Müller Martini kjøper Hunkeler

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 7 desember 2023
OPPDATERT: 7 desember
Virksomhetsoverdragelse mellom de to eierfamiliene:. Fra venstre til høyre kan du se Stefan Hunkeler (styreleder i Hunkeler AG), Michel Hunkeler (delegat for styret i Hunkeler AG), Bruno Müller (administrerende direktør Müller Martini AG), Rudolf Müller (eier og styremedlem Müller -Martini AG), Daniel Erni (administrerende direktør Hunkeler AG), Franz Hunkeler (Hunkeler AG)

Etter nøye vurdering har familiene bak de to selskapene bestemt seg for å slå sammen Hunkeler Group med Müller Martini Group.

Müller Martini Holding AG har kjøpt alle aksjene i Hunkeler Group. Med denne transaksjonen har Hunkeler-familien og Crédit Mutuel Equity solgt alle aksjene sine til Müller Martini. Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Hunkeler AG og Müller Martini AG er begge globale markedsledere med innovative løsninger for post-print papirbehandling. Begge selskapene fokuserer sin innovative styrke på produksjon av individualiserte printprodukter i en automatisert smart fabrikk.

Hunkeler og Müller Martini har vært veldig nære i mange år. Den lange og suksessrike historien begynte under andre verdenskrig, da Hans Müller jobbet for Hunkeler som maskiningeniør, før han startet sin egen virksomhet i 1946 og grunnla selskapet Hans Müller / Grapha. Disse gode relasjonene har blitt opprettholdt i flere tiår. Den lokale nærheten i Zofingen-regionen og det allerede eksisterende og vellykkede partnerskapet innen maskin- og komponentindustrien utgjør et ideelt utgangspunkt for et enda tettere samarbeid i fremtiden.

Ved å slå seg sammen ser begge selskapene store muligheter til å samle sine innovasjonsaktiviteter og i fremtiden betjene sin globale kundebase enda bedre gjennom felles salgs- og serviceaktiviteter. De to eierfamiliene har derfor bestemt seg for denne strategiske transaksjonen, som førte til at Müller Martini AG kjøpte Hunkeler AG.

Bruno Müller sier: – Den grafiske bransjen er i konstant endring og krever kontinuerlig nye innovasjoner. Ved å kombinere nøkkelkomponentene til de to selskapene, som personell, kompetanse og teknologi, vil vi kunne betjene vår globale kundebase med enda bedre løsninger i fremtiden.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeres med nytt samarbeid med Manroland og åpning av verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams

I juli 2024 annonserte det statseide svenske trykkeriet Postnord Strålfors sin intensjon om å kjøpe opp selskapet 21 Grams. Nå har det svenske Konkurrensverket gitt klarsignal til oppkjøpet, men har lagt føringer for virksomhetene. Begge firmaene opererer også i Norge.
Marie Konkurrensverket
Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams

IRM-statistikk viser ytterligere nedgang for trykt reklame

Reklameinvesteringer innen kino, internett og utendørs reklame øker, mens annonsering i aviser, ukeaviser og direktepost synker kraftig. Dette viser ny statistikk fra IRM.
IRM 1
IRM-statistikk viser ytterligere nedgang for trykt reklame

Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Fra 1. mai 2025 har Merkur Grafisk og Printing AS offisielt slått seg sammen, og møter markedet som én samlet aktør. Om en måneds tid samles de også fysisk i toppmoderne lokaler på Langhus.
Merkur
Fusjon og flytting for Merkur og Printing