BI-studenter fremmer Trykt i Norge

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 13 november 2023
OPPDATERT: 13 november

Grafisk bransjeforening har engasjert fire BI-studenter som utdanner seg inne digital kommunikasjon og markedsføring til å synliggjøre grafisk produksjon og Trykt i Norge, blant annet i sosiale medier.

Prosjektet er et ledd i strategiarbeidet i bransjeforeningen, og starter med et pilotprosjekt som omfatter grafiske bedrifter på Østlandet, og skal omfatte flere bedrifter som vil delta i andre deler av landet, i løpet av 1. halvår 2024.

Viktige tema er:

  • Hva produserer norske grafiske bedrifter?
  • Nytt fokus på rekruttering av motiverte, nye medarbeidere til grafisk bransje.
  • Hvorfor trykke i Norge og bruke norsk grafisk kompetanse?

Studentene setter seg selv i ulike arbeidssituasjoner, profilert med «Trykt i Norge» klær, for det meste på Instagram og TikTok. Bransjeforeningen setter seg ungdom, og spesielt ulike yrkesskoler som viktige målgrupper. Det å kunne fortelle om de forskjellige yrkesgruppene innen grafisk industri og kanskje påvirke noen yrkesvalg synes å være ønskelig.

«Trykt i Norge»-teamet samarbeider med studentene og vil holde styret oppdatert i prosjektet. Visualisering av hva «Trykt i Norge» er og står for er blant arbeidsoppgavene til studentene. Videre skal de snakke med folk som arbeider i bedriftene om arbeidsoppgaver og teknologi. Miljøaspektet ved å trykke i Norge vil også bli belyst.

Les mer om prosjektet hos Norsk Industri.

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong