IRM-tall: Tøffe tider for trykte medier

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 22 mai 2024
OPPDATERT: 22 mai
Madeleine Thor er administrerende direktør i det uavhengige instituttet IRM, som hvert år måler utviklingen av annonsemarkedet i Skandinavia.

Trykte medier fortsetter å tape terreng når det gjelder annonseinvesteringer, mens annonsering på internett øker. Dette viser IRMs årsstatistikk for 2023.

Den totale «mediekaken» inkludert sponsing har en omsetning på 32.645 millioner kroner og har økt med 2,3 prosent sammenlignet med året før. De trykte medier står kun for 7,3 prosent av hele kaken, men det er innenfor disse kakebitene tallene er mest negative. Flere kategorier som trykte medier faller kraftig i 2023-målingen, som omsetningen i papiraviser (-25,0 prosent), trykt ukepresse (-14,5) og fagpresse (-7,0). Til og med direkteannonsering går tilbake med -10,6 prosent. De kategoriene som i stedet økte er blant annet event marketing, kino og sponsing.

Det digitale øker hvert år, mens trykte medier presses tilbake.

Akkurat som tidligere år, spiser det digitale stadig mer av det analoge. Kategorien internett er overlegent størst og står for 17.831 millioner kroner av den totale medieomsetningen på 25.317 millioner kroner (minus event marketing og sponsing). Den økte med +5,3 prosent i løpet av 2023 og utgjør nå i overkant av 70 prosent av omsetningen.

Madeleine Thor, administrerende direktør i IRM, kommenterer utviklingen i svenske Sign&Print:

– Det er veldig vanskelig for trykte nyhetsmedier der dagspressen inngår, og for trykte tidsskrifter. Det har vært en tøff utvikling for trykte nyhetsmedier i mange, mange år. Etter pandemiens tappinger så vi en liten stabilisering, men nå er vi tilbake på en stor tapping.

Annonseinvesteringer 2023

IRMs årsstatistikk er offisiell bransjestatistikk. Tabellerne viser samtlige reklameinvesteringer i penger, vekst sammenlignet med foregående år samt andel av reklamemarkedet.

Les videre

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

Kreative idéer viktigere enn maskiner for pigg 125-åring

DataTrykk i Stavanger har en historie helt tilbake til 1899. I mange år var det et tradisjonelt trykkeri, men for åtte år siden kastet de ut offsetpressene og staket ut en helt ny retning for familiebedriften.
Hilde Lars 1

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1