Konica Minolta lanserer ny B2-inkjet printer

PUBLISERT: 8 april 2024
OPPDATERT: 8 april
Olaf Lorenz, daglig leder for Global Brand Experience hos Konica Minolta, mener at de har svarene på utfordringene markedet står overfor. Foto: Messe Düsseldorf / ctillmann.

Med sine 2400 m2 har Konica Minolta den syvende største standen på den grafiske messen Drupa. 150 personer vil stå for å ta imot de mange gjestene.

I følge Olaf Lorenz, som er daglig leder for Global Brand Experience hos Konica Minolta, møter de kundene på grunnlag av en rekke observasjoner som de ønsker å adressere:
Den første er at det kommersielle trykkerimarkedet lider av dalende inntjening og trenger fortsatt konsolidering og effektivisering. Mange vil se mot etikett- og emballasjemarkedet. Og at emballasjen vil bli en stadig viktigere del av produktet. Endelig øker automatisering mulighetene for personalisering og KI vil sørge for at vi utvikler enda bedre emballasjeløsninger. Derfor viser de blant annet:

AccurioJet 60000 – inkjetprinter B2

Et av høydepunktene er den nye AccurioJet 60000. Den neste generasjonen B2 høyhastighets UV-inkjetprintere. Det forbedrer kvaliteten og funksjonaliteten til AccurioJet KM-1 og KM-1e, som har vært på markedet siden 2016. AccurioJet 60000 har en produktivitet på opptil 6000 ark/time og en høyere grad av automatisering. Ved å bruke HS-UV (High-Definition, Single-pass UV) farge oppnås en høy bildekvalitet som nærmer seg offsettrykk, sier Olaf Lorenz.

AlphaJET – helintegrert emballasjeløsning

AlphaJET, en fullt integrert produksjonslinje fra utskrift til etterbehandling. AlphaJet utfører alle prosessene som er nødvendige for å skrive ut eksklusiv emballasje, fra inkjetprinting til foliering og lakkering, alt i én arbeidsflyt. Det forkorter prosesstiden betydelig, reduserer behovet for gulvplass og avfall og gir ifølge Konica Minolta et renere arbeidsmiljø. De vil vise en dynamisk visning av hele systemet for første gang på denne Drupa.

Andre høydepunkter

Konica Minolta vil også vise sin AccurioPress c84hc (høy chroma) med en spesiell tonerteknologi som gjør det mulig å nå langt flere farger i Pantones register.
De har også i mange år jobbet med såkalt eye-tracking i butikkmiljøer for å støtte merkeeieres beslutninger angående design av emballasje. Dette har ført til en KI-basert programvare – Kansei – som kan vurdere hvordan et menneske vil reagere på en emballasje og dermed hjelpe til med optimalisering av produktet. Den vil trolig også vises på Drupa, sammen med en rekke andre veletablerte produkter som AccurioLabel 400, produksjonsmaskinen C14000 og en ny inline samlehefter fra Plockmatic.

Drupa arrangeres i år fra 28. mai til 7. juni i Düsseldorf i Tyskland.

Les videre

Heidelberg: Nå kommer KI-revolusjonen til trykkeribransjen

Sign&Print har besøkt Heidelbergs nye Print Media Center "Home of print" i Tyskland. Med sitt nye arbeidsflytsystem og nye maskiner som Jetfire 50 og Boardmaster, staker de ut en stadig mer automatisert og KI-drevet fremtid for trykkerier over hele verden.
ai_heidelberg

Teknologi, nettverksbygging og gode tilbud

Torsdag 28. november inviterte Antalis til åpent hus i sitt showroom i Oslo. En innholdsrik dag med pølselunsj, mingling og demoer.
Stemning 1

Mutoh og Hasler: Nye stjerner i Marabus sortiment

Forhandleren Marabu inviterte nylig til åpent hus i sitt skandinaviske hovedkontor i Malmø. Det ble en suksess med 130 besøkende. Dagen bød på en rekke spennende maskinnyheter, blant annet printere fra Mutoh og et praktisk skjærebord fra Hasler.
mutoh-scheidung-daniela

Etiketter er et mareritt for Arla

Uttalelsen falt på Emballasjedagen 2024 i Danmark, hvor blant annet Arla Foods var representert for å forklare deres utfordringer med å følge trender og lovkrav innen emballasje. Sign&Prints danske redaktør Søren Winsløw var til stede.
EM_01

Siste nytt

Lettarbeidet nyhet fra Drytac

Materialprodusenten Drytac lanserer nå Polar Smooth 150 Air i Norden. En selvklebende vinyl med en tykkelse på 150 mikrometer som skal være både slitesterk og lett å jobbe med.
Scandraft Polar

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.
EKH kollage

Ny rullmatet inkjetpresse fra Ricoh for boktrykking

Ricoh lanserer en mono rullmatet inkjetprinter i to varianter basert på forskjellige blekk. Maskinen skriver ut i svart på hvitt.
ricohvc40000