Det skjer på årets Fespa-messe

PUBLISERT: 29 januar 2024
OPPDATERT: 29 januar
To måneder før messen hadde nesten 500 utstillere registrert seg, sier Fespa-sjef Michael Ryan. Foto: Pressebilde

Når Fespa Global Print Expo kommer tilbake til Amsterdam RAI i mars, vil det være med kjente funksjoner som Sustainability Spotlight og World Wrap Masters, men også med nyheter knyttet til digital signage, personalisering og et initiativ for å redusere avfall.

Fespa holdt som vanlig et digitalt presseevent i forkant av årets messe, som arrangeres 19.–22. mars. Vanligvis arrangeres Fespa i slutten av mai, men i år ville det ha blitt kollisjon da Drupa i Düsseldorf arrangeres på dette tidspunktet. Kanskje det er derfor noen av de store utstillerne mangler, som HP og Fujifilm. Utstillerlisten inneholder imidlertid andre kjente navn som Canon, Agfa, Epson, Swissqprint og Zünd, for å nevne noen.

Fespa-sjef Neil Felton innledet med litt kort informasjon om hva som har skjedd i organisasjonen siden forrige messe. Blant annet ble Print Census-undersøkelsen publisert i fjor høst, hvor hele 71 prosent svarte at de var optimistiske med tanke på fremtiden for egen virksomhet. Felton fremhevet også at 72 prosent av trykkesakskjøperne etterspør miljøvennlig produksjon. To resultater som rimer godt med den kommende messen og Neil Felton oppsummerte årets innhold som «utrolig sterkt» og på nettsiden er overskriften «The Best FESPA Show yet». Forventningene er derfor høye.

The Sustainability Spotlight kommer tilbake på årets messe med fullt fokus på bærekraftspørsmål.
Totalt seks haller

Årets stikkord er «Opportunities» – muligheter. Ambisjonen er å vise mulighetene innenfor de fire ulike messene som går parallelt: Fespa Global Print Expo, European Sign Expo, Personalization Experience og Sportswear Pro. De deler plassen i seks haller på Amsterdam RAI, hvor Fespa holdt sin første messe allerede i 1973 og senest i 2021 etter at restriksjonene etter pandemien ble opphevet.

– Vi oppfordrer folk til å oppdage alle de nye mulighetene som dukker opp. Besøkende vil se nye applikasjoner, ny maskinvare og programvare, samt bærekraftige prosesser og trender, sier Michael Ryan, direktør for Fespa Global Print Expo.

Ved utgangen av januar var nærmere 500 utstillere påmeldt. Av disse var 170 helt nye eller tilbakevendende utstillere som ikke deltok i München i fjor.

– Vi er spesielt glade for å se mange tilbakevendende utstillere, sier Michael Ryan og nevner selskaper som Mimaki, Roland og Han Glory.

Videre forteller han at antallet utstillere på European Sign Expo er 49 prosent flere enn forrige gang. Interessen for skilting er stor og alt fra tradisjonelle skilt til LED-skilt vises på messen.

I år har 49 prosent flere utstillere registrert seg til European Sign Expo sammenlignet med i fjor.
Utskriftsprøver får nytt liv

Så hva er nytt for i år? Blant annet noe som Fespa kaller World Map Initiative. Målet er å redusere avfall fra trykkprøver fra messen. I stedet for å trykke «fugler eller biler», blir utstillerne bedt om å trykke et verdenskart som kan få et liv også etter messen.

– Tanken er at de skal doneres til skoler eller bibliotek. De må gjerne ha neonfarger eller andre spesialeffekter for å vise hva bransjen kan, sier Michael Ryan.

En annen nyhet er Digital Signage Lounge, som fokuserer på digital skilting. Det vil være et samlingssted for nettverksbygging og et utstillingssted for de siste innovasjonene innen både maskinvare og programvare innen digital signage. I tillegg blir det workshops med bransjeeksperter og paneldiskusjoner i mindre grupper.

Personalisering er en rød tråd under messen.
Fokus på sportsklær

Sportswear Pro ble lansert i 2019, men ble deretter satt på vent på grunn av covid. Nå gjør messen for personlig tilpasset sportstøy comeback. To måneder før messen hadde 85 utstillere påmeldt seg og ifølge arrangørene skal denne delen være et supplement til resten av Fespa-messen.

– Det er en av de raskest voksende bransjene og i Amsterdam vil det være et komplett utvalg av utstillere som viser alt fra sublimering og overføring til DTF. DTF er en trend som er overalt, sier Michael Ryan.

Det er også et arrangement om alt fra produksjonsdesign til produksjon av sportsklær og med spesielt fokus på bærekraft, Personalize Make Wear. Fespas tekstilambassadør Debbie McKeegan er vertskap for arrangementet, hvor besøkende kan følge en guidet tur gjennom produksjonen, fra start til slutt.

Favoritter i reprise

Bærekraft er også temaet under Sustainability Spotlight, hvor eksempler på bærekraftige tekstiler og grafiske materialer vises. Et tilbakevendende og populært innslag fra tidligere år.

En annen favoritt i reprise er World Wrap Masters hvor de beste foliererne i verden konkurrerer om tittelen verdens beste folierer. 19.-20. mars arrangeres den regionale europakonkurransen og 21.-22. mars avgjøres finalen. I tillegg til selve konkurransen blir det også ekspertdemoer og workshops i samarbeid med The Wrap Institute.

I løpet av Fespa-uken vil en verdensmester i foliering bli kåret.

Personalization Experience, som kaster lys over skreddersydde og kundetilpassede produkter, kommer også tilbake i år. Det tilbys blant annet en konferanse for å vise mulighetene for personalisering for alle parter i verdikjeden og hvilke teknologier som finnes.

Avslutningsvis slår Fespa-laget et slag for årets Fespa Party som finner sted 21. mars på Supperclub i Amsterdam, for de som er festsugne etter en lang messedag.

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_