En fordel med PVC-fritt i måling av CO2-avtrykk

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 7 desember 2023
OPPDATERT: 7 desember

Spandex har fått et konsulentselskap til å utføre en uavhengig validering av karbonavtrykket til populære trykk- og skjærefolier i ImagePerfect-serien. Resultatene viser at de PVC-frie produktene etterlater et mindre fotavtrykk sammenlignet med tradisjonelle folier.

Sist vinter lanserte Spandex en helt ny linje med selvklebende PVC-frie trykk- og skjærefolier for skiltmakere, ImagePerfect EverGreen, produsert av Spandex-eide Eikon i Storbritannia. Målet med lanseringen var å gjøre det enklere for kunden å velge materialer med lavere miljøbelastning, men med samme pris og kvalitet som originalproduktene.

For å se svart på hvitt hvor mye bedre for miljøet disse produktene er, ga Spandex et analyseselskap i oppdrag å måle CO2-avtrykket til noen få utvalgte produkter. Formålet med målingen er å gi kundene fakta om produktenes fotavtrykk, men også slik at bransjen samlet sett kan ta steg i retning av mer bærekraftig produksjon.

Fire forskjellige materialer

CarbonQuota er et anerkjent selskap i trykkeri- og emballasjeindustrien når det gjelder å måle og analysere miljøpåvirkning. I dette tilfellet har fire ulike produkter blitt testet: den bestselgende ImagePerfect IP 5700 skjærefolie og IP 2503 trykkfolie samt ImagePerfect EverGreen skjære- og trykkfolie Signage/Digital.

Målingen er gjort «fra vugge til port», som inkluderer alle utslipp fra produksjon av produktet til det forlater porten på produksjonsstedet, inkludert transport av råvarer til anlegget.

«Kalkulerbar nytte»

Resultatene gir tydelig informasjon i sammenligningen mellom konvensjonelle og PVC-frie alternativer. De to produktene i EverGreen-serien viser henholdsvis 15 og 22 prosent lavere karbonavtrykk enn standardproduktene. Dette bekrefter ifølge Spandex miljøfokuset som skal gjennomsyre alle EverGreen-produkter, inkludert film, lim og liner samt hvordan rullene presenteres, beskyttes og pakkes.

– Analysen viser at det er en betydelig, kalkulerbar fordel ved å velge miljøvennlige alternativer fremfor konvensjonelle materialer. Dette bør gi den visuelle kommunikasjonsbransjen fornyet motivasjon til å intensivere arbeidet med produktinnovasjon og karbondioksidreduksjon i produksjonen, sier Stefano Nigrone, administrerende direktør i Eikon i en melding.

Tabellen nedenfor viser resultatene av valideringen:

Les videre

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Spandex lanserer ny folieserie

Spandex introduserer merkevaren AUTO og et produktsortiment som henvender seg til profesjonelle aktører i bilfolieringsbransjen. Det første produktet er en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Sappi stenger europeisk papirfabrikk

Den pågående globale økonomiske nedgangen, med pressede markeder, geopolitisk ustabilitet og svak økonomisk vekst, legger et betydelig press på Sappi, spesielt i Europa, skriver de i en pressemelding.
sappi

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag