Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. De har utviklet den modulære programvaren MMServices, som følger etterbehandlingsløsningene fra Müller Martini gjennom hele deres livssyklus. Selskapet vil demonstrere nøyaktig hvordan dette fungerer på Drupa.
Etterbehandlingsprodusenten konfigurerte proaktivt sitt servicetilbud for å utnytte det fulle potensialet til maskinene sine som var i drift. Det omfattende, modulære tilbudet er kombinert i portalen MPOWER.
På grunn av de nåværende økonomiske forholdene står også trykkeribransjen overfor store utfordringer som tvinger bedrifter til å handle for å forbli konkurransedyktige. Foruten nye, effektive produksjonsløsninger, spiller service også en nøkkelrolle for å møte kundenes forventninger. Gitt de stadig strammere leveringsfristene, er det ikke rom for uplanlagte produksjonsstans. Müller Martini har de siste årene investert mye i sitt servicetilbud og nettverk, både når det gjelder bemanning og teknologi. Som et resultat har den sveitsiske etterbehandlingsspesialisten etablert seg som en pålitelig partner i bransjen.
Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres.
– «Break & fix»-tilnærmingen blir stadig mindre viktig, forklarer Felix Stirnimann, Global Service Business, medlem av Executive Board hos Müller Martini.
– I dag forventer kundene våre planlagt, strukturert og budsjettert service. Med dette i tankene har vi konsekvent utviklet tilbudet vårt, etter en proaktiv livssyklusstyrings-tilnærming med MMServices, sier – Vi støtter våre kunder i å opprettholde produktiviteten til etterbehandlingssystemene deres gjennom hele levetiden. Hver maskin er kategorisert etter livssyklus og tilgjengeligheten av reservedeler og support er definert deretter. I den sentrale MPOWER-portalen vises den installerte basen og statusen til de enkelte maskinene transparent, sier Stirnimann.
Med kundens samtykke får Müller Martini tilgang til produksjonsdata for å kunne tilby spesifikke tjenester. Ved å introdusere MPOWER-kundeportalen har selskapet åpnet for helt nye muligheter for å utvikle datadrevne løsninger. MPOWER har omfattende analyse- og rapporteringsverktøy for å analysere og visualisere data oppnådd basert på ulike kriterier. Brukere kan se produktiviteten til et system per ordre, per skift eller over en definert tidsperiode. Mer enn 2000 kunder bruker nå MPOWER-kundeportalen.
Tallene taler for seg
Ved maskinstopp er raske responstider uten unntak den viktigste faktoren for enhver kunde. Dette er grunnen til at Müller Martini kundesenter er tilgjengelig hele døgnet. Kunder kan enten kontakte senteret på telefon eller ringe eCall ved å bruke den nye MPower-funksjonen. Over 90 % av forespørslene løses raskt på denne måten. En eShop ble opprettet for over ti år siden og har blitt optimalisert kontinuerlig siden den gang. I dag håndteres 40 % av alle reservedelsbestillinger gjennom plattformen. Og hvis alt annet feiler, har Müller Martini over 32 servicestøttepunkter over hele verden og kan stole på 330 service- og støtteteknikere.
Aktuelle data fra produksjonen fungerer som et grunnlag for å ta faktabaserte tjenestebeslutninger i samarbeid med kunden. Müller Martini tilbyr ulike tjenester for å analysere dagens situasjon i etterbehandling og definere tilleggstiltak basert på analysen. Resultatet kan være opplæring av ansatte, en maskinvare- eller programvareoppgradering eller en ny investering. Müller Martini vil presentere denne konsultasjonstilnærmingen i detalj på Drupa 2024. Selvfølgelig har kunstig intelligens (KI) allerede funnet veien til tjeneste, innen fjernstøtte. Det hjelper spesialistene våre med å levere løsninger enda raskere. Ved hjelp av KI kan de relevante dokumentene bli funnet raskere og problemet elimineres raskt.