Tar opp kampen mot restene

Foto: Anja Degerholm / Pressebilder
PUBLISERT: 27 november 2023
OPPDATERT: 27 november
For en rabattert pris trykker Storbildsbolaget for kundene når det er plass igjen på arkene. Skiltene holdes på lager og leveres etter avtale. Fredrik Borg er hjernen bak «Spill-tålig». Foto: Storbildsbolaget/Anja Degerholm.

Storbildsbolaget i Helsingborg reduserer avfallet med et nytt produkt. Arbeidsmetoden er både klimasmart og sparer penger for kunden.

Avfall fra produksjon er en vanlig plage blant grafiske produsenter. Det er fremfor alt for mindre bestillinger at produksjonen noen ganger skaper rester som er vanskelige å bruke.

Nå hever Storbildsbolaget ambisjonene og lanserer det avfallsbestandige produktet. Med 20 prosent rabatt til kunden produseres disse skiltene når det er plass til overs på andre ark.

Det dreier seg i hovedsak om skilt i materialene Kanalplast, Akylite, Forex og Stadur. Skiltene produseres, holdes på lager og leveres deretter på bestilling.

– Har du for eksempel en kunde som har en statisk produksjon og et årlig behov på 500 skilt som ikke trengs nå men fortløpende i løpet av året, kan du skrive ut hver eneste gang det er ledig overflate på det arket. Så skrives den ut etterpå og legges på lager. Da kan du levere bestilte volumer hver uke eller måned, sier Fredrik Borg, som jobber med salg og forretningsutvikling.

Han ser muligheter for måten å jobbe på for kunder som ikke må ha leveransene umiddelbart.

– Det er mange bransjer som har standardskilt som alltid brukes og da ville vi kunne fylle ut når det er ledig, sier Fredrik Borg.

Automatisering reduserer avfall

Storbildsbolaget har tidligere jobbet med å redusere avfallet ved å bruke en automatiseringsmetode for å samle flere jobber på samme plate. Men å lansere avfalls-resistant som produkt er helt nytt.

– Det kan starte allerede nå, men vi har egentlig ikke en kunde til det som har dette behovet. Vi har noen kunder som har statiske skilt som vi vet kommer. Det var der ideen ble født. Da har vi tatt med originalene fortløpende, sier Fredrik Borg.

Hvordan ser utfordringen med rester ut for deg som bedrift?

– Det er spesielt for produksjon av flate platematerialer. Der har du for eksempel plater som er 160×320 centimeter. Hvis det er en bestilling på tre 70×100 plater, kjører produksjonen det på ett ark. Da bruker du bare en liten del av arket og det er mye materiale som ikke brukes, sier Fredrik Borg.

Han forteller at det er vanskelig å håndtere rester i grafisk produksjon der man kjøper inn store volum.

– Man kunne selvfølgelig brukt dem senere, men da må informasjonen tilbake til prepress om at man har et 1×1 meter ark til en liten jobb. Det er en manuell prosess som er vanskelig å håndtere, sier Fredrik Borg.

Har ditt grafiske designfirma en annen metode for å redusere avfall? Ta gjerne kontakt med tips til felix.alnemark@agi.se.

Les videre

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

«Et utstillingsvindu for å få flere til å oppdage oss»

Addbrands ambisjon er å være Nordens beste grossist innen papir, konvolutter, lett emballasje og grafisk tilbehør. På Sign, Print & Promotion, 19.–20. mars, vil de vise et utvalg av deres brede produktportefølje.
Addbrand kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01