Roland DG og Dimense

PUBLISERT: 24 januar 2024
OPPDATERT: 24 januar
Aleksey Etin fra Veika til venstre og Kohei Tanabe fra Roland til høyre. Foto via Roland DG.

Roland DG Corporation, en produsent av bredformat inkjetprintere og printere/kuttere, har kunngjort at de skal samarbeide om salg og support for Dimense, en digital utskriftsløsning i storformat med unik tredimensjonal preging. Løsningen skal egne seg spesielt for interiørdekor.

Dimense er utviklet og produsert av DG Dimense, et nytt joint venture selskap som ble etablert i Litauen i oktober 2023.

– Ved å tilby den unike merverdien skapt av Dimense til kunder over hele verden, vil vi akselerere digitaliseringen av interiørdekorasjonsmarkedet, sa Tony Miller, president for Roland DGs globale salgs- og markedsavdeling.

Dimense-løsningen består av Dimensor S inkjetprinter kombinert med spesialmedier som har egenskapen til å skumme ved oppvarming, et strukturert blekk for å kontrollere skumdannelse, og CMYK vannbasert blekk som er trygt å bruke innendørs. Etter utskrift varmes mediet opp av printerens innebygde varmeapparat, noe som får områder som ikke er belagt med strukturblekk til å skumme opptil 1,5 mm tykt, og trofast realiserer den forutsatte strukturerte designen. Denne innovative løsningen muliggjør utskrift av grafikk på forespørsel med en tredimensjonal bit.

Dimense har utviklet en eksklusiv serie med PVC-frie medier, som er vennlige for både miljø og mennesker. Flere overflatebehandlinger av media er tilgjengelige, inkludert matt, semsket skinn, metallisk sølv, metallisk gull, perlemor og kameleon, noe som muliggjør produksjon av et bredt utvalg av interiørdekor, inkludert tapeter, så vel som point-of-purchase stands.

– I tillegg, når du printer over tapeter med ekstra preginguttrykk med vanlig tilgjengelige farger, er det mulig å skape imponerende kunstneriske effekter som er annerledes enn digital trykk, la Miller til.

Utvalget inkluderer også tekstilmedier som er ideelle for innendørs skilting som silikonkantgrafikk, lerreter, roll-up bannere og POP osv. På grunn av deres samsvar med sikkerhetsstandarder som AgBB og A+ sertifisering, kan disse media brukes trygt i en forskjellige innendørs situasjoner.

– Det sies at mindre enn 5 prosent av tapettrykking er digitalisert, og denne delen av bransjen forventes å akselerere. Det er også et økende behov for kommersielle fasiliteter som gir folk en uforglemmelig opplevelse, og for kontorer og oppholdsrom som er unikt deres egne, og digitale trykkløsninger vil spille en stadig mer aktiv rolle i denne interiørdekorasjonen, sa Miller.

– Dimense gir et unikt og spesielt uttrykk som ikke bare skiller seg ut, men som også kan fengsle mennesker ved å produsere en bedrifts visjon og historie, merkevareimage og historie, og produktkonsept. Vi ser frem til å utnytte vårt globale salgs- og støttenettverk for å bringe denne flotte løsningen til det globale interiørdekormarkedet.

Les videre

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1