Konica Minolta og Fujifilm utforsker en strategisk allianse

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 24 april 2024
OPPDATERT: 24 april
Naoki Hama, president og administrerende direktør i FUJIFILM Business Innovation Corp. (tv) og Toshimitsu Taiko, president og administrerende direktør i KONICA MINOLTA, INC. tror på gode utsikter for samarbeidet deres. (Foto: Collage av pressebilder).

Konica Minolta og Fujifilm Business Innovation Corp. kunngjør at de har signert et avtalememorandum om å utforske mulighetene for en strategisk allianse i segmentene multifunksjonsprinter (MFP), kontorprinter og produksjonsprinter.

I en pressemelding skriver de at de vurderer en forretningsallianse for å styrke sitt forretningsgrunnlag, inkludert utvikling av et robust forsyningssystem for produktene deres.

Alliansen kan også omfatte områder som et innkjøpsfellesskap for å koordinere innkjøp av råvarer og deler samt en forretningsallianse for utvikling og produksjon av toner.

Toshimitsu Taiko, president og administrerende direktør, KONICA MINOLTA, INC. sier:

– Ved å dele en felles vurdering av utfordringene bedrifter står overfor, vil vi gjensidig kunne maksimere styrker gjennom denne alliansen. Jeg ser frem til å jobbe sammen for å forbedre investeringseffektiviteten, kostnadene og konkurranseevnen, styrke stabile forsyningsevner, miljøinitiativer og forretningsplaner (BCP) og forfølge potensialet for å øke selskapets motstandskraft som en global produsent.

Naoki Hama, president og administrerende direktør, FUJIFILM Business Innovation Corp. sier:

– De pågående diskusjonene om denne forretningsalliansen er av enorm betydning når vi streber etter å styrke vår konkurranseevne og utvide vår globale tilstedeværelse for å ta et betydelig sprang fremover. Vi er sikre på at dette partnerskapet vil skape et nytt rammeverk for å forbedre forsyningskjeden vår og bygge et robust forretningsgrunnlag.

Det fremgår også av avtalegrunnlaget at Fujifilm blir majoritetseier i det aktuelle selskapet, dersom dette blir en realitet.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324