BI-studenter fremmer Trykt i Norge

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 13 november 2023
OPPDATERT: 13 november

Grafisk bransjeforening har engasjert fire BI-studenter som utdanner seg inne digital kommunikasjon og markedsføring til å synliggjøre grafisk produksjon og Trykt i Norge, blant annet i sosiale medier.

Prosjektet er et ledd i strategiarbeidet i bransjeforeningen, og starter med et pilotprosjekt som omfatter grafiske bedrifter på Østlandet, og skal omfatte flere bedrifter som vil delta i andre deler av landet, i løpet av 1. halvår 2024.

Viktige tema er:

  • Hva produserer norske grafiske bedrifter?
  • Nytt fokus på rekruttering av motiverte, nye medarbeidere til grafisk bransje.
  • Hvorfor trykke i Norge og bruke norsk grafisk kompetanse?

Studentene setter seg selv i ulike arbeidssituasjoner, profilert med «Trykt i Norge» klær, for det meste på Instagram og TikTok. Bransjeforeningen setter seg ungdom, og spesielt ulike yrkesskoler som viktige målgrupper. Det å kunne fortelle om de forskjellige yrkesgruppene innen grafisk industri og kanskje påvirke noen yrkesvalg synes å være ønskelig.

«Trykt i Norge»-teamet samarbeider med studentene og vil holde styret oppdatert i prosjektet. Visualisering av hva «Trykt i Norge» er og står for er blant arbeidsoppgavene til studentene. Videre skal de snakke med folk som arbeider i bedriftene om arbeidsoppgaver og teknologi. Miljøaspektet ved å trykke i Norge vil også bli belyst.

Les mer om prosjektet hos Norsk Industri.

Les videre

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Epson kjøper opp Fiery – setter fart på digitaliseringen

Epson kjøper opp amerikanske Fiery, eksperter på digitale front-end-løsninger og arbeidsflytløsninger for trykkeribransjen.
HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527

iEcho kjøper tysk skjærebordprodusent

Den kinesiske skjære- og fresebordprodusenten iEcho kjøper tyske Aristo.
iecho

Siste nytt

Kreative idéer viktigere enn maskiner for pigg 125-åring

DataTrykk i Stavanger har en historie helt tilbake til 1899. I mange år var det et tradisjonelt trykkeri, men for åtte år siden kastet de ut offsetpressene og staket ut en helt ny retning for familiebedriften.
Hilde Lars 1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Det blåser rundt Canons nye tilvalg for planskriver

Kunder med gjeldende Canon Arizona 1300-serie med FLOW-teknologi kan oppgradere UV-planskriveren til den nyeste FLXflow-teknologiversjonen, inkludert de valgfrie ekstrafunksjonene "Float" og "Instant Switch".
Arizona-1300-FLXflow_Hero1