De ønsker å være best i Norge på profilprodukter

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 29 november 2023
OPPDATERT: 29 november
Martin Olsen, kjedesjef i Trykkeri.no, som nå satser stort på profilartikler.

Trykkeri.no gjør en satsing på profilartikler og har satt seg et høyt mål: å bli Norges største profilkjede. Ved å samarbeide skal medlemsbedriftene kunne tilby både bedre priser og vilkår enn konkurrentene.

Trykkeri.no ble startet i august 2020 etter initiativ fra Martin Olsen, som da var markedsrådgiver ved Skipnes sitt trykkeri i Trondheim. Tanken var å samle lokale uavhengige trykkerier i en kjede som kunne benytte seg av blant annet felles markedsføring, flere produkter og tjenester, tilgang til miljøsertifiseringer og felles innkjøpsordninger.

Kjeden går nå inn i en ny fase og satser spesielt på profilprodukter. Martin Olsen, nå kjedesjef i trykkeri.no, forteller Sign&Print hvorfor det var et naturlig steg å ta:

– Det var et forslag fra våre medlemmer og det har vært stor enighet om at det er riktig vei å gå. Flere av dem har også allerede en del omsetning på profilartikler. Og vi skal ikke stikke under en stol at vanlige trykksaker ikke lenger øker, samtidig som det er et stort marked for profilprodukter, sier han.

Høy kvalitet og lavt fotavtrykk

En viktig del av profilsatsingen er å kunne tilby produkter med høy kvalitet og lavt klimaavtrykk. De skal ikke produseres i land i Asia eller Øst-Europa, men må være kortreiste. I tillegg skal det være produkter som kan brukes flere ganger og ikke kastes etter kun én gangs bruk.

Et godt eksempel er en jakke som er 100 prosent sirkulær. Når den er utslitt, pakkes den inn i seg selv og sendes enten for å fikses eller til demontering og gjenvinning.

«Kai»-jakken er 100 prosent sirkulær. Når den er utslitt, pakkes den inn i seg selv og sendes enten for å fikses eller til demontering og gjenvinning.

Gjennom to hovedleverandører har medlemmene tilgang til et utvalg på 10 000 varer. De kan da sette opp sin egen nettbutikk.

På sikt betyr de gunstige kjøpsavtalene også gode priser og betingelser for kundene. Det er et sterkt kort i spillet for å nå målet om å bli størst i Norge på profilartikler, ifølge Martin Olsen.

– Fordelen er at vi er der kundene er, og vi har mange store solide kunder. Dette gjør det enkelt å tilby flere tjenester til våre eksisterende kunder.

Ser etter flere medlemmer

Da Sign&Print skrev om trykkeri.no i fjor vår var det et tjuetalls medlemmer som meldte seg inn i kjeden, nå er det antallet økt til rundt 30 og de er spredt over hele Norge. Martin Olsen beskriver utviklingen siden oppstarten som vellykket og håper at flere trykkerier vil være med på reisen videre.

Trykkeri.no har rundt 30 medlemmer over hele Norge.

– Jeg tror vi kan komme opp i 40-50. Rammene for samarbeidet er satt, nå kan vi skru på detaljene og ta markedsandeler. Den store fordelen er at vi er representert i hele Norge, at vi har lokale forankringer i hele landet.

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Siste nytt

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2