Papyrus viste wrappingfolier og nytt lerret av plast fra sjøen

Foto: Felix Alnemark
PUBLISERT: 25 september 2023
OPPDATERT: 25 september
Stellan Pehrsson på Papyrus foran en bil som blir foliert med wrappingfolie fra Omega Skinz-serien.

Papyrus, som retter seg mot hele den grafiske bransjen, viste blant annet sine wrappingfolier, som er utviklet etter intervjuer med brukere. De viste også et lerret av resirkulert plast fra havene.

På Papyrus sin stand jobbes det med å dekke en bil med folier fra Omega Skinz-serien.

– Da de skulle lage denne serien, gikk man ut til brukerne og intervjuet de som jobbet med produktene og tok inn denne informasjonen og laget et materiale basert på den, sier Stellan Pehrsson, KAM-selger og forretningsutvikler i Papyrus.

Omega Skinz er en serie med print- og wrappingfolier med laminat fra Grafityp. Serien ble lansert i fjor, men å vise det på denne måten er nytt.

– Man skyver ikke bare et nytt materiale ut på markedet, det kommer fra markedet selv. Det synes jeg er spennende, fortsetter han.

Bilen blir som ny

Noen har brukt folien til å endre utseendet på bilen sin.

– Mange kjøper i dag ny bil og gjør dette fra starten av. Du kan foliere den i samme farge som den har, bare for å beskytte bilen og den dagen du selger den, tar du den av. Da er bilen som helt ny. Det er også en steinsprutfilm du legger på som er helt gjennomsiktig, sier Stellan Pehrsson.

Hva slags kunder bruker bilfoliering?

– Hvis du tenker på det grafiske markedet, som krymper hele tiden, er dette noe som vokser og øker år for år. Du kan bare endre fargen på panseret og taket. Mange taxiflåter er pakket inn gult. Det er ikke gult fra starten for da er det ingen som vil kjøpe dem senere. Så det er såpass store bedrifter – men så er det også privatpersoner.

Ny type søppelkurv

På standen stilte de også frem en ny søppelkurv laget av pappmaterialet SP Outdoor som Papyrus hadde til utendørs bruk, for eksempel valgplakater.

– Det er ikke plast i den, men helt resirkulerbar hvis du legger den i papirgjenvinningen. Papirkurvene egner seg til for eksempel festivaler og andre arrangementer som holdes utendørs, sier Stellan Pehrsson.

Papirkurven laget av materialet SP Outdoor kan brukes på for eksempel utendørsfestivaler.
Produkt med plast fra havet

Så er det et nytt produkt som Stellan Pehrsson er litt ekstra begeistret for. Det er et lerret som malerier er laget av innendørs. Polyesteren som brukes som bindemiddel kommer fra resirkulert plast fra havet. Det er brukt 28,4 pet-flasker på hver kvadratmeter.

– Kjøper du et slikt lerret i stedet for et vanlig, har du bidratt til å bli kvitt plasten i havet, sier Stellan Pehrsson.

 

HPs resirkulerte satenglerret ble vist på Papyrus-standen.

 

Tekst: Felix Alnemark

Les videre

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Fresnyhet fra Kimla hos Alvøen

Alvøen selger fra før av to frese- og skjæremaskiner fra polske Kimla, som begge har industrien som hovedmålgruppe. Nå lanseres en CNC-fres som er rettet mot skilt- og messebransjen.
alvoen_kimla_bpfm_webb

Lettarbeidet nyhet fra Drytac

Materialprodusenten Drytac lanserer nå Polar Smooth 150 Air i Norden. En selvklebende vinyl med en tykkelse på 150 mikrometer som skal være både slitesterk og lett å jobbe med.
Scandraft Polar

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong