fra havene.

På Papyrus sin stand jobbes det med å dekke en bil med folier fra Omega Skinz-serien.

– Da de skulle lage denne serien, gikk man ut til brukerne og intervjuet de som jobbet med produktene og tok inn denne informasjonen og laget et materiale basert på den, sier Stellan Pehrsson, KAM-selger og forretningsutvikler i Papyrus.

Omega Skinz er en serie med print- og wrappingfolier med laminat fra Grafityp. Serien ble lansert i fjor, men å vise det på denne måten er nytt.

– Man skyver ikke bare et nytt materiale ut på markedet, det kommer fra markedet selv. Det synes jeg er spennende, fortsetter han.

Bilen blir som ny

Noen har brukt folien til å endre utseendet på bilen sin.

– Mange kjøper i dag ny bil og gjør dette fra starten av. Du kan foliere den i samme farge som den har, bare for å beskytte bilen og den dagen du selger den, tar du den av. Da er bilen som helt ny. Det er også en steinsprutfilm du legger på som er helt gjennomsiktig, sier Stellan Pehrsson.

Hva slags kunder bruker bilfoliering?

– Hvis du tenker på det grafiske markedet, som krymper hele tiden, er dette noe som vokser og øker år for år. Du kan bare endre fargen på panseret og taket. Mange taxiflåter er pakket inn gult. Det er ikke gult fra starten for da er det ingen som vil kjøpe dem senere. Så det er såpass store bedrifter – men så er det også privatpersoner.

Ny type søppelkurv

På standen stilte de også frem en ny søppelkurv laget av pappmaterialet SP Outdoor som Papyrus hadde til utendørs bruk, for eksempel valgplakater.

– Det er ikke plast i den, men helt resirkulerbar hvis du legger den i papirgjenvinningen. Papirkurvene egner seg til for eksempel festivaler og andre arrangementer som holdes utendørs, sier Stellan Pehrsson.

Papirkurven laget av materialet SP Outdoor kan brukes på for eksempel utendørsfestivaler.
Produkt med plast fra havet

Så er det et nytt produkt som Stellan Pehrsson er litt ekstra begeistret for. Det er et lerret som malerier er laget av innendørs. Polyesteren som brukes som bindemiddel kommer fra resirkulert plast fra havet. Det er brukt 28,4 pet-flasker på hver kvadratmeter.

– Kjøper du et slikt lerret i stedet for et vanlig, har du bidratt til å bli kvitt plasten i havet, sier Stellan Pehrsson.

 

HPs resirkulerte satenglerret ble vist på Papyrus-standen.

 

Tekst: Felix Alnemark

Les videre

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

FESPA Norway inviterer til årskonferanse

Kunstig intelligens, teknologi og innovasjon i grafisk bransje. Det står på programmet når FESPA Norway inviterer til sin årlige konferanse for medlemmer og andre interesserte.
Fespa kollage

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1