Med sine 2400 m2 har Konica Minolta den syvende største standen på den grafiske messen Drupa. 150 personer vil stå for å ta imot de mange gjestene.
I følge Olaf Lorenz, som er daglig leder for Global Brand Experience hos Konica Minolta, møter de kundene på grunnlag av en rekke observasjoner som de ønsker å adressere:
Den første er at det kommersielle trykkerimarkedet lider av dalende inntjening og trenger fortsatt konsolidering og effektivisering. Mange vil se mot etikett- og emballasjemarkedet. Og at emballasjen vil bli en stadig viktigere del av produktet. Endelig øker automatisering mulighetene for personalisering og KI vil sørge for at vi utvikler enda bedre emballasjeløsninger. Derfor viser de blant annet:
AccurioJet 60000 – inkjetprinter B2
Et av høydepunktene er den nye AccurioJet 60000. Den neste generasjonen B2 høyhastighets UV-inkjetprintere. Det forbedrer kvaliteten og funksjonaliteten til AccurioJet KM-1 og KM-1e, som har vært på markedet siden 2016. AccurioJet 60000 har en produktivitet på opptil 6000 ark/time og en høyere grad av automatisering. Ved å bruke HS-UV (High-Definition, Single-pass UV) farge oppnås en høy bildekvalitet som nærmer seg offsettrykk, sier Olaf Lorenz.
AlphaJET – helintegrert emballasjeløsning
AlphaJET, en fullt integrert produksjonslinje fra utskrift til etterbehandling. AlphaJet utfører alle prosessene som er nødvendige for å skrive ut eksklusiv emballasje, fra inkjetprinting til foliering og lakkering, alt i én arbeidsflyt. Det forkorter prosesstiden betydelig, reduserer behovet for gulvplass og avfall og gir ifølge Konica Minolta et renere arbeidsmiljø. De vil vise en dynamisk visning av hele systemet for første gang på denne Drupa.
Andre høydepunkter
Konica Minolta vil også vise sin AccurioPress c84hc (høy chroma) med en spesiell tonerteknologi som gjør det mulig å nå langt flere farger i Pantones register.
De har også i mange år jobbet med såkalt eye-tracking i butikkmiljøer for å støtte merkeeieres beslutninger angående design av emballasje. Dette har ført til en KI-basert programvare – Kansei – som kan vurdere hvordan et menneske vil reagere på en emballasje og dermed hjelpe til med optimalisering av produktet. Den vil trolig også vises på Drupa, sammen med en rekke andre veletablerte produkter som AccurioLabel 400, produksjonsmaskinen C14000 og en ny inline samlehefter fra Plockmatic.
Drupa arrangeres i år fra 28. mai til 7. juni i Düsseldorf i Tyskland.