HP-topp tror på oppsving for direktereklame

PUBLISERT: 24 januar 2024
OPPDATERT: 24 januar
Haim Levit, senior vice president hos HP tror at digitalisering, evnen til å håndtere korte trykkserier og fokus på bærekraft kommer til å føre til nye fabrikker og innovative produksjonsmetoder. Foto: Pressebilde

Selv om trykkerinæringen har krympet siden pandemien finnes det mange positive trender som kan få selskap til å vokse. Det sier Haim Levit, senior vice president og avdelingssjef for HP industrial Print. Han tror at direktereklame som markedsføringskanal kommer til å gjøre et sterkt comeback. 

Kommersiellt trykk er på tilbakegang. Pandemien har forverret noen av de trendene og selv om det finnes tegn på gjenhenting så når ikke markedene opp til de nivåene som var før verden ble nedstengt. Det skriver Haim Levit i en analyse foran 2024.

”Det eneste vi vet er at i noen spesifikke segmenter fortsetter trykket å vokse når det gjøres digitalt. Denne utviklingen handler ikke bare om den digitale tidsalderens innflytelse, men også om at effektiv kommunikasjon har gitt mindre, mer tilpassede opplag og digitaltrykte bøker.”

Et tilbaketog for trykt reklame

Haim Levit tror at direktereklame kommer til å gjøre et sterkt comeback. I Storbritannia benytter hele 80 prosent av annonsørene reklame i postkassen, noe han synes understreker effektiviteten og varingen av direktereklame som kanal. Han mener videre at de ulike varemerkene mer og mer ser verdien av å kombinere nettreklame med direktereklame for å nå målgrupper.

”Den tilbakekomsten belyser den bestående kraften hos fysisk markedsføringsmateriell i en digital tidsalder som burde hjelpe til med å stabilisere det kommersielle trykkmarkedet på nytt.”

Bøker trykkes oftere digitalt

En av de viktigste endringene som vises i for eksempel forlagssektoren er overgangen til mer bærekraftig produktion med lavere opplag. For å kompensere for stigende produksjonskostnader legger bokforlag gjerne produksjonen utenlands, for mindre førsteopplag.

Men de tar også i bruk en metode som blant annet innebærer kortsiktig produksjon og print-on-demand i starten av en boks livssyklus. Samtidig trykkes nye opplag tidligere og oftere for å møte uforutsigbar etterspørsel. Strategien gjør det mulig å raskt og kostnadseffektivt håndtere pågangen dersom lageret blir tomt for bøkene.

Forlagene utnytter også spesielle ferdiggjøringsteknikker for å høyne den opplevde verdien av en bok, ettersom den følelses- og opplevelsesmessige verdien blir viktigere for konsumenter.

Slik endres forretningsmodellene

En annen trendspaning er at trykkeriene tar til seg nye forretningsmodeller. De forstår hvordan man håndterer mange kortere trykkserier og hvordan man tilbyr kundene plattformer for print-on-demand.

Haim Levit tror at 2024 og utviklingen av mer automatisering og digitalisering kommer til å innebære en aksellerering mot en digital tankemåte. Den kommende transformasjonen kommer til å omfatte bærekraftspørsmålet og håndtering av korte serier mer effektivt. Det kommer i sin tur til å føre til nye fabrikker og innovative produksjonsmetoder med mindre menneskelig håndtering, ifølge Levit.

”På Drupa 2024 kommer et besøk på HPs stand til å være verdt en tur innom da vi viser hvordan vi forestiller oss fremtiden for det kommersielle trykket” avslutter HP-toppen.

Les videre

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag

"Om et år snakker vi ikke mer om KI, vi bare bruker det"

På vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst i Horten skal de blant annet snakke om KI - kunstig intelligens, og hva det betyr for grafisk bransje og andre industriområder. Men om et år eller to vil vi ikke lenger ha foredrag og kurs i KI - det vil være integrert i eksisterende programvare og vi kommer bare til å bruke det uten å tenke så nøye over teknologien bak. Det mener i hvert fall Kåre Bjørn Jensen fra Intellia Consulting.
Kare_01

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi

Direct Color Systems viser LED-printere på Fespa

Direct Color Systems vil demonstrere sine LED-skrivere på Fespa. UV-44 DTS flatbed ble utgitt i fjor og er en allsidig mellomformatskriver.
directcolors_led_printere

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag