Etter konkursene: Brand Factory kjøper opp konkurrenter

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 3 januar 2024
OPPDATERT: 3 januar
Brand Factory Scandinavia kjøper Imagon Sverige og Imagon Norge. Bildet viser Jakob Söderbaum og representanter for finske Imagon. Foto: Anja Degerholm/Pressefoto

Støvet har knapt lagt seg etter konkursen til Brand Factory Print og moderselskapet før søsterselskapet Brand Factory Scandinavia åpner lommeboken. Selskapet kjøper nå opp to selskaper innen lysreklame og skilting.

Det er Imagon som nå har solgt hele aksjekapitalen i sine datterselskaper Imagon AB i Sverige og Imagon AS i Norge til Brand Factory Scandinavia. Imagon er et av Finlands største selskaper innen lysreklame og skilting og tilbyr sine kunder produkter og tjenester knyttet til innendørs og utendørs miljøer for forretningslokaler.

Ambisjonen er å, gjennom oppkjøpet, styrke posisjonen innen digital skilting, industridekaler, folie og skiltløsninger på det skandinaviske markedet.

– Vi er ekstremt glade for å ønske Imagon Sverige og Norge velkommen til Brand Factory Scandinavia. Brand Factory og Imagon har lenge vært bransjekolleger i et dynamisk marked. Sammen utfyller vi hverandre og vil kunne tilby mer bredde og kapasitet for skiltløsninger til våre kunder, sier Jakob Söderbaum, administrerende direktør i Brand Factory Scandinavia.

«Riktig vei å gå»

Imagon og Brand Factory har også inngått en samarbeidsavtale for å møte behovene til de største kundene. Dette betyr at Imagon blir en produksjonspartner for Brand Factory Scandinavia i Sverige og Norge. Det betyr også noe samarbeid på det finske markedet.

– Vi ønsket å finne en langsiktig, økonomisk stabil partner som deler vårt syn på fremtiden til bransjen. Vi er overbevist om at samarbeidet med Brand Factory Scandinavia er riktig vei å gå, og vi er glade for å kunne styrke kundespekteret vårt i samarbeid, sier Mikko Okkonen, administrerende direktør i Imagon.

I desember ble det klart at Lazarus Industrial Management fortsetter å drive deler av virksomheten innenfor Brand Factory. Det ser imidlertid ut til at Brand Factory Printhouse kan bli lagt ned sammen med konkursrammede Brand Factory Holding AB.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag