Konica Minolta viste et effektivt trykkeri

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 4 oktober 2023
OPPDATERT: 4 oktober
Erik Olsson og Carina Allfors hadde et budskap til de besøkende på standen: tenk effektivitet.

Hvordan kan et trykkeri drives så effektivt som mulig? Konica Minolta ønsket å gi svaret på det spørsmålet til de besøkende på standen under Sign&Print Scandinavia, hvor de viste hvordan det kan gjøres rent praktisk.

For trykkeriene er tid penger, og det avgjørende spørsmålet er hvordan kan man spare tid og dermed også penger? Konica Minolta demonstrerte dette på messen ved å vise en strømlinjeformet produksjon av to personlige emballasjer, en liten eske for søtsaker og en for golfballer. Begge med variabel trykk med hvilket som helst navn og dagens dato.

Det viktigste tannhjulet i denne kostnadseffektive prosessen var tonerpressen AccurioPress C12000e, hvor e-en står for «enhanced version» av den bestselgende høyvolumpressen som ble sluppet for et par år siden.

– Vi ønsker å vise den utrolige bredden av trykksaker som kan lages med denne maskinen. Og hvordan det kan gjøres så effektivt og automatisk som mulig, sier Carina Allfors, markedssjef i Konica Minolta.

Anne Gry Omholt fra Impleo var på plass under messen for å vise frem selskapets nettløsninger.
Viser de ulike trinnene i prosessen

Første stopp er i en nettbutikk utviklet av norske Impleo, et selskap som Konica Minolta har samarbeidet med i mange år. Anne Gry Omholt fra Impleo viser hvordan filen er klargjort for utskrift i programmet med blant annet skjermmal, passmerker og QR-kode.

Etter det går filen til trykkpressen der Fiery JobFlow arbeidsflytprogramvaren kontrollerer at alt ser bra ut og foretar eventuelle korrigeringer før produktet skrives ut.

AccurioPress C12000e kan skrive ut opptil 140 A4-sider per minutt, men håndterer også strukturert papir og 450 grams papir. Den kan også skrive ut lange ark; 1300 millimeter ensidig og 900 millimeter tosidig. Maskinen kommer også med en rekke fleksibelt nettilbehør for både mediemating og inline etterbehandling, avhengig av kundens behov. Blant annet skjære- og slissekniv, trimmerenhet, visittkort-kit og rilleenhet, for å nevne noe.

– Det er en høyvolumspresse med lang levetid, tonerkassettene skal klare 80.000 eksemplarer og maskinen 70 millioner utskrifter, sier produktspesialist Erik Olsson mens han veileder gjennom trykkeprosessen.

Arkene kuttes i en Plockmatic Colorcut FB9000 og så er det bare å brette de ferdige pakkene.
Enheten kutter manuelle momenter

Han forklarer videre at AccurioPress C12000e har en såkalt IQ-enhet (Intelligent Quality). Den kan blant annet automatisere tidkrevende prosesser som bildeplassering, registrering og fargejustering. Ifølge Konica Minolta kan den spare så mye som 300 arbeidstimer per år ved å kutte ut mange manuelle trinn.

Når arkene som skal bli til to små emballasjer er trykket, venter etterbehandling i en Plockmatic Colorcut FB9000. QR-koden angir skjærebanen og hvordan arkene skal rilles. Og i den andre enden ruller de ferdige eskene ut, som med noen få enkle håndtak brettes sammen til et sluttprodukt og fylles med henholdsvis godteri og golfballer. Alt dette i løpet av få minutter.

Erik Olsson og Carina Allfors har fått kjennskap til prosessen:

– Vi har klart å lage noen stykker i løpet av de tre messedagene, sier Carina Allfors og ler.

Les videre

Swissqprint viser hele produktlinjen

Det har rent mye vann under bruene siden Drupa sist ble arrangert for åtte år siden. Swissqprint, som har sitt hovedkontor på vestsiden av Rhinen i Sveits, vil vise innovasjonene som de har utviklet i løpet av disse årene på årets messe.
swissqprint-fespa

Verdenspremiere på Drupa for Xeikons nye etikettpresse

Xeikon skal ha verdenspremiere på Drupa 2024. Det er en etikettpresse som trykker med en ny, egenutviklet blekkserie.
Untitled Design - 1

Seksten foredlingsmuligheter i en maskin

Scodix utvikler sin dekorasjonsteknologi og kan nå tilby seksten forskjellige dekorasjonsmuligheter i en og samme maskin. På Drupa kan du se på denne teknologien på bedriftens stand.
scodixx

HP kommer til Drupa med tre nøkkelord

Nøkkelordene for HP hos Drupa er automatisering, integrering og bærekraft, ord som de skal adressere gjennom tre teknologier.
drupa24_hpx

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie