Trendrapport: Optimisme til tross for økonomisk motvind

PUBLISERT: 1 november 2023
OPPDATERT: 1 november
Sabine Geldermann, direktør for Drupa Portfolio Print Technologies. Foto: Pressebilde

Drupa slipper sin niende «Global Trends Report» i november. De foreløpige resultatene viser at både trykkerier og leverandører tror på et godt 2024, selv om det er krisetider.

Undersøkelsen er basert på 600 trykkerier og leverandører som er en del av Drupas ekspertpanel av beslutningstakere. De positive tonene gjelder alle regioner og markeder. Globalt svarer 32 prosent flere at de beskriver bedriftens økonomiske situasjon som «god» sammenlignet med de som beskriver den som «dårlig». Blant trykkerier svarer nesten alle at de har mer å gjøre nå enn sammenlignet med 2019, det vil si før pandemien.

Økte priser = bedre inntekter

En forklaring på resultatene kan ifølge rapporten være at selskapene har turt å sette opp prisene. På globalt nivå økte 50 prosent flere trykkerier prisene i 2023 enn senket dem. I 2022 var det tilsvarende resultat etter sju år med prisfall. Dette har gitt bedre inntekter og marginer. Det er noen regionale forskjeller, men samlet sett gjelder resultatet for alle markeder.

Rapporten viser også en bemerkelsesverdig robusthet når det gjelder volumer i arkoffset, tilsvarende utviklingen som skjer for flexotrykk i emballasjeindustrien. Blant digitale fargetrykkteknikker finnes de største volumene i arkmatet toner. Andelen trykkerier som har minst en fjerdedel av omsetningen innen digitaltrykk har økt fra 26 prosent i 2014 til 29 prosent i 2023. Ifølge Drupa kan dette virke som en beskjeden økning, men at flere bransjekilder viser at volumene har økt betydelig siden 2014, selv om tempoet i overgangen til digitalprint ser ut til å ha avtatt.

«Må fornye»

Under pandemien falt investeringene, men kom seg litt i fjor og akselererte med 27 prosent i år. Flere trykkerier oppgir også at de investerte mer i år enn de som svarte at de reduserte utgiftene. Det er det beste tallet siden 2017. Rapporten spår en enda høyere investeringstakt for 2024, både for trykkerier og leverandører. Generelt investeres det mest i utskrifts- og etterbehandlingsutstyr, med arkmatet offset og digital arkmatet toner som de mest populære teknologiene, med noen regionale forskjeller.

– Trykkerier og leverandører vet at de må innovere for å lykkes på lengre sikt. Jeg er overbevist om at Drupa 2024 vil være den perfekte muligheten til å utforske hvordan man best kan nå dette målet, sier Drupa-sjef Sabine Geldermann i en pressemelding.

Den endelige rapporten kommer i midten av november. Drupa finner sted på Messe Düsseldorf fra 28. mai til 7. juni 2024 etter en pause på åtte år.

Les videre

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

For få utdannes – "Situasjonen begynner å bli kritisk"

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Stibo kjøper trykkeri ut av konkursbo

Danske Stibo Completes administrerende direktør Søren Henriksen forklarer i et intervju med Sign & Print hva dette vil bety.
Soren-Henriksen

Konica Minolta og Fujifilm utforsker en strategisk allianse

Konica Minolta og Fujifilm Business Innovation Corp. kunngjør at de har signert et avtalememorandum om å utforske mulighetene for en strategisk allianse i segmentene multifunksjonsprinter (MFP), kontorprinter og produksjonsprinter.
fuji-konica

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie