Spandex har fått et konsulentselskap til å utføre en uavhengig validering av karbonavtrykket til populære trykk- og skjærefolier i ImagePerfect-serien. Resultatene viser at de PVC-frie produktene etterlater et mindre fotavtrykk sammenlignet med tradisjonelle folier.
Sist vinter lanserte Spandex en helt ny linje med selvklebende PVC-frie trykk- og skjærefolier for skiltmakere, ImagePerfect EverGreen, produsert av Spandex-eide Eikon i Storbritannia. Målet med lanseringen var å gjøre det enklere for kunden å velge materialer med lavere miljøbelastning, men med samme pris og kvalitet som originalproduktene.
For å se svart på hvitt hvor mye bedre for miljøet disse produktene er, ga Spandex et analyseselskap i oppdrag å måle CO2-avtrykket til noen få utvalgte produkter. Formålet med målingen er å gi kundene fakta om produktenes fotavtrykk, men også slik at bransjen samlet sett kan ta steg i retning av mer bærekraftig produksjon.
Fire forskjellige materialer
CarbonQuota er et anerkjent selskap i trykkeri- og emballasjeindustrien når det gjelder å måle og analysere miljøpåvirkning. I dette tilfellet har fire ulike produkter blitt testet: den bestselgende ImagePerfect IP 5700 skjærefolie og IP 2503 trykkfolie samt ImagePerfect EverGreen skjære- og trykkfolie Signage/Digital.
Målingen er gjort «fra vugge til port», som inkluderer alle utslipp fra produksjon av produktet til det forlater porten på produksjonsstedet, inkludert transport av råvarer til anlegget.
«Kalkulerbar nytte»
Resultatene gir tydelig informasjon i sammenligningen mellom konvensjonelle og PVC-frie alternativer. De to produktene i EverGreen-serien viser henholdsvis 15 og 22 prosent lavere karbonavtrykk enn standardproduktene. Dette bekrefter ifølge Spandex miljøfokuset som skal gjennomsyre alle EverGreen-produkter, inkludert film, lim og liner samt hvordan rullene presenteres, beskyttes og pakkes.
– Analysen viser at det er en betydelig, kalkulerbar fordel ved å velge miljøvennlige alternativer fremfor konvensjonelle materialer. Dette bør gi den visuelle kommunikasjonsbransjen fornyet motivasjon til å intensivere arbeidet med produktinnovasjon og karbondioksidreduksjon i produksjonen, sier Stefano Nigrone, administrerende direktør i Eikon i en melding.
Tabellen nedenfor viser resultatene av valideringen: