Konica Minolta lanserer ny B2-inkjet printer

PUBLISERT: 8 april 2024
OPPDATERT: 8 april
Olaf Lorenz, daglig leder for Global Brand Experience hos Konica Minolta, mener at de har svarene på utfordringene markedet står overfor. Foto: Messe Düsseldorf / ctillmann.

Med sine 2400 m2 har Konica Minolta den syvende største standen på den grafiske messen Drupa. 150 personer vil stå for å ta imot de mange gjestene.

I følge Olaf Lorenz, som er daglig leder for Global Brand Experience hos Konica Minolta, møter de kundene på grunnlag av en rekke observasjoner som de ønsker å adressere:
Den første er at det kommersielle trykkerimarkedet lider av dalende inntjening og trenger fortsatt konsolidering og effektivisering. Mange vil se mot etikett- og emballasjemarkedet. Og at emballasjen vil bli en stadig viktigere del av produktet. Endelig øker automatisering mulighetene for personalisering og KI vil sørge for at vi utvikler enda bedre emballasjeløsninger. Derfor viser de blant annet:

AccurioJet 60000 – inkjetprinter B2

Et av høydepunktene er den nye AccurioJet 60000. Den neste generasjonen B2 høyhastighets UV-inkjetprintere. Det forbedrer kvaliteten og funksjonaliteten til AccurioJet KM-1 og KM-1e, som har vært på markedet siden 2016. AccurioJet 60000 har en produktivitet på opptil 6000 ark/time og en høyere grad av automatisering. Ved å bruke HS-UV (High-Definition, Single-pass UV) farge oppnås en høy bildekvalitet som nærmer seg offsettrykk, sier Olaf Lorenz.

AlphaJET – helintegrert emballasjeløsning

AlphaJET, en fullt integrert produksjonslinje fra utskrift til etterbehandling. AlphaJet utfører alle prosessene som er nødvendige for å skrive ut eksklusiv emballasje, fra inkjetprinting til foliering og lakkering, alt i én arbeidsflyt. Det forkorter prosesstiden betydelig, reduserer behovet for gulvplass og avfall og gir ifølge Konica Minolta et renere arbeidsmiljø. De vil vise en dynamisk visning av hele systemet for første gang på denne Drupa.

Andre høydepunkter

Konica Minolta vil også vise sin AccurioPress c84hc (høy chroma) med en spesiell tonerteknologi som gjør det mulig å nå langt flere farger i Pantones register.
De har også i mange år jobbet med såkalt eye-tracking i butikkmiljøer for å støtte merkeeieres beslutninger angående design av emballasje. Dette har ført til en KI-basert programvare – Kansei – som kan vurdere hvordan et menneske vil reagere på en emballasje og dermed hjelpe til med optimalisering av produktet. Den vil trolig også vises på Drupa, sammen med en rekke andre veletablerte produkter som AccurioLabel 400, produksjonsmaskinen C14000 og en ny inline samlehefter fra Plockmatic.

Drupa arrangeres i år fra 28. mai til 7. juni i Düsseldorf i Tyskland.

Les videre

HID 2025: Innovasjoner i etterbehandlingsleddet

Ettersom trykkpresser produserer raskere og raskere, stilles det også høyere krav til effektiv etterbehandling. Vi har sett nærmere på noen utstillere som spesialiserer seg på akkurat dette området.
Kollage-efterbeh-768x512

HID 2025: Verdenspremiere av inlineløsning for Canon iX

Under Hunkeler Innovation Days viste Horizon og Canon et samarbeid for første gang angående en integrert løsning, med Horizons brosjyrelinje for Canons arkmatede høyhastighetspresse varioPRINT iX3200.
Horizon-Jack-Naresh-1024x683

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Alt for messen på en stand

Messeprodukter het tidligere Smarttelt og skiftet navn etter å ha utvidet sortimentet med produkter for messestand. På Sign, Print & Promotion viser de litt av hva de kan tilby.
Messeprod 3

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2