Papyrus viste wrappingfolier og nytt lerret av plast fra sjøen

Foto: Felix Alnemark
PUBLISERT: 25 september 2023
OPPDATERT: 25 september
Stellan Pehrsson på Papyrus foran en bil som blir foliert med wrappingfolie fra Omega Skinz-serien.

Papyrus, som retter seg mot hele den grafiske bransjen, viste blant annet sine wrappingfolier, som er utviklet etter intervjuer med brukere. De viste også et lerret av resirkulert plast fra havene.

På Papyrus sin stand jobbes det med å dekke en bil med folier fra Omega Skinz-serien.

– Da de skulle lage denne serien, gikk man ut til brukerne og intervjuet de som jobbet med produktene og tok inn denne informasjonen og laget et materiale basert på den, sier Stellan Pehrsson, KAM-selger og forretningsutvikler i Papyrus.

Omega Skinz er en serie med print- og wrappingfolier med laminat fra Grafityp. Serien ble lansert i fjor, men å vise det på denne måten er nytt.

– Man skyver ikke bare et nytt materiale ut på markedet, det kommer fra markedet selv. Det synes jeg er spennende, fortsetter han.

Bilen blir som ny

Noen har brukt folien til å endre utseendet på bilen sin.

– Mange kjøper i dag ny bil og gjør dette fra starten av. Du kan foliere den i samme farge som den har, bare for å beskytte bilen og den dagen du selger den, tar du den av. Da er bilen som helt ny. Det er også en steinsprutfilm du legger på som er helt gjennomsiktig, sier Stellan Pehrsson.

Hva slags kunder bruker bilfoliering?

– Hvis du tenker på det grafiske markedet, som krymper hele tiden, er dette noe som vokser og øker år for år. Du kan bare endre fargen på panseret og taket. Mange taxiflåter er pakket inn gult. Det er ikke gult fra starten for da er det ingen som vil kjøpe dem senere. Så det er såpass store bedrifter – men så er det også privatpersoner.

Ny type søppelkurv

På standen stilte de også frem en ny søppelkurv laget av pappmaterialet SP Outdoor som Papyrus hadde til utendørs bruk, for eksempel valgplakater.

– Det er ikke plast i den, men helt resirkulerbar hvis du legger den i papirgjenvinningen. Papirkurvene egner seg til for eksempel festivaler og andre arrangementer som holdes utendørs, sier Stellan Pehrsson.

Papirkurven laget av materialet SP Outdoor kan brukes på for eksempel utendørsfestivaler.
Produkt med plast fra havet

Så er det et nytt produkt som Stellan Pehrsson er litt ekstra begeistret for. Det er et lerret som malerier er laget av innendørs. Polyesteren som brukes som bindemiddel kommer fra resirkulert plast fra havet. Det er brukt 28,4 pet-flasker på hver kvadratmeter.

– Kjøper du et slikt lerret i stedet for et vanlig, har du bidratt til å bli kvitt plasten i havet, sier Stellan Pehrsson.

 

HPs resirkulerte satenglerret ble vist på Papyrus-standen.

 

Tekst: Felix Alnemark

Les videre

Canon på Drupa: "En arena for å stake ut en ny kurs"

Canon Norge kommer til å ha ansatte på stedet under alle messedager. Sign&Print spurte Magnus Blegen, direktør for produksjon, om forventningene til årets Drupa.
Til Canon - del 1

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie

Swissqprint viser hele produktlinjen

Det har rent mye vann under bruene siden Drupa sist ble arrangert for åtte år siden. Swissqprint, som har sitt hovedkontor på vestsiden av Rhinen i Sveits, vil vise innovasjonene som de har utviklet i løpet av disse årene på årets messe.
swissqprint-fespa

Verdenspremiere på Drupa for Xeikons nye etikettpresse

Xeikon skal ha verdenspremiere på Drupa 2024. Det er en etikettpresse som trykker med en ny, egenutviklet blekkserie.
Untitled Design - 1

Siste nytt

Styrker seg med mer effektiv arkpresse

ETN Grafisk har en stor produksjon av personaliserte trykksaker til begravelser. Et oppdrag som krever en stabil og pålitelig maskinpark. Nylig byttet trykkeriet i Skien ut en av sine tre Ricoh-linjer med den nye Pro C9500-modellen som ble sluppet i fjor høst.
ETN Ricoh 3

Canon på Drupa: "En arena for å stake ut en ny kurs"

Canon Norge kommer til å ha ansatte på stedet under alle messedager. Sign&Print spurte Magnus Blegen, direktør for produksjon, om forventningene til årets Drupa.
Til Canon - del 1

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280