Rigger seg for trykkerifremtiden med ny teknologi

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 6 mai 2024
OPPDATERT: 6 mai
Daglig leder Erlend Bakken viser Anita Vistnes Bakken menyen i PRISMAsync

Trykkeribransjen står overfor en rekke muligheter og utfordringer på grunn av redusert etterspørsel etter tradisjonelle trykksaker, økt krav til miljøvennlig produksjon og produksjon av helt nye produkter takket være ny teknologi. Det lille, men store, Stavanger-baserte trykkeriet, Omega Trykk, har investert i ny trykkteknologi fra Canon for å være rigget for både nå- og fremtiden.

Erlend Bakken, daglig leder i det familieeide trykkeriet som ble etablert i hjertet av Stavanger i 1983, har med egne øyne sett de enorme endringene bransjene har vært igjennom.

– De siste 20 årene har bransjen gått gjennom dramatiske endringer som en konsekvens av digitalisering. På begynnelsen av 2000-tallet dominerte fortsatt offsettrykk, mens det i dag er digitaltrykk som dominerer fordi det gjør det enklere å produsere mindre opplag både raskere og rimeligere, sier han.

Krevende tilpasning

Digitaliseringen kommer ikke uten utfordringer. For eksempel kreves det kontinuerlig teknisk oppdatering for å holde følge med utviklingen.

– Det å oppgradere kan være krevende og dyrt, og samtidig helt nødvendig. En ting er utstyret, men det handler like mye om kompetanse. Vi møter også tøffere konkurranse fra digitale alternativer som tilbydere av raske og rimelige løsninger for innholdsdistribusjon som e-bøker og andre digitale medier. Med investering i nytt utstyr fra Canon, som også inkluderer et samarbeid for kompetanseheving, er vi klare for det som kommer, sier Erlend Bakken.

imagePRESS V1350 med Sensing Unit som overvåker trykkvalitet og kommuniserer med RISMAsync rip i bakgrunnen
Avansert teknologi
Jon Larsen

Jon Larsen, Account Manager i Canon, forklarer at Omega Trykk har investert i to nye og produktive maskiner. Canons nye digitale trykkpresse imagePRESS V1350, og en Colorado M5 storformatskriver.

– Flaggskipet ImagePRESS V1350 er utviklet for å tåle store volum med høyeste trykk-kvalitet. Den nye imagePRESS maskinen bidrar til at bedriften får unna flere jobber på kort tid, og gir derfor raskere leveringstid og bedre forutsigbarhet. Kunden får feilfrie produkter til avtalt tid, og det blir mindre overtidsjobbing. Bokproduksjonen er også økende. Storformatskriveren Colorado håndterer alt fra bannerproduksjon til avansert reklamemateriell. Kombinasjonen gjør trykkeriet fremtidsrettet med tanke på kapasitet, kvalitet og formater, sier han.

Nytt styringsverktøy

Som en del av investeringen, har Omega Trykk også tatt i bruk løsninger fra Canons Prisma – produktportefølje, både med PRISMAsync (RIP)forimagePRESS V1350, samt en brukervennlig, og omfattende gruppe med applikasjoner for arbeidsflyt til imagePRESS V1350 og Colorado M5 blant annet PRISMAprepare og PRISMAdirect, som automatiserer komplekse prepress- og produksjonsoppgaver. Erlend Bakken sier programvarepakken direkte bidrar til økt produktivitet og bedre trykkvalitet.

– Samarbeidet med Canon handler om mye mer enn fysiske produkter. I tillegg til hard- og mykvare, handler dette om et langsiktig partnerskap der vi har tett dialog om utviklingen, sier Erlend Bakken.

Fortsatt mye tradisjonelt

Hovedvirksomheten til Omega Trykk er fortsatt tradisjonelle trykksaker som bøker, hefter, flyers plakater og roll-ups. Erlend Bakken sier at prospekter fra eiendomsmeglere og eiendomsutviklere fortsatt er et viktig produkt som mange dømte nord og ned for få år siden.

– Prospektene, som stort sett er på 80 til 100 sider, har utviklet seg til være små «bøker» som er rikt illustrert med en god design for å fange potensielle kjøperes interesse. Det vi ser er at den fysiske produktkvaliteten er viktig i en tid hvor digital informasjon er overalt. De trykte prospektene gir kunden en luksuriøs opplevelse som kan skille et eiendomsobjekt fra mengden. Vi ser at denne type trykksaker fortsatt er et viktig segment.

– Trykk på klær blir også et satsningsområde for oss og skal få økt fokus. Vi ser videre at vi i større grad produserer profilartikler som tilpasses kundens logo og budskap, hvilket krever en annen form for trykketeknologi. Dette gjør at vi må tenke nytt og annerledes for å utvide porteføljen, noe som også gjør det å jobbe med trykk mer allsidig og spennende, sier han videre.

Operatør hos Omega Trykk betjener den nye PRISMAsync kontrollenhetens berøringsskjerm
Vekst i motbakke

Det er ingen hemmelighet at det for mange trykkerier, og spesielt de små, har vært krevende de siste årene. Dette til tross, så har Omega Trykk faktisk hatt en omsetningsvekst.

– Jeg er stolt over at vi som en liten familiebedrift med tre ansatte opplever vekst i oppdragsmengden og omsetning. Det viser at vi har gjort noe riktig, og at investeringer i teknologi er viktig. Gjennom endringsvilje og nyskapning, er vi et høyst levende bevis på at små trykkerier har livets rett. Vi ser at mange av kundene faktisk verdsetter at vi er små, da de kommer tettere på oss ansatte i form av rådgivning og sparring. Fremtiden er lys, avslutter Erlend Bakken.

Erlend Bakken og Anita Vistnes Bakken ved den nye Colorado storformatskriveren

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324