Smarte fabrikker trenger smart service

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 17 april 2024
OPPDATERT: 17 april
Den sentrale kundeportalen MPOWER med integrert nettbutikk muliggjør enkel og sikker tilgang til mange servicefunksjoner.

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. De har utviklet den modulære programvaren MMServices, som følger etterbehandlingsløsningene fra Müller Martini gjennom hele deres livssyklus. Selskapet vil demonstrere nøyaktig hvordan dette fungerer på Drupa.

Etterbehandlingsprodusenten konfigurerte proaktivt sitt servicetilbud for å utnytte det fulle potensialet til maskinene sine som var i drift. Det omfattende, modulære tilbudet er kombinert i portalen MPOWER.

På grunn av de nåværende økonomiske forholdene står også trykkeribransjen overfor store utfordringer som tvinger bedrifter til å handle for å forbli konkurransedyktige. Foruten nye, effektive produksjonsløsninger, spiller service også en nøkkelrolle for å møte kundenes forventninger. Gitt de stadig strammere leveringsfristene, er det ikke rom for uplanlagte produksjonsstans. Müller Martini har de siste årene investert mye i sitt servicetilbud og nettverk, både når det gjelder bemanning og teknologi. Som et resultat har den sveitsiske etterbehandlingsspesialisten etablert seg som en pålitelig partner i bransjen.

Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres.

– «Break & fix»-tilnærmingen blir stadig mindre viktig, forklarer Felix Stirnimann, Global Service Business, medlem av Executive Board hos Müller Martini.

– I dag forventer kundene våre planlagt, strukturert og budsjettert service. Med dette i tankene har vi konsekvent utviklet tilbudet vårt, etter en proaktiv livssyklusstyrings-tilnærming med MMServices, sier – Vi støtter våre kunder i å opprettholde produktiviteten til etterbehandlingssystemene deres gjennom hele levetiden. Hver maskin er kategorisert etter livssyklus og tilgjengeligheten av reservedeler og support er definert deretter. I den sentrale MPOWER-portalen vises den installerte basen og statusen til de enkelte maskinene transparent, sier Stirnimann.

Med kundens samtykke får Müller Martini tilgang til produksjonsdata for å kunne tilby spesifikke tjenester. Ved å introdusere MPOWER-kundeportalen har selskapet åpnet for helt nye muligheter for å utvikle datadrevne løsninger. MPOWER har omfattende analyse- og rapporteringsverktøy for å analysere og visualisere data oppnådd basert på ulike kriterier. Brukere kan se produktiviteten til et system per ordre, per skift eller over en definert tidsperiode. Mer enn 2000 kunder bruker nå MPOWER-kundeportalen.

Tallene taler for seg

Ved maskinstopp er raske responstider uten unntak den viktigste faktoren for enhver kunde. Dette er grunnen til at Müller Martini kundesenter er tilgjengelig hele døgnet. Kunder kan enten kontakte senteret på telefon eller ringe eCall ved å bruke den nye MPower-funksjonen. Over 90 % av forespørslene løses raskt på denne måten. En eShop ble opprettet for over ti år siden og har blitt optimalisert kontinuerlig siden den gang. I dag håndteres 40 % av alle reservedelsbestillinger gjennom plattformen. Og hvis alt annet feiler, har Müller Martini over 32 servicestøttepunkter over hele verden og kan stole på 330 service- og støtteteknikere.

Aktuelle data fra produksjonen fungerer som et grunnlag for å ta faktabaserte tjenestebeslutninger i samarbeid med kunden. Müller Martini tilbyr ulike tjenester for å analysere dagens situasjon i etterbehandling og definere tilleggstiltak basert på analysen. Resultatet kan være opplæring av ansatte, en maskinvare- eller programvareoppgradering eller en ny investering. Müller Martini vil presentere denne konsultasjonstilnærmingen i detalj på Drupa 2024. Selvfølgelig har kunstig intelligens (KI) allerede funnet veien til tjeneste, innen fjernstøtte. Det hjelper spesialistene våre med å levere løsninger enda raskere. Ved hjelp av KI kan de relevante dokumentene bli funnet raskere og problemet elimineres raskt.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324