Fagtrykk satser stort: "Blir en mer komplett leverandør"

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 10 januar 2024
OPPDATERT: 10 januar
Fagtrykk ruster seg for framtiden gjennom å satse på profilartikler og emballasje.

Fagtrykk starter året med flere gode nyheter. Midt-Norges største grafiske bedrift ruster seg for framtiden gjennom å gjøre en større satsing på både profilartikler og emballasje. I tillegg pusses hovedkontoret i Trondheim opp og utvides med større produksjonslokale, salgsavdeling og showroom.

– Satsingen gjør at vi blir en mer komplett leverandør og forhåpentligvis mer attraktiv for både eksisterende og nye kunder. Vi må også ta grep i et marked som går mot mindre papir og hvor områder som profilartikler og emballasje øker, sier Ole Strand, daglig leder i Fagtrykk.

En del i det er at Fast Reklamepartner i Trondheim er blitt en del av Fagtrykk, noe som først og fremst styrker utvalget innen profilartikler. Fast Reklamepartner tilbyr alt fra digitale skjermer, utendørsreklame, flagg og skilt til messeløsninger, dekor og profilartikler.

Lokal produksjon med nøkkelord som miljø og bærekraft er viktig i sammenhengen, forteller Ole Strand:

– Vi har faktisk en ansatt på Steinkjer som jobber med bærekraft, miljø, sertifiseringer og andre miljørapporteringer. Dette er viktige ting å må taes på alvor for å være en seriøs leverandør.

Nye maskiner

En annen nyhet er at Fagtrykk rett før jul investerte i nytt produksjonsutstyr for emballasje og har ansatt to nye emballasje-eksperter fra Maske Emballasje. Dette for å kunne tilby helt nye produkter innen markedet for premiumemballasje.

De gamle maskinene, sylinder og vinge fra Heidelberg, har gjort jobben sin og i stedet flytter det inn en ny maskin som blant annet kan stanse, foliere og prege. I tillegg også en limemaskin. De to maskinen er fra KAMA i Tyskland, KAMA Pro Cut76 Foil og Kama Profold 74.

– Det er en veldig fleksibel maskin som kan gjøre mange forskjellige ting, til og med produsere litt mer high end-produkter som vi ser etterspørsel etter. Det kan være små serier med esker, for eksempel til gårdsbutikker eller hoteller.

Fagtrykk har egen produksjon og salg i Trondheim, Steinkjer, Namsos og Orkanger. Selskapet kan nå tilby alle kunder grafiske produkter og tjenester innen profilering, design, trykk, emballasje, markedsportaler og skilt og dekor.

Fagtrykk har vært hovedaksjonær i Orkla Grafiske på Orkanger siden 2018. Som en del av satsingen fremover skifter de også nå navn til Fagtrykk. Selskapet gjør også endringer i deres interne struktur for å kunne «fremstå mer enhetlig og mer fremoverlent i markedsføringen».

Oppussing og rekruttering

Dessuten skal hovedkontoret i Trondheim pusses opp og utvides med 500 kvadratmeter. Salgsavdeling og showroom flytter opp i andre etasje, i bygget som Fagtrykk selv eier, og det betyr større produksjonslokale.

Oppussingen er allerede godt i gang og planen er å være ferdig rett før påske. De tre ansatte i Fast Reklamepartner har allerede flyttet inn. Rekruttering innen salg og produksjon står også på agendaen i løpet av våren.

– Vi gjør en stor satsing og det skal bli spennende å se hvordan fremtiden ser ut. Butikken må jo gå rundt og jeg har stor tro på at det skal gjøre det, avslutter Ole Strand.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324