De ønsker å være best i Norge på profilprodukter

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 29 november 2023
OPPDATERT: 29 november
Martin Olsen, kjedesjef i Trykkeri.no, som nå satser stort på profilartikler.

Trykkeri.no gjør en satsing på profilartikler og har satt seg et høyt mål: å bli Norges største profilkjede. Ved å samarbeide skal medlemsbedriftene kunne tilby både bedre priser og vilkår enn konkurrentene.

Trykkeri.no ble startet i august 2020 etter initiativ fra Martin Olsen, som da var markedsrådgiver ved Skipnes sitt trykkeri i Trondheim. Tanken var å samle lokale uavhengige trykkerier i en kjede som kunne benytte seg av blant annet felles markedsføring, flere produkter og tjenester, tilgang til miljøsertifiseringer og felles innkjøpsordninger.

Kjeden går nå inn i en ny fase og satser spesielt på profilprodukter. Martin Olsen, nå kjedesjef i trykkeri.no, forteller Sign&Print hvorfor det var et naturlig steg å ta:

– Det var et forslag fra våre medlemmer og det har vært stor enighet om at det er riktig vei å gå. Flere av dem har også allerede en del omsetning på profilartikler. Og vi skal ikke stikke under en stol at vanlige trykksaker ikke lenger øker, samtidig som det er et stort marked for profilprodukter, sier han.

Høy kvalitet og lavt fotavtrykk

En viktig del av profilsatsingen er å kunne tilby produkter med høy kvalitet og lavt klimaavtrykk. De skal ikke produseres i land i Asia eller Øst-Europa, men må være kortreiste. I tillegg skal det være produkter som kan brukes flere ganger og ikke kastes etter kun én gangs bruk.

Et godt eksempel er en jakke som er 100 prosent sirkulær. Når den er utslitt, pakkes den inn i seg selv og sendes enten for å fikses eller til demontering og gjenvinning.

«Kai»-jakken er 100 prosent sirkulær. Når den er utslitt, pakkes den inn i seg selv og sendes enten for å fikses eller til demontering og gjenvinning.

Gjennom to hovedleverandører har medlemmene tilgang til et utvalg på 10 000 varer. De kan da sette opp sin egen nettbutikk.

På sikt betyr de gunstige kjøpsavtalene også gode priser og betingelser for kundene. Det er et sterkt kort i spillet for å nå målet om å bli størst i Norge på profilartikler, ifølge Martin Olsen.

– Fordelen er at vi er der kundene er, og vi har mange store solide kunder. Dette gjør det enkelt å tilby flere tjenester til våre eksisterende kunder.

Ser etter flere medlemmer

Da Sign&Print skrev om trykkeri.no i fjor vår var det et tjuetalls medlemmer som meldte seg inn i kjeden, nå er det antallet økt til rundt 30 og de er spredt over hele Norge. Martin Olsen beskriver utviklingen siden oppstarten som vellykket og håper at flere trykkerier vil være med på reisen videre.

Trykkeri.no har rundt 30 medlemmer over hele Norge.

– Jeg tror vi kan komme opp i 40-50. Rammene for samarbeidet er satt, nå kan vi skru på detaljene og ta markedsandeler. Den store fordelen er at vi er representert i hele Norge, at vi har lokale forankringer i hele landet.

Les videre

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Aksell styrker sin kapasitet sammen med Ricoh

Ricoh Norge kunngjør signeringen av en betydelig ny ordre med Aksell i forbindelse med Drupa-messen i Düsseldorf. Avtalen gjelder tonerpressen Ricoh Pro C9500 som ble lansert i fjor høst.
Ricoh Aksell

Bransjens beste ble kåret under EDP Awards

Under Drupa delte European Digital Press Association (EDP) ut sine årlige priser EDP Awards. Totalt fikk 24 vinnere tildelt en plakett i sju ulike kategorier. Benny Landa fikk utmerkelsen ”Lifetime Achievement Award” som ble utdelt for første gang.
edpawards02024-highres-32-1024x683

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676