Selv om trykkerinæringen har krympet siden pandemien finnes det mange positive trender som kan få selskap til å vokse. Det sier Haim Levit, senior vice president og avdelingssjef for HP industrial Print. Han tror at direktereklame som markedsføringskanal kommer til å gjøre et sterkt comeback.
Kommersiellt trykk er på tilbakegang. Pandemien har forverret noen av de trendene og selv om det finnes tegn på gjenhenting så når ikke markedene opp til de nivåene som var før verden ble nedstengt. Det skriver Haim Levit i en analyse foran 2024.
”Det eneste vi vet er at i noen spesifikke segmenter fortsetter trykket å vokse når det gjøres digitalt. Denne utviklingen handler ikke bare om den digitale tidsalderens innflytelse, men også om at effektiv kommunikasjon har gitt mindre, mer tilpassede opplag og digitaltrykte bøker.”
Et tilbaketog for trykt reklame
Haim Levit tror at direktereklame kommer til å gjøre et sterkt comeback. I Storbritannia benytter hele 80 prosent av annonsørene reklame i postkassen, noe han synes understreker effektiviteten og varingen av direktereklame som kanal. Han mener videre at de ulike varemerkene mer og mer ser verdien av å kombinere nettreklame med direktereklame for å nå målgrupper.
”Den tilbakekomsten belyser den bestående kraften hos fysisk markedsføringsmateriell i en digital tidsalder som burde hjelpe til med å stabilisere det kommersielle trykkmarkedet på nytt.”
Bøker trykkes oftere digitalt
En av de viktigste endringene som vises i for eksempel forlagssektoren er overgangen til mer bærekraftig produktion med lavere opplag. For å kompensere for stigende produksjonskostnader legger bokforlag gjerne produksjonen utenlands, for mindre førsteopplag.
Men de tar også i bruk en metode som blant annet innebærer kortsiktig produksjon og print-on-demand i starten av en boks livssyklus. Samtidig trykkes nye opplag tidligere og oftere for å møte uforutsigbar etterspørsel. Strategien gjør det mulig å raskt og kostnadseffektivt håndtere pågangen dersom lageret blir tomt for bøkene.
Forlagene utnytter også spesielle ferdiggjøringsteknikker for å høyne den opplevde verdien av en bok, ettersom den følelses- og opplevelsesmessige verdien blir viktigere for konsumenter.
Slik endres forretningsmodellene
En annen trendspaning er at trykkeriene tar til seg nye forretningsmodeller. De forstår hvordan man håndterer mange kortere trykkserier og hvordan man tilbyr kundene plattformer for print-on-demand.
Haim Levit tror at 2024 og utviklingen av mer automatisering og digitalisering kommer til å innebære en aksellerering mot en digital tankemåte. Den kommende transformasjonen kommer til å omfatte bærekraftspørsmålet og håndtering av korte serier mer effektivt. Det kommer i sin tur til å føre til nye fabrikker og innovative produksjonsmetoder med mindre menneskelig håndtering, ifølge Levit.
”På Drupa 2024 kommer et besøk på HPs stand til å være verdt en tur innom da vi viser hvordan vi forestiller oss fremtiden for det kommersielle trykket” avslutter HP-toppen.