Grafisk bransjeforening har engasjert fire BI-studenter som utdanner seg inne digital kommunikasjon og markedsføring til å synliggjøre grafisk produksjon og Trykt i Norge, blant annet i sosiale medier.
Prosjektet er et ledd i strategiarbeidet i bransjeforeningen, og starter med et pilotprosjekt som omfatter grafiske bedrifter på Østlandet, og skal omfatte flere bedrifter som vil delta i andre deler av landet, i løpet av 1. halvår 2024.
Viktige tema er:
- Hva produserer norske grafiske bedrifter?
- Nytt fokus på rekruttering av motiverte, nye medarbeidere til grafisk bransje.
- Hvorfor trykke i Norge og bruke norsk grafisk kompetanse?
Studentene setter seg selv i ulike arbeidssituasjoner, profilert med «Trykt i Norge» klær, for det meste på Instagram og TikTok. Bransjeforeningen setter seg ungdom, og spesielt ulike yrkesskoler som viktige målgrupper. Det å kunne fortelle om de forskjellige yrkesgruppene innen grafisk industri og kanskje påvirke noen yrkesvalg synes å være ønskelig.
«Trykt i Norge»-teamet samarbeider med studentene og vil holde styret oppdatert i prosjektet. Visualisering av hva «Trykt i Norge» er og står for er blant arbeidsoppgavene til studentene. Videre skal de snakke med folk som arbeider i bedriftene om arbeidsoppgaver og teknologi. Miljøaspektet ved å trykke i Norge vil også bli belyst.