Trendrapport: Optimisme til tross for økonomisk motvind

PUBLISERT: 1 november 2023
OPPDATERT: 1 november
Sabine Geldermann, direktør for Drupa Portfolio Print Technologies. Foto: Pressebilde

Drupa slipper sin niende «Global Trends Report» i november. De foreløpige resultatene viser at både trykkerier og leverandører tror på et godt 2024, selv om det er krisetider.

Undersøkelsen er basert på 600 trykkerier og leverandører som er en del av Drupas ekspertpanel av beslutningstakere. De positive tonene gjelder alle regioner og markeder. Globalt svarer 32 prosent flere at de beskriver bedriftens økonomiske situasjon som «god» sammenlignet med de som beskriver den som «dårlig». Blant trykkerier svarer nesten alle at de har mer å gjøre nå enn sammenlignet med 2019, det vil si før pandemien.

Økte priser = bedre inntekter

En forklaring på resultatene kan ifølge rapporten være at selskapene har turt å sette opp prisene. På globalt nivå økte 50 prosent flere trykkerier prisene i 2023 enn senket dem. I 2022 var det tilsvarende resultat etter sju år med prisfall. Dette har gitt bedre inntekter og marginer. Det er noen regionale forskjeller, men samlet sett gjelder resultatet for alle markeder.

Rapporten viser også en bemerkelsesverdig robusthet når det gjelder volumer i arkoffset, tilsvarende utviklingen som skjer for flexotrykk i emballasjeindustrien. Blant digitale fargetrykkteknikker finnes de største volumene i arkmatet toner. Andelen trykkerier som har minst en fjerdedel av omsetningen innen digitaltrykk har økt fra 26 prosent i 2014 til 29 prosent i 2023. Ifølge Drupa kan dette virke som en beskjeden økning, men at flere bransjekilder viser at volumene har økt betydelig siden 2014, selv om tempoet i overgangen til digitalprint ser ut til å ha avtatt.

«Må fornye»

Under pandemien falt investeringene, men kom seg litt i fjor og akselererte med 27 prosent i år. Flere trykkerier oppgir også at de investerte mer i år enn de som svarte at de reduserte utgiftene. Det er det beste tallet siden 2017. Rapporten spår en enda høyere investeringstakt for 2024, både for trykkerier og leverandører. Generelt investeres det mest i utskrifts- og etterbehandlingsutstyr, med arkmatet offset og digital arkmatet toner som de mest populære teknologiene, med noen regionale forskjeller.

– Trykkerier og leverandører vet at de må innovere for å lykkes på lengre sikt. Jeg er overbevist om at Drupa 2024 vil være den perfekte muligheten til å utforske hvordan man best kan nå dette målet, sier Drupa-sjef Sabine Geldermann i en pressemelding.

Den endelige rapporten kommer i midten av november. Drupa finner sted på Messe Düsseldorf fra 28. mai til 7. juni 2024 etter en pause på åtte år.

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Postutvalget: Brev til betjente postpunkter i stedet for i postkassen

I en tid med digitalisering sendes det stadig færre brev. Hvordan skal posthåndteringen se ut i fremtiden? Dette har Postutvalget sett nærmere på, og før jul leverte de en rapport der det blant annet foreslås levering av brev til hentepunkter i stedet for hjem til postkassen.
Posten

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage