Trykte medier fortsetter å tape terreng når det gjelder annonseinvesteringer, mens annonsering på internett øker. Dette viser IRMs årsstatistikk for 2023.
Den totale «mediekaken» inkludert sponsing har en omsetning på 32.645 millioner kroner og har økt med 2,3 prosent sammenlignet med året før. De trykte medier står kun for 7,3 prosent av hele kaken, men det er innenfor disse kakebitene tallene er mest negative. Flere kategorier som trykte medier faller kraftig i 2023-målingen, som omsetningen i papiraviser (-25,0 prosent), trykt ukepresse (-14,5) og fagpresse (-7,0). Til og med direkteannonsering går tilbake med -10,6 prosent. De kategoriene som i stedet økte er blant annet event marketing, kino og sponsing.
Akkurat som tidligere år, spiser det digitale stadig mer av det analoge. Kategorien internett er overlegent størst og står for 17.831 millioner kroner av den totale medieomsetningen på 25.317 millioner kroner (minus event marketing og sponsing). Den økte med +5,3 prosent i løpet av 2023 og utgjør nå i overkant av 70 prosent av omsetningen.
Madeleine Thor, administrerende direktør i IRM, kommenterer utviklingen i svenske Sign&Print:
– Det er veldig vanskelig for trykte nyhetsmedier der dagspressen inngår, og for trykte tidsskrifter. Det har vært en tøff utvikling for trykte nyhetsmedier i mange, mange år. Etter pandemiens tappinger så vi en liten stabilisering, men nå er vi tilbake på en stor tapping.
IRMs årsstatistikk er offisiell bransjestatistikk. Tabellerne viser samtlige reklameinvesteringer i penger, vekst sammenlignet med foregående år samt andel av reklamemarkedet.