De ønsker å være best i Norge på profilprodukter

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 29 november 2023
OPPDATERT: 29 november
Martin Olsen, kjedesjef i Trykkeri.no, som nå satser stort på profilartikler.

Trykkeri.no gjør en satsing på profilartikler og har satt seg et høyt mål: å bli Norges største profilkjede. Ved å samarbeide skal medlemsbedriftene kunne tilby både bedre priser og vilkår enn konkurrentene.

Trykkeri.no ble startet i august 2020 etter initiativ fra Martin Olsen, som da var markedsrådgiver ved Skipnes sitt trykkeri i Trondheim. Tanken var å samle lokale uavhengige trykkerier i en kjede som kunne benytte seg av blant annet felles markedsføring, flere produkter og tjenester, tilgang til miljøsertifiseringer og felles innkjøpsordninger.

Kjeden går nå inn i en ny fase og satser spesielt på profilprodukter. Martin Olsen, nå kjedesjef i trykkeri.no, forteller Sign&Print hvorfor det var et naturlig steg å ta:

– Det var et forslag fra våre medlemmer og det har vært stor enighet om at det er riktig vei å gå. Flere av dem har også allerede en del omsetning på profilartikler. Og vi skal ikke stikke under en stol at vanlige trykksaker ikke lenger øker, samtidig som det er et stort marked for profilprodukter, sier han.

Høy kvalitet og lavt fotavtrykk

En viktig del av profilsatsingen er å kunne tilby produkter med høy kvalitet og lavt klimaavtrykk. De skal ikke produseres i land i Asia eller Øst-Europa, men må være kortreiste. I tillegg skal det være produkter som kan brukes flere ganger og ikke kastes etter kun én gangs bruk.

Et godt eksempel er en jakke som er 100 prosent sirkulær. Når den er utslitt, pakkes den inn i seg selv og sendes enten for å fikses eller til demontering og gjenvinning.

«Kai»-jakken er 100 prosent sirkulær. Når den er utslitt, pakkes den inn i seg selv og sendes enten for å fikses eller til demontering og gjenvinning.

Gjennom to hovedleverandører har medlemmene tilgang til et utvalg på 10 000 varer. De kan da sette opp sin egen nettbutikk.

På sikt betyr de gunstige kjøpsavtalene også gode priser og betingelser for kundene. Det er et sterkt kort i spillet for å nå målet om å bli størst i Norge på profilartikler, ifølge Martin Olsen.

– Fordelen er at vi er der kundene er, og vi har mange store solide kunder. Dette gjør det enkelt å tilby flere tjenester til våre eksisterende kunder.

Ser etter flere medlemmer

Da Sign&Print skrev om trykkeri.no i fjor vår var det et tjuetalls medlemmer som meldte seg inn i kjeden, nå er det antallet økt til rundt 30 og de er spredt over hele Norge. Martin Olsen beskriver utviklingen siden oppstarten som vellykket og håper at flere trykkerier vil være med på reisen videre.

Trykkeri.no har rundt 30 medlemmer over hele Norge.

– Jeg tror vi kan komme opp i 40-50. Rammene for samarbeidet er satt, nå kan vi skru på detaljene og ta markedsandeler. Den store fordelen er at vi er representert i hele Norge, at vi har lokale forankringer i hele landet.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Agfa og EFI innleder samarbeid: "En milepæl"

Det globale strategiske partnerskapet beskrives i en felles pressemelding som en milepæl innen inkjetbasert storformatprinting. I praksis betyr dette at Agfa integrerer EFIs rull-til-rull-system i sitt sortiment, og at EFI vil tilby Agfas hybridmaskiner med inkjetteknologi.
EFI-Agfa-2-1024x683

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag