Et bærekraftig kinderegg

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 3 januar 2024
OPPDATERT: 3 januar
Foto: Christian Egedius

Høsten 2022 slo strømprisene oss alle i bakken, og det er ikke til å stikke under stol at de aller fleste av oss nok ble tatt litt på senga. Ingen nordmenn hadde sett for seg den situasjonen vi plutselig stod i, og på kort tid måtte mye endres.

For bedriftseiere så det ganske mørkt ut. I produksjon er det lite man kan spare inn, og tiltakene inn mot næringslivet har vært få. Men kanskje finnes det noen muligheter om man er villig til å tenke litt nytt, investere og fornye?

Energieffektiv og klimaklok
Daglig leder for Ellco Etikett, Christian Egedius. Foto: Susanne A. Finnes

Å bli veldig mye mer energieffektiv når man driver en produksjonsvirksomhet er ikke gjort i en fei. Det handler i stor grad om å skru til en hel del små skruer og finne de mange ulike fragmentene som til slutt kan gi et resultat av betydning. Men slikt tar tid og er ikke nødvendigvis så effektivt. Hos Ellco Etikett var mange tiltak allerede gjennomført, så for daglig leder Christian Egedius og resten av teamet ble løsningen å løfte blikket og se litt større på innsparingsbildet.

– At strømmen ble så dyr var helt klart utslagsgivende for at vi begynte å se på hvilke gjenværende muligheter vi hadde til å spare strøm og energieffektivisere driften vår. Det gikk ganske fort fra tanken ble sådd til at vi begynte å undersøke muligheten for å legge solceller på taket her

Det forteller Christian, og avslører samtidig at de enda raskere fant ut at prosjektet ikke var så enkelt som det kunne se ut som.

– Da vi begynte å se på panelløsninger innså vi at hele taket strengt tatt var klart for en utskifting. Så da måtte vi hente inn et tilbud til. Og med det var årets store bærekraftsprosjekt i gang i lokalene på Hagan. Bygget er fra 1994 og det har skjedd mye byggteknisk utvikling siden den gang. I tillegg til at tekkinga trengte å skiftes ut, ville vi også forsikre oss om at varmetapet fra taket var så lavt som mulig. Så da la vi til et punkt om etterisolering også.

Foto: Christian Egedius

Men det stoppet ikke der…

For nå ble Christian og de andre gjort oppmerksom på at det gamle ventilasjonsaggregatet stod i veien for at man fikk gjort et ordentlig arbeid med taket. Så da var det kanskje på tide med en utskifting der også?

Et prosjekt for fremtiden

Når alle forespørsler var sendt ut og tilbud hentet inn, stod Ellco Etikett igjen med et omfattende rehabiliteringsprosjekt – med en stor bærekraftgevinst i den andre enden. Å tenke bærekraft trenger ikke å gå på bekostning av det som er økonomisk bærekraftig for bedriften! Christian er tydelig på at det de får igjen på sikt er vel så viktig som den umiddelbare kostnaden de nå har hatt.

– Det er viktig for oss at vi som bedrift etterlater et så begrenset fotavtrykk som mulig i hverdagen, og det klarer vi bare å gjøre om vi tenker på klima og forbruk i alle ledd.

Med 198 paneler på taket og et produksjonsvolum på 75 000 kWh per år, vil det nye systemet stå for omtrent 15% av bedriftens årlige energibehov. Og når man legger til et bedre isolert tak og et mer energieffektivt ventilasjonssystem, så er kinderegget komplett.

Tydelig fornøyd med at prosjektperioden er over konkluderer Christian;

– Med et utgangspunkt i å spare både penger og klima sitter vi i dag med en svært fremtidsrettet og bærekraftig løsning som står seg godt over mange år!

Og det er bra for både Ellco Etikett og alle oss andre.

Tekst: Guru Utvikling

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Merking med laserpresisjon

Svenske Logimark selger merking- og etikettløsninger og stiller ut på Sign, Print & Promotion for første gang. De tar med lasermaskiner og lasermaterialer for å vise hvordan man kan kombinere teknisk innovasjon med en personlig touch.
Pontus

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

Epson i samarbeid med rederi for å redusere utslippene

Epson har startet et nytt samarbeid med Maersk for å redusere utslipp fra havtransport. Det skal gi reduserte utslipp på 230 tonn karbondioksid allerede det første året.
default