Drupa slipper sin niende «Global Trends Report» i november. De foreløpige resultatene viser at både trykkerier og leverandører tror på et godt 2024, selv om det er krisetider.
Undersøkelsen er basert på 600 trykkerier og leverandører som er en del av Drupas ekspertpanel av beslutningstakere. De positive tonene gjelder alle regioner og markeder. Globalt svarer 32 prosent flere at de beskriver bedriftens økonomiske situasjon som «god» sammenlignet med de som beskriver den som «dårlig». Blant trykkerier svarer nesten alle at de har mer å gjøre nå enn sammenlignet med 2019, det vil si før pandemien.
Økte priser = bedre inntekter
En forklaring på resultatene kan ifølge rapporten være at selskapene har turt å sette opp prisene. På globalt nivå økte 50 prosent flere trykkerier prisene i 2023 enn senket dem. I 2022 var det tilsvarende resultat etter sju år med prisfall. Dette har gitt bedre inntekter og marginer. Det er noen regionale forskjeller, men samlet sett gjelder resultatet for alle markeder.
Rapporten viser også en bemerkelsesverdig robusthet når det gjelder volumer i arkoffset, tilsvarende utviklingen som skjer for flexotrykk i emballasjeindustrien. Blant digitale fargetrykkteknikker finnes de største volumene i arkmatet toner. Andelen trykkerier som har minst en fjerdedel av omsetningen innen digitaltrykk har økt fra 26 prosent i 2014 til 29 prosent i 2023. Ifølge Drupa kan dette virke som en beskjeden økning, men at flere bransjekilder viser at volumene har økt betydelig siden 2014, selv om tempoet i overgangen til digitalprint ser ut til å ha avtatt.
«Må fornye»
Under pandemien falt investeringene, men kom seg litt i fjor og akselererte med 27 prosent i år. Flere trykkerier oppgir også at de investerte mer i år enn de som svarte at de reduserte utgiftene. Det er det beste tallet siden 2017. Rapporten spår en enda høyere investeringstakt for 2024, både for trykkerier og leverandører. Generelt investeres det mest i utskrifts- og etterbehandlingsutstyr, med arkmatet offset og digital arkmatet toner som de mest populære teknologiene, med noen regionale forskjeller.
– Trykkerier og leverandører vet at de må innovere for å lykkes på lengre sikt. Jeg er overbevist om at Drupa 2024 vil være den perfekte muligheten til å utforske hvordan man best kan nå dette målet, sier Drupa-sjef Sabine Geldermann i en pressemelding.
Den endelige rapporten kommer i midten av november. Drupa finner sted på Messe Düsseldorf fra 28. mai til 7. juni 2024 etter en pause på åtte år.