Tar opp kampen mot restene

Foto: Anja Degerholm / Pressebilder
PUBLISERT: 27 november 2023
OPPDATERT: 27 november
For en rabattert pris trykker Storbildsbolaget for kundene når det er plass igjen på arkene. Skiltene holdes på lager og leveres etter avtale. Fredrik Borg er hjernen bak «Spill-tålig». Foto: Storbildsbolaget/Anja Degerholm.

Storbildsbolaget i Helsingborg reduserer avfallet med et nytt produkt. Arbeidsmetoden er både klimasmart og sparer penger for kunden.

Avfall fra produksjon er en vanlig plage blant grafiske produsenter. Det er fremfor alt for mindre bestillinger at produksjonen noen ganger skaper rester som er vanskelige å bruke.

Nå hever Storbildsbolaget ambisjonene og lanserer det avfallsbestandige produktet. Med 20 prosent rabatt til kunden produseres disse skiltene når det er plass til overs på andre ark.

Det dreier seg i hovedsak om skilt i materialene Kanalplast, Akylite, Forex og Stadur. Skiltene produseres, holdes på lager og leveres deretter på bestilling.

– Har du for eksempel en kunde som har en statisk produksjon og et årlig behov på 500 skilt som ikke trengs nå men fortløpende i løpet av året, kan du skrive ut hver eneste gang det er ledig overflate på det arket. Så skrives den ut etterpå og legges på lager. Da kan du levere bestilte volumer hver uke eller måned, sier Fredrik Borg, som jobber med salg og forretningsutvikling.

Han ser muligheter for måten å jobbe på for kunder som ikke må ha leveransene umiddelbart.

– Det er mange bransjer som har standardskilt som alltid brukes og da ville vi kunne fylle ut når det er ledig, sier Fredrik Borg.

Automatisering reduserer avfall

Storbildsbolaget har tidligere jobbet med å redusere avfallet ved å bruke en automatiseringsmetode for å samle flere jobber på samme plate. Men å lansere avfalls-resistant som produkt er helt nytt.

– Det kan starte allerede nå, men vi har egentlig ikke en kunde til det som har dette behovet. Vi har noen kunder som har statiske skilt som vi vet kommer. Det var der ideen ble født. Da har vi tatt med originalene fortløpende, sier Fredrik Borg.

Hvordan ser utfordringen med rester ut for deg som bedrift?

– Det er spesielt for produksjon av flate platematerialer. Der har du for eksempel plater som er 160×320 centimeter. Hvis det er en bestilling på tre 70×100 plater, kjører produksjonen det på ett ark. Da bruker du bare en liten del av arket og det er mye materiale som ikke brukes, sier Fredrik Borg.

Han forteller at det er vanskelig å håndtere rester i grafisk produksjon der man kjøper inn store volum.

– Man kunne selvfølgelig brukt dem senere, men da må informasjonen tilbake til prepress om at man har et 1×1 meter ark til en liten jobb. Det er en manuell prosess som er vanskelig å håndtere, sier Fredrik Borg.

Har ditt grafiske designfirma en annen metode for å redusere avfall? Ta gjerne kontakt med tips til felix.alnemark@agi.se.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Det blåser rundt Canons nye tilvalg for planskriver

Kunder med gjeldende Canon Arizona 1300-serie med FLOW-teknologi kan oppgradere UV-planskriveren til den nyeste FLXflow-teknologiversjonen, inkludert de valgfrie ekstrafunksjonene "Float" og "Instant Switch".
Arizona-1300-FLXflow_Hero1

Mutoh lanserer sin første print- and cutløsning

En kompakt skriver som enkelt kan plasseres på et skrivebord og i tillegg har integrert skjæring. Mutoh lanserer nå sin første print and cut-løsning.
Mutoh-pc-1024x683

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1