De ønsker å være best i Norge på profilprodukter

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 29 november 2023
OPPDATERT: 29 november
Martin Olsen, kjedesjef i Trykkeri.no, som nå satser stort på profilartikler.

Trykkeri.no gjør en satsing på profilartikler og har satt seg et høyt mål: å bli Norges største profilkjede. Ved å samarbeide skal medlemsbedriftene kunne tilby både bedre priser og vilkår enn konkurrentene.

Trykkeri.no ble startet i august 2020 etter initiativ fra Martin Olsen, som da var markedsrådgiver ved Skipnes sitt trykkeri i Trondheim. Tanken var å samle lokale uavhengige trykkerier i en kjede som kunne benytte seg av blant annet felles markedsføring, flere produkter og tjenester, tilgang til miljøsertifiseringer og felles innkjøpsordninger.

Kjeden går nå inn i en ny fase og satser spesielt på profilprodukter. Martin Olsen, nå kjedesjef i trykkeri.no, forteller Sign&Print hvorfor det var et naturlig steg å ta:

– Det var et forslag fra våre medlemmer og det har vært stor enighet om at det er riktig vei å gå. Flere av dem har også allerede en del omsetning på profilartikler. Og vi skal ikke stikke under en stol at vanlige trykksaker ikke lenger øker, samtidig som det er et stort marked for profilprodukter, sier han.

Høy kvalitet og lavt fotavtrykk

En viktig del av profilsatsingen er å kunne tilby produkter med høy kvalitet og lavt klimaavtrykk. De skal ikke produseres i land i Asia eller Øst-Europa, men må være kortreiste. I tillegg skal det være produkter som kan brukes flere ganger og ikke kastes etter kun én gangs bruk.

Et godt eksempel er en jakke som er 100 prosent sirkulær. Når den er utslitt, pakkes den inn i seg selv og sendes enten for å fikses eller til demontering og gjenvinning.

«Kai»-jakken er 100 prosent sirkulær. Når den er utslitt, pakkes den inn i seg selv og sendes enten for å fikses eller til demontering og gjenvinning.

Gjennom to hovedleverandører har medlemmene tilgang til et utvalg på 10 000 varer. De kan da sette opp sin egen nettbutikk.

På sikt betyr de gunstige kjøpsavtalene også gode priser og betingelser for kundene. Det er et sterkt kort i spillet for å nå målet om å bli størst i Norge på profilartikler, ifølge Martin Olsen.

– Fordelen er at vi er der kundene er, og vi har mange store solide kunder. Dette gjør det enkelt å tilby flere tjenester til våre eksisterende kunder.

Ser etter flere medlemmer

Da Sign&Print skrev om trykkeri.no i fjor vår var det et tjuetalls medlemmer som meldte seg inn i kjeden, nå er det antallet økt til rundt 30 og de er spredt over hele Norge. Martin Olsen beskriver utviklingen siden oppstarten som vellykket og håper at flere trykkerier vil være med på reisen videre.

Trykkeri.no har rundt 30 medlemmer over hele Norge.

– Jeg tror vi kan komme opp i 40-50. Rammene for samarbeidet er satt, nå kan vi skru på detaljene og ta markedsandeler. Den store fordelen er at vi er representert i hele Norge, at vi har lokale forankringer i hele landet.

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Rykker ut til postkassens forsvar: «Store konsekvenser»

Den 16. desember 2024 kom Postutvalget med sin rapport om fremtidens posttjenester. Grafisk bransjeforening er svært kritiske og mener at det er «dramatisk hvis postkasselevering opphører».
Postbud leverer pakker

Siste nytt

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage