HP kommer til Drupa med tre nøkkelord

PUBLISERT: 29 april 2024
OPPDATERT: 29 april
Markus Weiss var selvsikker på pressekonferansen. Foto: interpack.

Nøkkelordene for HP hos Drupa er automatisering, integrering og bærekraft, ord som de skal adressere gjennom tre teknologier.

Det var en godt forberedt og selvsikker Markus Weiss, General Manager EMEA hos HP Industrial Print, som åpnet HPs pressekonferanse i Düsseldorf. Han forklarte at HP har drevet utviklingen av digital transformasjon i trykkeribransjen de siste tjue årene og har svart på utfordringene som de fleste av bransjen står overfor. Han sier:

– Endringene handler om flere jobber i mindre opplag, at kostnadene øker og at vi må se etter tryggere leverandørkjeder. Mangelen på godt utdannet arbeidskraft må løses ved å skape mer attraktive arbeidsplasser, men også med mer integrert KI og automatisering. Flere selskaper vil konsolidere seg og kravene til bærekraft vil bare øke.

Tre nøkkelord

HPs tre stikkord for både Drupa, og de neste tjue årene generelt, er automatisering, integrering og bærekraft, og de vil ta opp dette med tre teknologier: Termisk blekkskriver, LEP og LEPx (liquid electrostatic print) som vil spre seg til flere segmenter som f.eks. samt HPs Intelligent Automation Platform basert på KI.

Nyheter hos Drupa

HP presenterer Indigo 120K, som er en B2 arkmatet skriver som produserer opptil 6000 ark i timen. Den har KI-basert farge- og kvalitetskontroll og er bygget slik at én mann kan håndtere to maskiner. Den har en ny ECO-modus som sikrer lavere ressursforbruk, sier HP.

HP Indigo 18K er en «swiss army knife» som kan utføre dobbeltsidig utskrift i én omgang. Den kan skrive ut på transparente, flate medier og tykt papir. Som noe helt nytt er den utstyrt med Auto Alarm Agent som er et maskinlæringsverktøy basert på KI-bildekvalitetsdeteksjon.

Markus Weiss innrømmer at det vil ta fem til ti år før HPs Indigo-trykkteknologi når offsetnivå. Inntil da ser han HPs maskiner sameksistere på offsettrykkerier for å sikre at HPs presser kan håndtere den stadig økende mengde oppgaver som kan gjøres i mindre og personlige opplag, mens de store opplagene går utmerket på offsetpressene.

HP Pagewide er i dag den største transformatoren av data fra analog til digital i HPs portefølje, sier Markus Weiss. I segmentene publisering, direktereklame og reklame har HP vokst med henholdsvis elleve, fjorten og tretten prosent det siste året. 25 prosent av alle bøker i USA i dag trykkes digitalt, og 2/3 av disse skrives ut på HP Pagewide-utstyr, ifølge HP.

I fjor ble Pagewide Advantage 220 lansert. Nå legger den til nye funksjoner som gjør at den kan skrive ut med høyere gramvekt, ha MICR-kapasitet, kan utføre profilering på trykk, skrive ut i ECO-modus, samt en rekke andre smarte funksjoner og selvsagt med oppgraderingsmulighet for eksisterende kunder.

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_