Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 22 april 2024
OPPDATERT: 22 april
Victor Bildsten fra Marabu og Yiannis Apostolidis fra Vanguard foran VKR-3200-HS som har fått en ny svart utgave.

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.

Første stopp var på Durst-eid Vanguard, som har vært i Marabu Skandinavias utvalg i et par år. De presenterte ingen produktnyheter på årets messe, men viste frem det nye utseendet som hele produktlinjen vil ha, en design signert Durst og som går i samme svarte farge som de pleier å ha.

I demo-rommet på Marabu i Malmö står blant annet en VKR-3200-Hs rull-til-rull med CMYK pluss hvit, og med Kyocera-hoder. Denne ble vist under messen i den nye svarte utførelsen.

– Det er en enkel og vedlikeholdsfri maskin som kunden kan vokse med, akkurat som de andre Vanguard-maskinene. Det er mye maskin for pengene, og jeg er faktisk overrasket over at ingen allerede har kjøpt demomaskinen vår. Alle som kjøper kommer til å bli veldig fornøyd, det er en maskin med utrolig produktivitet, sier Victor Bildsten.

Solgte syv maskiner

Marabu har så langt solgt totalt syv Vanguard-maskiner, og ifølge Victor Bildsten vitner kjøpere om at de kjører på problemfritte, og at besøkene fra teknikere derfor har vært få. Et lavere blekkforbruk er en annen fordel som har dukket opp.

– Vi har kunder som har gått over fra andre leverandører og som bare har en tredjedel av forbruket sammenlignet med tidligere. Det gjør ganske stor forskjell.

Vanguard viste også Durst Workflow -programvaren som følger hele arbeidsflyten og kan blant annet sørge for å holde blekkforbruket nede, men også kontrollere flere maskiner parallelt.

Vanguards skalerbare modell tiltrekker seg kunder, ifølge Yiannis Apostolidis, forretningsutviklingsdirektør i Vanguard Europe, som forteller oss at selskapet solgte litt over 1000 maskiner globalt i løpet av de åtte driftsårene.

– Vi prøver å lytte til kunder og tilpasse tilbudet vårt basert på det, sier han.

UV-printeren VersaObject CO-640i kan skrive ut på objekter som er 20 centimeter høye og har en trykkflate som er 1500 x 1612 millimeter
Flere nyheter på Roland

Neste stopp var på Roland som viste flere produktnyheter. VersaObject MO-2440, som er en UV-flatbed for trykk på on-demand produksjon. Det er mulig å skrive ut direkte på produktet og også på sylindriske gjenstander, med maksimalt 204 millimeter høyde. Med CMYK, hvit, rød, oransje, glans og primer skal det være mulig å produsere produkter av høy kvalitet med et bredt fargespekter.

En maskin som tiltrakk øynene våre var UV-prinetern VersaObject CO-640i for høy-volumproduksjon for eksempel i kampanjebransjen. Den klarer å skrive ut elementer som er 20 centimeter høye og har en trykkflate som er 1500 x 1612 millimeter. CMYK pluss rød, oransje, glans, hvit og primer skal gi bredde i bruksområde-alternativene.

– Det er en flatbed med variabel høyde som er utrolig allsidig. Vi har faktisk noen forespørsler om denne maskinen i Sverige. Jeg vil si at det er for spesialisert produksjon, både i profilering og industri, sier Victor Bildsten.

Haslers største skjærebord er en ordentlige gigant: fem ganger fem meter.
Maksimalt skjærebord

Det siste stoppet ble ved skjærebordprodusenten Hasler som spesialiserer seg på de virkelig store skjærebordene, det største er fem ganger fem meter.

– Det er det bare Hasler og Bullmer som kan tilby. Det er ikke så mange potensielle kunder for så store bord i Sverige, men jeg er overbevist om at de som har det behovet og kjøper et haslerbord vil synes det er fantastisk.

Hasler har knekt koden for hvordan man bygger en bom som kan håndtere så tunge belastninger som et så stort skjærebord krever. Når det gjelder verktøy, er det en rekke forskjellige design å velge mellom, for eksempel en trekkniv, et elektrisk oscillerende verktøy, falsverktøy, V-cut og stanseverktøy. I tillegg er det flere tilvalg som skanner, projektor og forlengelser.

En avruller til et av skjærebordene, utviklet av Haslers grunnlegger Marc Hasler.
Unike løsninger

Grunnlegger Marc Hasler har bakgrunn med ti år på Zünd og like lenge hos Bullmer. Han har tidligere sagt i et intervju med Sign & Print at han ønsker å kunne tilby så høy teknisk kvalitet som konkurrentene, men til en mye mer fordelaktig pris.

– Han bygger sine egne løsninger som utvikler industrien, sier Victor Bildsten og viser et eksempel på den, en avruller til et av de «mindre» bordene.

– Siden det er et lite selskap, er de veldig løsningsorienterte og tilpasser løsningene sine til kundens behov.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324