Sappi stenger europeisk papirfabrikk

PUBLISERT: 24 januar 2024
OPPDATERT: 24 januar
Foto: Lånt fra sappi.com.

Den pågående globale økonomiske nedgangen, med pressede markeder, geopolitisk ustabilitet og svak økonomisk vekst, legger et betydelig press på Sappi, spesielt i Europa, skriver de i en pressemelding.

Som svar på dette presset startet Sappi i oktober 2023 starten på en konsultasjonsprosess om en mulig nedleggelse av Sappi Lanaken-fabrikken. Prosessen er gjennomført og avtalt med de ansatte. Produksjonen av papir ble avsluttet der i desember 2023. Den endelige nedstengningen skal være fullført i løpet av andre kvartal 2024.

Sappis strategiske fokus er å redusere eksponeringen mot det grafiske papirsegmentet og samtidig utvide tilstedeværelsen innen emballasje, spesialpapir, tremasse og biomaterialer.

Mens Sappi fortsetter å betjene det grafiske papirmarkedet gjennom sine konkurransedyktige eiendeler, vil den overordnede prioriteringen for den europeiske virksomheten være å utvide emballasje- og spesialitetssegmentet spesielt innen fleksibel emballasje, funksjonelt papir, selvklebende inkludert glasin, etiketter samt fargesublimeringskategorier. Overføringen av produksjonen til andre Sappi-anlegg, som vil forbedre kapasitetsutnyttelsen, har begynt og det vil ikke være noen forstyrrelser for kundene, spår Sappi.

Sappi Lanaken Mill er en integrert tremasse- og papirfabrikk lokalisert i Belgia. Den sysselsatte 581 arbeidere med en produksjonskapasitet på 165 000 tonn masse per år. Massen ble inkludert i produksjonen av 530 000 tonn bestrøket trefritt papir, som hovedsakelig ble solgt på det europeiske markedet.

Vi har nylig sett at Sappi har solgt tre andre papirfabrikker i Europa – deres Kirkniemi i Finland, Maastricht i Nederland og Stockstadt i Tyskland.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Spandex lanserer ny folieserie

Spandex introduserer merkevaren AUTO og et produktsortiment som henvender seg til profesjonelle aktører i bilfolieringsbransjen. Det første produktet er en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag