Den store nyheten hos Spandex er det nye 3D-designprogrammet Zeno. Den abonnementsbaserte tjenesten lar kunden teste ulike oppsett, folieringsmaterialer og farger på datamaskinen før kjøper bestemmer seg.
– Zeno er noe som vi lanserer i oktober. Siden vi hadde Sign&Print-messen her nå, ønsket vi å vise en forhåndsvisning av hva som kommer, sier Anna Sjöstrand, salgssjef hos Spandex.
Tjenesten løses ved årsabonnement og lastes ned. I programmet kan du prøve å kle bilen din i et av merkene som Spandex selger som Avery, 3M, Orafol og Arlon. Alt innpakningsmateriell er i programmet.
Lettere å sammenligne ulike finisher
– Når du er ferdig får du en utskrifts- og klippefil. Du kan lage ekte bilder som du kan sende til kunden eller en video hvor bilen kjører og kunden kan se hvordan det blir. Det er litt lettere å få kunden til å ta beslutningen. Velger du blank, høyglans eller matt, får du den finishen på bildene, sier Magnus Carlsson, selger og produktsjef i Spandex.
I Zeno skal det være bedre å se finishen til forskjellige materialer sammenlignet med et vanlig endimensjonalt bilde. Det er også mulig å velge ulike miljøer og vær i bildene der kjøretøyet kjører.
Programmet er knyttet opp mot Spandex’ nettbutikk
I programmet kan du umiddelbart se hvor mye materiell det aktuelle kjøretøyet trenger. Når kunden er ferdig med å designe, havner den i Spandex’ nettbutikk. Der knyttes materialvalgene sammen og ordren går direkte til bedriften.
Hva er det store håpet for programmet?
– Det er å tilby en moderne og tidsbesparende løsning for kunden som på sin side kan presentere den for sluttkunden på en profesjonell måte. Det tar maks 10 minutter å lage et utkast til en foliert bil, sier Magnus Carlsson.