Antalis Norge har de siste årene satset på store maskiner i mellomsegmentet. Det vil også merkes under Drupa, hvor de er representert ved flere leverandører.
Da rentene begynte å stige og den norske kronen svekket seg, bestemte Antalis seg for å ta et viktig veivalg.
– Høsten 2022 tok vi en strategisk beslutning om å satse mer på de store maskinene. Vi merket at de mindre kundene var avventende, mens de større aktørene hadde større investeringsvilje og så mer langsiktig på investeringen, også i krevende tider. Det har vært vellykket og vi hadde helt rett i den spådommen, sier Christer Bratz, salgsdirektør visuell kommunikasjon i Antalis Norge.
Antalis største leverandør innen maskinvare er HP, og det er spesielt HP Latex R-serien som har tiltrukket seg kunder, sier Christer Bratz. Siden årsskiftet har man også vært forhandler for Durst-eide Vanguard og har allerede solgt en maskin av UV-planskriverne deres.
– Vanguard har imponert meg med både god pris og ytelse, du får mye for pengene. Vi ser frem til å samarbeide med dem videre i Norge og er veldig fornøyd med deres profesjonelle fremtoning, og hvor sluttkundefokuserte de er.
Epson er en annen leverandør som Antalis har jobbet med lenge, og der er det fremfor alt resin- og eco-solvent maskiner rettet mot skiltmakere som selger mest.
– Jeg vil si at vi aldri har hatt en mer komplett produktportefølje enn vi har nå, noe som gjør at vi kan tilby riktig produkt til kunden og ha muligheter for de aller fleste typer kunder.
Under Drupa vil Antalis Norge være på plass hos HP, Vanguard og Epson for å møte norske kunder.
– Vi ser frem til mye prat om hardware og håper på virkelig interessante nyheter fra våre partnere. Noe jeg har sett de siste årene er at mange leverandører faktisk har kommet med nye funksjoner som kan bidra til at kunden utvikles. Mitt håp er at denne trenden fortsetter, for det trenger den grafiske bransjen.
Christer Bratz nevner HP:s hvite blekk som et eksempel. Noe som gjør det mulig for den lille skiltmakeren som lever av for eksempel bildekor å prøve lykken på nye områder som interiør – med samme maskin.
– Hastighet er viktig når det kommer til nye maskiner, men det er kanskje ikke det som får kundene til å oppgradere. De må kunne utvikle virksomheten sin, det er det viktigste.
– Den store verdien av messer som Drupa er den gode samtalen om mulighetene for utvikling. Vi i Antalis ser på oss selv som en kompetanseleverandør, en god sparringspartner for kunden når de ønsker å ta neste steg. Vår rolle er å hjelpe kunden til å se nye muligheter, avslutter Christer Bratz.