HP kommer til Drupa med tre nøkkelord

PUBLISERT: 29 april 2024
OPPDATERT: 29 april
Markus Weiss var selvsikker på pressekonferansen. Foto: interpack.

Nøkkelordene for HP hos Drupa er automatisering, integrering og bærekraft, ord som de skal adressere gjennom tre teknologier.

Det var en godt forberedt og selvsikker Markus Weiss, General Manager EMEA hos HP Industrial Print, som åpnet HPs pressekonferanse i Düsseldorf. Han forklarte at HP har drevet utviklingen av digital transformasjon i trykkeribransjen de siste tjue årene og har svart på utfordringene som de fleste av bransjen står overfor. Han sier:

– Endringene handler om flere jobber i mindre opplag, at kostnadene øker og at vi må se etter tryggere leverandørkjeder. Mangelen på godt utdannet arbeidskraft må løses ved å skape mer attraktive arbeidsplasser, men også med mer integrert KI og automatisering. Flere selskaper vil konsolidere seg og kravene til bærekraft vil bare øke.

Tre nøkkelord

HPs tre stikkord for både Drupa, og de neste tjue årene generelt, er automatisering, integrering og bærekraft, og de vil ta opp dette med tre teknologier: Termisk blekkskriver, LEP og LEPx (liquid electrostatic print) som vil spre seg til flere segmenter som f.eks. samt HPs Intelligent Automation Platform basert på KI.

Nyheter hos Drupa

HP presenterer Indigo 120K, som er en B2 arkmatet skriver som produserer opptil 6000 ark i timen. Den har KI-basert farge- og kvalitetskontroll og er bygget slik at én mann kan håndtere to maskiner. Den har en ny ECO-modus som sikrer lavere ressursforbruk, sier HP.

HP Indigo 18K er en «swiss army knife» som kan utføre dobbeltsidig utskrift i én omgang. Den kan skrive ut på transparente, flate medier og tykt papir. Som noe helt nytt er den utstyrt med Auto Alarm Agent som er et maskinlæringsverktøy basert på KI-bildekvalitetsdeteksjon.

Markus Weiss innrømmer at det vil ta fem til ti år før HPs Indigo-trykkteknologi når offsetnivå. Inntil da ser han HPs maskiner sameksistere på offsettrykkerier for å sikre at HPs presser kan håndtere den stadig økende mengde oppgaver som kan gjøres i mindre og personlige opplag, mens de store opplagene går utmerket på offsetpressene.

HP Pagewide er i dag den største transformatoren av data fra analog til digital i HPs portefølje, sier Markus Weiss. I segmentene publisering, direktereklame og reklame har HP vokst med henholdsvis elleve, fjorten og tretten prosent det siste året. 25 prosent av alle bøker i USA i dag trykkes digitalt, og 2/3 av disse skrives ut på HP Pagewide-utstyr, ifølge HP.

I fjor ble Pagewide Advantage 220 lansert. Nå legger den til nye funksjoner som gjør at den kan skrive ut med høyere gramvekt, ha MICR-kapasitet, kan utføre profilering på trykk, skrive ut i ECO-modus, samt en rekke andre smarte funksjoner og selvsagt med oppgraderingsmulighet for eksisterende kunder.

Les videre

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

FESPA Norway inviterer til årskonferanse

Kunstig intelligens, teknologi og innovasjon i grafisk bransje. Det står på programmet når FESPA Norway inviterer til sin årlige konferanse for medlemmer og andre interesserte.
Fespa kollage

Juryens arbeid klart – her er alle de nominerte i Packnorth Award 2024!

Juryen i Packnorth Award 2024 er nå ferdig med sitt arbeid. Det var 67 vurderinger + 6 studiestipend å vurdere. En stor oppgave som tok litt mer tid enn forventet. På Scanpack 2024 den 23. oktober klokken 15.30 vil prisutdelingen finne sted på Packaging Plaza. Her finner du alle nominerte bidrag.
packnorth-juryn-utvaldx

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1