IRM-tall: Tøffe tider for trykte medier

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 22 mai 2024
OPPDATERT: 22 mai
Madeleine Thor er administrerende direktør i det uavhengige instituttet IRM, som hvert år måler utviklingen av annonsemarkedet i Skandinavia.

Trykte medier fortsetter å tape terreng når det gjelder annonseinvesteringer, mens annonsering på internett øker. Dette viser IRMs årsstatistikk for 2023.

Den totale «mediekaken» inkludert sponsing har en omsetning på 32.645 millioner kroner og har økt med 2,3 prosent sammenlignet med året før. De trykte medier står kun for 7,3 prosent av hele kaken, men det er innenfor disse kakebitene tallene er mest negative. Flere kategorier som trykte medier faller kraftig i 2023-målingen, som omsetningen i papiraviser (-25,0 prosent), trykt ukepresse (-14,5) og fagpresse (-7,0). Til og med direkteannonsering går tilbake med -10,6 prosent. De kategoriene som i stedet økte er blant annet event marketing, kino og sponsing.

Det digitale øker hvert år, mens trykte medier presses tilbake.

Akkurat som tidligere år, spiser det digitale stadig mer av det analoge. Kategorien internett er overlegent størst og står for 17.831 millioner kroner av den totale medieomsetningen på 25.317 millioner kroner (minus event marketing og sponsing). Den økte med +5,3 prosent i løpet av 2023 og utgjør nå i overkant av 70 prosent av omsetningen.

Madeleine Thor, administrerende direktør i IRM, kommenterer utviklingen i svenske Sign&Print:

– Det er veldig vanskelig for trykte nyhetsmedier der dagspressen inngår, og for trykte tidsskrifter. Det har vært en tøff utvikling for trykte nyhetsmedier i mange, mange år. Etter pandemiens tappinger så vi en liten stabilisering, men nå er vi tilbake på en stor tapping.

Annonseinvesteringer 2023

IRMs årsstatistikk er offisiell bransjestatistikk. Tabellerne viser samtlige reklameinvesteringer i penger, vekst sammenlignet med foregående år samt andel av reklamemarkedet.

Les videre

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Aksell styrker sin kapasitet sammen med Ricoh

Ricoh Norge kunngjør signeringen av en betydelig ny ordre med Aksell i forbindelse med Drupa-messen i Düsseldorf. Avtalen gjelder tonerpressen Ricoh Pro C9500 som ble lansert i fjor høst.
Ricoh Aksell

Bransjens beste ble kåret under EDP Awards

Under Drupa delte European Digital Press Association (EDP) ut sine årlige priser EDP Awards. Totalt fikk 24 vinnere tildelt en plakett i sju ulike kategorier. Benny Landa fikk utmerkelsen ”Lifetime Achievement Award” som ble utdelt for første gang.
edpawards02024-highres-32-1024x683

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676