En fordel med PVC-fritt i måling av CO2-avtrykk

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 7 desember 2023
OPPDATERT: 7 desember

Spandex har fått et konsulentselskap til å utføre en uavhengig validering av karbonavtrykket til populære trykk- og skjærefolier i ImagePerfect-serien. Resultatene viser at de PVC-frie produktene etterlater et mindre fotavtrykk sammenlignet med tradisjonelle folier.

Sist vinter lanserte Spandex en helt ny linje med selvklebende PVC-frie trykk- og skjærefolier for skiltmakere, ImagePerfect EverGreen, produsert av Spandex-eide Eikon i Storbritannia. Målet med lanseringen var å gjøre det enklere for kunden å velge materialer med lavere miljøbelastning, men med samme pris og kvalitet som originalproduktene.

For å se svart på hvitt hvor mye bedre for miljøet disse produktene er, ga Spandex et analyseselskap i oppdrag å måle CO2-avtrykket til noen få utvalgte produkter. Formålet med målingen er å gi kundene fakta om produktenes fotavtrykk, men også slik at bransjen samlet sett kan ta steg i retning av mer bærekraftig produksjon.

Fire forskjellige materialer

CarbonQuota er et anerkjent selskap i trykkeri- og emballasjeindustrien når det gjelder å måle og analysere miljøpåvirkning. I dette tilfellet har fire ulike produkter blitt testet: den bestselgende ImagePerfect IP 5700 skjærefolie og IP 2503 trykkfolie samt ImagePerfect EverGreen skjære- og trykkfolie Signage/Digital.

Målingen er gjort «fra vugge til port», som inkluderer alle utslipp fra produksjon av produktet til det forlater porten på produksjonsstedet, inkludert transport av råvarer til anlegget.

«Kalkulerbar nytte»

Resultatene gir tydelig informasjon i sammenligningen mellom konvensjonelle og PVC-frie alternativer. De to produktene i EverGreen-serien viser henholdsvis 15 og 22 prosent lavere karbonavtrykk enn standardproduktene. Dette bekrefter ifølge Spandex miljøfokuset som skal gjennomsyre alle EverGreen-produkter, inkludert film, lim og liner samt hvordan rullene presenteres, beskyttes og pakkes.

– Analysen viser at det er en betydelig, kalkulerbar fordel ved å velge miljøvennlige alternativer fremfor konvensjonelle materialer. Dette bør gi den visuelle kommunikasjonsbransjen fornyet motivasjon til å intensivere arbeidet med produktinnovasjon og karbondioksidreduksjon i produksjonen, sier Stefano Nigrone, administrerende direktør i Eikon i en melding.

Tabellen nedenfor viser resultatene av valideringen:

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Raskere bilfoliering og bedre resultater med ProSlide-teknikken

Scandraft har begynt å selge den nye Oracal 970 RA+ som har den noe revolusjonerende ProSlide-teknologien. Sign&Print deltok da kundene fikk teste folieringsfilmen.
proslide_9796

Suksess for folieringskonkurranse – og to solgte maskiner

Spandex gjorde mye av seg på årets messe med plass til både å vise frem maskiner og materialer, men også arrangere The Spandex Mystery Wrap Competition. Dette førte til at mye folk samlet seg midt i messehallen.
Spandex 1

Mye action hos Scandraft

Materialleverandøren Scandraft lovet i forkant av Sign, Print & Promotion å gasse på og gjøre seg enda mer synlig i det norske markedet. På messen hadde de en stor og velfylt stand med besøk fra flere av deres største leverandører.
Scandraft 3

UPM stenger papirfabrikk i Tyskland

UPM fortsetter å tilpasse sin papirkapasitet til kundenes etterspørsel og planlegger derfor å stenge papirfabrikken i Ettringen, Tyskland permanent.
upm-ettringen