Nøkkelordene for HP hos Drupa er automatisering, integrering og bærekraft, ord som de skal adressere gjennom tre teknologier.
Det var en godt forberedt og selvsikker Markus Weiss, General Manager EMEA hos HP Industrial Print, som åpnet HPs pressekonferanse i Düsseldorf. Han forklarte at HP har drevet utviklingen av digital transformasjon i trykkeribransjen de siste tjue årene og har svart på utfordringene som de fleste av bransjen står overfor. Han sier:
– Endringene handler om flere jobber i mindre opplag, at kostnadene øker og at vi må se etter tryggere leverandørkjeder. Mangelen på godt utdannet arbeidskraft må løses ved å skape mer attraktive arbeidsplasser, men også med mer integrert KI og automatisering. Flere selskaper vil konsolidere seg og kravene til bærekraft vil bare øke.
Tre nøkkelord
HPs tre stikkord for både Drupa, og de neste tjue årene generelt, er automatisering, integrering og bærekraft, og de vil ta opp dette med tre teknologier: Termisk blekkskriver, LEP og LEPx (liquid electrostatic print) som vil spre seg til flere segmenter som f.eks. samt HPs Intelligent Automation Platform basert på KI.
Nyheter hos Drupa
HP presenterer Indigo 120K, som er en B2 arkmatet skriver som produserer opptil 6000 ark i timen. Den har KI-basert farge- og kvalitetskontroll og er bygget slik at én mann kan håndtere to maskiner. Den har en ny ECO-modus som sikrer lavere ressursforbruk, sier HP.
HP Indigo 18K er en «swiss army knife» som kan utføre dobbeltsidig utskrift i én omgang. Den kan skrive ut på transparente, flate medier og tykt papir. Som noe helt nytt er den utstyrt med Auto Alarm Agent som er et maskinlæringsverktøy basert på KI-bildekvalitetsdeteksjon.
Markus Weiss innrømmer at det vil ta fem til ti år før HPs Indigo-trykkteknologi når offsetnivå. Inntil da ser han HPs maskiner sameksistere på offsettrykkerier for å sikre at HPs presser kan håndtere den stadig økende mengde oppgaver som kan gjøres i mindre og personlige opplag, mens de store opplagene går utmerket på offsetpressene.
HP Pagewide er i dag den største transformatoren av data fra analog til digital i HPs portefølje, sier Markus Weiss. I segmentene publisering, direktereklame og reklame har HP vokst med henholdsvis elleve, fjorten og tretten prosent det siste året. 25 prosent av alle bøker i USA i dag trykkes digitalt, og 2/3 av disse skrives ut på HP Pagewide-utstyr, ifølge HP.
I fjor ble Pagewide Advantage 220 lansert. Nå legger den til nye funksjoner som gjør at den kan skrive ut med høyere gramvekt, ha MICR-kapasitet, kan utføre profilering på trykk, skrive ut i ECO-modus, samt en rekke andre smarte funksjoner og selvsagt med oppgraderingsmulighet for eksisterende kunder.