Epson går i personaliseringens spor

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 22 mars 2024
OPPDATERT: 22 mars
Richard Garp og Kai Olsen fra henholdsvis svensk og norsk Epson med UV-nyheten SureColor SC-V1000. Foto: Anja Degerholm

Mindre serier med tilpassede produkter, det er en klar trend i den grafiske bransjen. Epson lanserte to nyheter i dette segmentet på Fespa: en UV-printer og en DTF/DTG-printer. Begge inngangsmodeller av desktop-størrelse.

Hele standen ble viet personalisering under temaet «Personalization Studio». Det var også mulighet til å ta en virtuell omvisning på standen, for de som ikke kunne være der i Amsterdam.

– Epson er vanligvis ikke først på ballen, men lanserer produkter når markedet er modent. Jeg har hørt kunder her på messen si at de har ventet i ti år på denne typen produkter. Personalisering er et spor som Epson tar mer og mer på, sier Richard Garp, Business Account Manager i Sverige for Epsons kommersielle og industrielle utskriftsløsninger.

Tekstilhybriden SC-F1000 er utstyrt med hvitt blekk og kan derfor brukes til å trykke selv på mørke tekstiler.
Nå en ny målgruppe

De to nye modellene er SureColor SC-V1000 med UV-LED og SureColor SC-F1000 som er en DTF/DTG hybrid med samme chassis.

– Begge er rettet mot mindre erfarne kunder som ikke har utdannet trykkeripersonell, sier Richard Garp.

At de er innstegsmodeller gjør at de prises lavere enn for eksempel SC-F2100, som mange profilbedrifter med større volum bruker.

– Vi har hatt stor suksess med SC-F2100 i profileringsbransjen, men med disse nye printerne når vi en helt annen målgruppe. De er priset slik at det ikke er urimelig at en butikk kjøper i DTF/DTG-maskinen for å trykke for eksempel t-skjorter. Det kan også være en intern avdeling i en større bedrift som kan lage eget annonsemateriell i stedet for å sette bort arbeidet, sier Richard Garp.

– Det gjør det mulig for kunder i detaljhandel som fotolaboratorier og små sportsbutikker å trykke personaliserte produkter, legger den norske kollegaen Kai Olsen til.

DTG/DTF-hybriden har hvitt blekk og kan printe direkte selv på mørke tekstiler og transferfilm. Det gjør det mulig å produsere alt fra t-skjorter, hettegensere, gensere og puter, noe som gjør printeren godt egnet for utskrift i butikk.

Profilartikler i små serier, som golfballer, er ett bruksområde for SC-V1000.
«En fornuftig løsning»

Modellen som kanskje vakte mest oppmerksomhet under messen er SureColor SC-V1000 UV-LED flatbed for utskrift opp til A4-format. V1000 har Epsons SureColor-teknologi og kan skrive ut på materialer opptil 70 millimeter, inkludert akryl, polykarbonat, PVC, aluminium, metall, polyester, skjærebrett, styren, tre og stein. Skriveren har et integrert blekkholdesystem med seks farger, CMYK og hvitt samt lakk.

– Det er en rimelig løsning sammenlignet med konkurrentenes løsninger. En automatisert maskin som krever lite vedlikehold og avgir lite lukt. I tillegg har den blekk i poser i stedet for patroner, som er et mer miljøvennlig alternativ, sier Kai Olsen.

Den kan brukes til å trykke alt fra golfballer og mobildeksler til gaveartikler med firmalogoer i mindre serier.

– Det er et veldig interessant segment som er nytt for oss, men som vi har stor tro på, avslutter Richard Garp.

SC-V1000 kan skrive ut liten tekst i svært høy oppløsning.

Under Fespa ble det ikke vist noen produktnyheter innen industrielt tekstiltrykk, men senere i år kommer en ny modell av Monna Lisa som ifølge Richard Garp har en revolusjonerende dråpeteknologi som gjør at hele stoffet ikke trenger å være forbehandlet.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus

Kraftfull skjæreteknologi kombinert med automatisering

På FESPA vil Zünd demonstrere hvordan en kombinasjon av kraftig skjæreteknologi, intelligent programvare og innovative løsninger for automatisert materialhåndtering kan gjøre digital skjæring effektiv og allsidig.
Henrik_Larsson_Hedblom-og-Martin_Roed_Nielsen

Iskald presisjon når storselger får sin etterfølger

Lanseringen av oppfølgeren til bestselgeren Epson SC-S40600 er nå annonsert. Den nye SC-S7100 er en firefarget øko-solvent-printer med blant annet ny teknologi for skrivehodene og forbedret produktivitet.
sc-s7100