HP-topp tror på oppsving for direktereklame

PUBLISERT: 24 januar 2024
OPPDATERT: 24 januar
Haim Levit, senior vice president hos HP tror at digitalisering, evnen til å håndtere korte trykkserier og fokus på bærekraft kommer til å føre til nye fabrikker og innovative produksjonsmetoder. Foto: Pressebilde

Selv om trykkerinæringen har krympet siden pandemien finnes det mange positive trender som kan få selskap til å vokse. Det sier Haim Levit, senior vice president og avdelingssjef for HP industrial Print. Han tror at direktereklame som markedsføringskanal kommer til å gjøre et sterkt comeback. 

Kommersiellt trykk er på tilbakegang. Pandemien har forverret noen av de trendene og selv om det finnes tegn på gjenhenting så når ikke markedene opp til de nivåene som var før verden ble nedstengt. Det skriver Haim Levit i en analyse foran 2024.

”Det eneste vi vet er at i noen spesifikke segmenter fortsetter trykket å vokse når det gjøres digitalt. Denne utviklingen handler ikke bare om den digitale tidsalderens innflytelse, men også om at effektiv kommunikasjon har gitt mindre, mer tilpassede opplag og digitaltrykte bøker.”

Et tilbaketog for trykt reklame

Haim Levit tror at direktereklame kommer til å gjøre et sterkt comeback. I Storbritannia benytter hele 80 prosent av annonsørene reklame i postkassen, noe han synes understreker effektiviteten og varingen av direktereklame som kanal. Han mener videre at de ulike varemerkene mer og mer ser verdien av å kombinere nettreklame med direktereklame for å nå målgrupper.

”Den tilbakekomsten belyser den bestående kraften hos fysisk markedsføringsmateriell i en digital tidsalder som burde hjelpe til med å stabilisere det kommersielle trykkmarkedet på nytt.”

Bøker trykkes oftere digitalt

En av de viktigste endringene som vises i for eksempel forlagssektoren er overgangen til mer bærekraftig produktion med lavere opplag. For å kompensere for stigende produksjonskostnader legger bokforlag gjerne produksjonen utenlands, for mindre førsteopplag.

Men de tar også i bruk en metode som blant annet innebærer kortsiktig produksjon og print-on-demand i starten av en boks livssyklus. Samtidig trykkes nye opplag tidligere og oftere for å møte uforutsigbar etterspørsel. Strategien gjør det mulig å raskt og kostnadseffektivt håndtere pågangen dersom lageret blir tomt for bøkene.

Forlagene utnytter også spesielle ferdiggjøringsteknikker for å høyne den opplevde verdien av en bok, ettersom den følelses- og opplevelsesmessige verdien blir viktigere for konsumenter.

Slik endres forretningsmodellene

En annen trendspaning er at trykkeriene tar til seg nye forretningsmodeller. De forstår hvordan man håndterer mange kortere trykkserier og hvordan man tilbyr kundene plattformer for print-on-demand.

Haim Levit tror at 2024 og utviklingen av mer automatisering og digitalisering kommer til å innebære en aksellerering mot en digital tankemåte. Den kommende transformasjonen kommer til å omfatte bærekraftspørsmålet og håndtering av korte serier mer effektivt. Det kommer i sin tur til å føre til nye fabrikker og innovative produksjonsmetoder med mindre menneskelig håndtering, ifølge Levit.

”På Drupa 2024 kommer et besøk på HPs stand til å være verdt en tur innom da vi viser hvordan vi forestiller oss fremtiden for det kommersielle trykket” avslutter HP-toppen.

Les videre

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong