Trykkerier som holder seg oppdatert på teknologiske trender og innovasjoner vil best kunne utnytte og se potensialet, skriver Konica Minolta i en pressemelding. På DRUPA vil de demonstrere hvor fremtiden for print er på vei, sett med deres øyne.
Besøkende vil kunne fordype seg i en fortelling der skalerbarhet, kapasitetspålitelighet, bærekraft og «smart factory» automatisering smelter sammen, alt sentrert rundt menneskelig erfaring.
Digitalisering er alt
Digital printing fortsetter å være en drivkraft i kommersielle og industrielle applikasjoner. Dette gjelder spesielt ettersom opplagene fortsetter å synke og kravene til bærekraftig produksjon øker. Digitalisering – et av DRUPAs hovedtemaer – er et samlingspunkt for årets grafikkbegivenhet. Det muliggjør helt nye prosesser og applikasjoner i trykkeri- og emballasjeindustrien og baner vei for industri 5.0.
Denne trenden kombinerer skalerbarhet, kapasitetspålitelighet, bærekraft og intelligent fabrikkautomatisering – samtidig som den fokuserer på mennesker. Skalerbarhet av trykkvolum oppnås på to måter: På kort sikt gjennom outsourcing og på lengre sikt gjennom digitalisering og automatisering av produksjonen.
Kunstig intelligens, plattformøkonomi og åpenhet for innovasjon i industrielle applikasjoner spiller en nøkkelrolle her. Et annet viktig tema på DRUPA 2024 er den fremadskridende trenden mot personalisering.
Bærekraft i fokus
I tillegg til digitalisering står miljøhensyn høyt på messens agenda. Temaer som sirkulær økonomi, energieffektivitet og ressursbevaring er nøkkelfaktorer for hele bransjen. Miljøvennlig og etisk kjøpspraksis er i økende grad en prioritet for kundene. Printerne kan derfor gjøre en forskjell gjennom bærekraftige produktalternativer og mindre CO2-avtrykk, bærekraftige og tilby mer miljøvennlige produkter og tjenester. Digitale løsninger inneholder ofte muligheten for mer bærekraftige produkter, tjenester og prosesser.
Andre fremtidige trender
Som en messe er DRUPA ikke bare etterspurt som en global industriplattform, men fokuserer også på relevante og visjonære emner og beste praksis i sine spesielle fora. Her viser utstillerne nye forretningsmuligheter med sine innovasjoner, ideer og konsepter. For en utstiller som Konica Minolta er fokuset på DRUPA på disse trendene og innovative teknologiene:
- Netthandel fortsetter å vokse: Veksten i netthandel forventes å fortsette; Derfor bør trykkeriene tilby en sømløs nettopplevelse som integrerer offline-kanaler. Kunder i dag forventer personlig tilpassede opplevelser og myke overganger mellom online og offline.
- Tilpasning: Trykkeriene bør investere i avansert teknologi og dataanalyse for å få personlige handleopplevelser. Disse kan inkludere personlig tilpassede anbefalinger, målrettede markedsføringskampanjer og skreddersydde kampanjer for å øke kundelojalitet og oppbevaring.
- KI, automatisering og forsyningskjeder: Det lønner seg å bruke kunstig intelligens (KI) og automatiseringsteknologier for å optimalisere driften og øke effektiviteten. Innen 3D-utskrift bruker mange bedrifter allerede KI for å optimalisere arbeidsflytene sine, forutsi feil, forbedre kvaliteten og automatisere utskriftsprosessen. I tillegg er det KI-drevne chatbots som hjelper kundeservice, automatisert lagerstyring og etterspørselsprognoser. For å optimalisere forsyningskjeden kan RFID gi sanntidsdata om lagernivåer, forbedre nøyaktigheten av lagertellinger og muliggjøre effektive påfyllingsprosesser.
- AR og VR – The Future of Print: Forsterket og virtuell virkelighet har gått inn i trykkeribransjen med sine fascinerende muligheter og er på vei til å bli standardverktøy. De tilbyr oppslukende produktvisualiseringer og interaktive opplevelser som illustrerer under konsultasjoner og driver bestillingsbeslutninger.
- Datasikkerhet og personvern: Beskyttelse av kundeinformasjon og overholdelse av dataforskrifter er avgjørende. Robuste sikkerhetstiltak og gjennomsiktig datapraksis er avgjørende for å oppnå og opprettholde tilliten til kundene dine.
- Integrasjon av nye teknologier: Hold øye med innovative løsninger som blockchain, Internet of Things (IoT) og smarte enheter. Disse teknologiene kan muliggjøre sikre transaksjoner, beholdningssporing i sanntid og personlig tilpassede handleopplevelser.
- Smart tagging og emballasje: Smarttags, smart near field communication (NFC)-etiketter og interaktiv emballasje med QR-koder eller utvidet virkelighet-elementer hjelper merkevarer og forhandlere med å engasjere seg med forbrukere, levere produktinformasjon og skape interaktive opplevelser. Tilby printkundene dine disse alternativene for en moderne kundeopplevelse.
Kombinasjonen av ulike teknologier og konsepter gjør printing uerstattelig. Gjennom strategiske partnerskap låser vi opp digitalisering for kundene våre og muliggjør ende-til-ende-økosystemer i flere segmenter fra prepress til etterbehandling, for eksempel innen etiketter, emballasje, reklame, books-on-demand, tekstiler, storformat, dekor- og etterbehandling segmenter.
DRUPA er den ideelle plattformen for å utvide kunnskapen din, oppdage nye løsninger eller knytte verdifulle kontakter. Legg merke til DRUPA 2024 allerede nå.
Konica Minolta vil være i hall 8B på DRUPA i Düsseldorf – vi sees!