Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

PUBLISERT: 17 april 2024
OPPDATERT: 17 april
Foto: Joshua Rawson-Harris, Unsplash.

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs «2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey», prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.

Selv om dette ikke kommer så mye av en overraskelse for industriens følgere, gir det en reell mulighet for CPG-selskaper til å omfavne bærekraftige løsninger.

Undersøkelsen omfattet tusen voksne og fant at nesten førti prosent av respondentene sa at de enten ofte eller alltid velger bærekraftig emballerte produkter når de foretar et kjøp der de har et valg. Men antallet hopper med halvparten til femtifire prosent blant respondenter i alderen atten til trettifire som sa at de tar valg basert på bærekraft. 33 prosent av respondentene i alderen 35 og eldre, og tjuefem prosent av de i alderen 55 og eldre, velger produkter med bærekraftig emballasje «alltid» eller «ofte».

Andre nøkkelfunn fra undersøkelsen:
  • Nesten femti prosent av 18- til 34-åringer er villige til å reise 1,5 mil eller mer til en butikk som bruker bærekraftig emballasje.
  • Syttini prosent av 18- til 34-åringer er villige til å betale mer for produkter eller matvarer som er bærekraftig pakket, og de fleste er villige til å betale tjuefem prosent ekstra eller mer. I motsetning til dette var bare femtiseks prosent av forbrukerne 35 og eldre og 41 prosent av forbrukerne 55 og eldre villige til å betale noe for produkter med bærekraftig emballasje.
  • 67 prosent av 18- til 34-åringer er villige til å gjøre minst moderate endringer i sine vaner eller livsstil for å gi plass til mat eller produkter med bærekraftig emballasje. Disse endringene inkluderer å reise videre for å finne bærekraftig pakkede produkter.
  • 53 prosent av unge forbrukere erkjente at deres sosiale kretser spilte en betydelig rolle i deres valg, og sa at deres miljøbevisste handlevalg er «veldig» eller «moderat» påvirket av valgene til venner og familie, sammenlignet med bare tjueni. prosent av eldre generasjoner.
  • Førtiåtte prosent av unge forbrukere sa at det enten var «alltid» eller «ofte» en avtalebryter hvis et produkt ikke hadde bærekraftig emballasje.

De fullstendige resultatene av undersøkelsen er tilgjengelige på ALPLAs nettsted Plastic Reimagined.

(Tekst: Bo Wallteg)

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324