Epson går i personaliseringens spor

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 22 mars 2024
OPPDATERT: 22 mars
Richard Garp og Kai Olsen fra henholdsvis svensk og norsk Epson med UV-nyheten SureColor SC-V1000. Foto: Anja Degerholm

Mindre serier med tilpassede produkter, det er en klar trend i den grafiske bransjen. Epson lanserte to nyheter i dette segmentet på Fespa: en UV-printer og en DTF/DTG-printer. Begge inngangsmodeller av desktop-størrelse.

Hele standen ble viet personalisering under temaet «Personalization Studio». Det var også mulighet til å ta en virtuell omvisning på standen, for de som ikke kunne være der i Amsterdam.

– Epson er vanligvis ikke først på ballen, men lanserer produkter når markedet er modent. Jeg har hørt kunder her på messen si at de har ventet i ti år på denne typen produkter. Personalisering er et spor som Epson tar mer og mer på, sier Richard Garp, Business Account Manager i Sverige for Epsons kommersielle og industrielle utskriftsløsninger.

Tekstilhybriden SC-F1000 er utstyrt med hvitt blekk og kan derfor brukes til å trykke selv på mørke tekstiler.
Nå en ny målgruppe

De to nye modellene er SureColor SC-V1000 med UV-LED og SureColor SC-F1000 som er en DTF/DTG hybrid med samme chassis.

– Begge er rettet mot mindre erfarne kunder som ikke har utdannet trykkeripersonell, sier Richard Garp.

At de er innstegsmodeller gjør at de prises lavere enn for eksempel SC-F2100, som mange profilbedrifter med større volum bruker.

– Vi har hatt stor suksess med SC-F2100 i profileringsbransjen, men med disse nye printerne når vi en helt annen målgruppe. De er priset slik at det ikke er urimelig at en butikk kjøper i DTF/DTG-maskinen for å trykke for eksempel t-skjorter. Det kan også være en intern avdeling i en større bedrift som kan lage eget annonsemateriell i stedet for å sette bort arbeidet, sier Richard Garp.

– Det gjør det mulig for kunder i detaljhandel som fotolaboratorier og små sportsbutikker å trykke personaliserte produkter, legger den norske kollegaen Kai Olsen til.

DTG/DTF-hybriden har hvitt blekk og kan printe direkte selv på mørke tekstiler og transferfilm. Det gjør det mulig å produsere alt fra t-skjorter, hettegensere, gensere og puter, noe som gjør printeren godt egnet for utskrift i butikk.

Profilartikler i små serier, som golfballer, er ett bruksområde for SC-V1000.
«En fornuftig løsning»

Modellen som kanskje vakte mest oppmerksomhet under messen er SureColor SC-V1000 UV-LED flatbed for utskrift opp til A4-format. V1000 har Epsons SureColor-teknologi og kan skrive ut på materialer opptil 70 millimeter, inkludert akryl, polykarbonat, PVC, aluminium, metall, polyester, skjærebrett, styren, tre og stein. Skriveren har et integrert blekkholdesystem med seks farger, CMYK og hvitt samt lakk.

– Det er en rimelig løsning sammenlignet med konkurrentenes løsninger. En automatisert maskin som krever lite vedlikehold og avgir lite lukt. I tillegg har den blekk i poser i stedet for patroner, som er et mer miljøvennlig alternativ, sier Kai Olsen.

Den kan brukes til å trykke alt fra golfballer og mobildeksler til gaveartikler med firmalogoer i mindre serier.

– Det er et veldig interessant segment som er nytt for oss, men som vi har stor tro på, avslutter Richard Garp.

SC-V1000 kan skrive ut liten tekst i svært høy oppløsning.

Under Fespa ble det ikke vist noen produktnyheter innen industrielt tekstiltrykk, men senere i år kommer en ny modell av Monna Lisa som ifølge Richard Garp har en revolusjonerende dråpeteknologi som gjør at hele stoffet ikke trenger å være forbehandlet.

Les videre

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Det blåser rundt Canons nye tilvalg for planskriver

Kunder med gjeldende Canon Arizona 1300-serie med FLOW-teknologi kan oppgradere UV-planskriveren til den nyeste FLXflow-teknologiversjonen, inkludert de valgfrie ekstrafunksjonene "Float" og "Instant Switch".
Arizona-1300-FLXflow_Hero1

Mutoh lanserer sin første print- and cutløsning

En kompakt skriver som enkelt kan plasseres på et skrivebord og i tillegg har integrert skjæring. Mutoh lanserer nå sin første print and cut-løsning.
Mutoh-pc-1024x683

Store tidsbesparelser med automatisk skjæring

Fra manuelt arbeid med linjal og skalpell til en digital automatisk løsning som ikke bare sparer tid, men også tilbyr nye forretningsmuligheter. Besøket på Drupa i vår ga flere positive effekter for CopyCats avdeling i Oslo sentrum.
Fredrik Espen

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1