Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

PUBLISERT: 17 april 2024
OPPDATERT: 17 april
Foto: Joshua Rawson-Harris, Unsplash.

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs «2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey», prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.

Selv om dette ikke kommer så mye av en overraskelse for industriens følgere, gir det en reell mulighet for CPG-selskaper til å omfavne bærekraftige løsninger.

Undersøkelsen omfattet tusen voksne og fant at nesten førti prosent av respondentene sa at de enten ofte eller alltid velger bærekraftig emballerte produkter når de foretar et kjøp der de har et valg. Men antallet hopper med halvparten til femtifire prosent blant respondenter i alderen atten til trettifire som sa at de tar valg basert på bærekraft. 33 prosent av respondentene i alderen 35 og eldre, og tjuefem prosent av de i alderen 55 og eldre, velger produkter med bærekraftig emballasje «alltid» eller «ofte».

Andre nøkkelfunn fra undersøkelsen:
  • Nesten femti prosent av 18- til 34-åringer er villige til å reise 1,5 mil eller mer til en butikk som bruker bærekraftig emballasje.
  • Syttini prosent av 18- til 34-åringer er villige til å betale mer for produkter eller matvarer som er bærekraftig pakket, og de fleste er villige til å betale tjuefem prosent ekstra eller mer. I motsetning til dette var bare femtiseks prosent av forbrukerne 35 og eldre og 41 prosent av forbrukerne 55 og eldre villige til å betale noe for produkter med bærekraftig emballasje.
  • 67 prosent av 18- til 34-åringer er villige til å gjøre minst moderate endringer i sine vaner eller livsstil for å gi plass til mat eller produkter med bærekraftig emballasje. Disse endringene inkluderer å reise videre for å finne bærekraftig pakkede produkter.
  • 53 prosent av unge forbrukere erkjente at deres sosiale kretser spilte en betydelig rolle i deres valg, og sa at deres miljøbevisste handlevalg er «veldig» eller «moderat» påvirket av valgene til venner og familie, sammenlignet med bare tjueni. prosent av eldre generasjoner.
  • Førtiåtte prosent av unge forbrukere sa at det enten var «alltid» eller «ofte» en avtalebryter hvis et produkt ikke hadde bærekraftig emballasje.

De fullstendige resultatene av undersøkelsen er tilgjengelige på ALPLAs nettsted Plastic Reimagined.

(Tekst: Bo Wallteg)

Les videre

Ålgård Offset: «Vi heier på papiret»

Det startet i 1980, "langt ute på landet", med en Heidelberg Vinge og en arkmaskin med en farge. Ålgård Offset har siden vokst fra 1 million kroner i omsetning i året til 1 million om dagen gjennom kontinuerlig utvikling. Bare det siste året har selskapet skiftet ledelse, gjort oppkjøp og investert i en ny stiftlinje.
Ålgård Offset

Tonerpresse øker tempoet for Mediehuset Andvord

I løpet av første halvdel av 2024 har Ricoh Norge solgt syv maskiner av den nye flaggskipsmodellen i tonersegmentet, Ricoh Pro C9500. En av disse står nå hos Mediehuset Andvord.
– Funksjonalitet og pris var avgjørende i beslutningen, sier Lars Andresen, forretningsutvikler hos Andvord.
Andvord toner 1

Gop lanserer nytt gjenvinningskonsept

Materialleverandøren Gop har startet samarbeid med flere skandinaviske gjenvinningspartnere og presenterer nå konseptet go Circular. Det betyr at kundene kan returnere de fleste plastbaserte materialer for gjenvinning.
go-circular-rasmus-martin-pressbild-1024x683

Kreative idéer viktigere enn maskiner for pigg 125-åring

DataTrykk i Stavanger har en historie helt tilbake til 1899. I mange år var det et tradisjonelt trykkeri, men for åtte år siden kastet de ut offsetpressene og staket ut en helt ny retning for familiebedriften.
Hilde Lars 1

Siste nytt

Trygve Walle er ansatt som forretningsutvikler innenfor storformat hos Canon Norge

Trygve Walle skal jobbe som forretningsutvikler for Canon Norge innenfor storformat og være spesialist på applikasjoner.
Pressemelding_Trygve Walle til Canon

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-1-1024x683 (1)

En sømkunde kan gå herfra med ideer innen DTF eller laser

I 2022 kjøpte Scantimagruppen en del av ACP Systems. Til sammen vokste forretningsområdet innen produksjons- og merkingindustrien mellom selskapene.
Induktatechnologies3

Lexit viste ny løsning for 2D-strekkoder

Lexit Group tilbyr løsninger for digitale etiketter og industriell merking. På Scanpack viste de en helt ny maskin fra den franske partneren Markem Imaje.
Lexit-1-1024x683