Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

PUBLISERT: 28 februar 2024
OPPDATERT: 28 februar
Eksempel på interaktiv design i Zeno. Foto: Pressebilde

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.

Zeno er en abonnementsbasert virtuell 3D-plattform eksklusiv for Spandex som allerede er rullet ut i flere europeiske markeder, blant annet de nordiske nabolandene. Ifølge Spandex setter denne tjenesten en ny standard for interaktiv bilfoliering. Nå er det tid for lansering også i Norge.

– Vi viste Zeno da vi hadde åpent hus i Larvik 9. november og det var stor interesse, sier Mads Bay, salgssjef i Spandex Norge.

Han sier at det at Norge lanserer tjenesten noe senere er en fordel, blant annet fordi det gir mulighet å dra lærdom av hvordan det fungerte i andre land. Spandex arrangerer gratis webinarer, så kundene kan se alle mulighetene Zeno tilbyr. Da har de også mulighet til å stille spørsmål så bruken blir optimal etter kjøp.

Intuitivt grensesnitt

Sign&Print får en gjennomgang av André Johansen, som er superbruker av Zeno og skal være den som holder de digitale orienteringene sammen med Mads Bay. På få minutter har han produsert et eksempel på hvordan et 3D-design kan se ut med ulike farger og dekor.

– Det er intuitivt og superenkelt å bruke, sier André Johansen.

Verktøyet har nesten 600 kjøretøy i biblioteket, og flere blir lagt til hele tiden. André understreker at det ikke bare er sportsbiler, men også vanlige bilmodeller som brukes kommersielt, for det er der volumene er.

I Zeno vises det hvordan fargegjengivelsen blir i både sol og skygge og hvordan kjøretøyet ser ut fra ulike vinkler, også ovenfra. Den viser også effektivt forskjellen mellom matt og blank folie. Brukeren kan laste opp egne filer i de mest brukte formatene eller bruke de mer enn 1000 dekorene som er tilgjengelige i biblioteket for å lage unike mønstre. Zeno kan visualisere enhver dekor og foliering, på ønsket kjøretøy.

360 graders gjengivelse

Brukeren har tilgang til Spandex bilfolieringsmerker. Når en avgjørelse er tatt, kan de aktuelle foliene bestilles direkte i Spandex sin nettbutikk. Programmet lager også en interaktiv 360-graders gjengivelse av designet med bilder og filmer, for å vise til sluttkunden eller dele på sosiale plattformer.

– Zeno er et visualiseringsverktøy som ikke erstatter programmene som foliererne allerede bruker. Det er et komplement som skal gjøre det lettere å visualisere kundenes drømmer og gjøre det lettere for dem å si ja. En måte å generere mersalg på, helt enkelt. Kundene skal være fornøyd med det de ser – og det de deretter får, sier Mads Bay.

Webinarer
Onsdag 06. mars, 13:00 – 14:00
Torsdag 07. mars, 09:00 – 10:00
Tirsdag 12. mars kl 09:00 – 10:00
Onsdag 13. mars kl 13:00 – 14:00
Fredag ​​22. mars, 09:00 – 10:00

Påmelding

Les videre

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Wrap IT – estetisk grønn omstilling

På Canons arrangement Wrap It som gikk av stabelen 21. januar, ble det tydelig hvordan moderne folieringsteknologi ikke bare fremmer estetikk og funksjonalitet. Det ble også klinkende klart at det spiller en viktig rolle i den grønne omstillingen. Fra biler til interiør, viste arrangementet hvordan innovativ design både forlenger produkters levetid og bidrar til en mer sirkulær økonomi.
Wrap IT event-kopi

Interaktivt og stjernespekket hos Scandraft: «Det blir mye hands on»

En av Norges minste leverandører av grafisk materiell tar sats med en stor stand som skal fylles med produkter og personale fra flere samarbeidspartnere. Forhåpningen er å inspirere kundene å tenke nytt – og å ytterligere befeste Scandrafts posisjon på norgeskartet.
Anders

Spandex utfordrer de besøkende med mystisk wrapping-konkurranse

"Inspiring creativity". Det er temaet på Spandex stand som rommer både inspirasjon i form av spennende produktnyheter og en folieringskonkurranse som skal utfordre deltakerne kreativt.
Spandex kollage

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683