Den globale trenden er at volumene på trykk går ned, men med det følger muligheter – så lenge du er forberedt på å gjøre endringer. Det sier Bruno Müller, administrerende direktør i Müller Martini.
På en pressekonferanse tok han opp både utfordringer og muligheter i en bransje i stadig endring. For Müller Martinis egen del har dette blant annet betydd en fusjon med et annet sveitsisk selskap, Hunkeler. Det vil styrke Müller Martini-konsernet på flere måter, fremfor alt innen bokproduksjon.
– Vi driver den digitale transformasjonen, innledet Bruno Müller med å si.
– Vi tror på det trykte budskapet og at det har en fremtid, men det krever nødvendige endringer, fortsatte han.
Müller Martini var tidlig ute med innovasjoner for inkjetbasert bokproduksjon, og Bruno Müller viste hvordan utviklingskurvene har pekt oppover for denne produksjonsmetoden de siste årene. En trend som ser ut til å fortsette oppover på bekostning av offsettrykket.
Mer effektiv produksjon
Bedriftene må gå nye veier for å finne forretninger og gjøre jobben mer effektivt. Det er her Müller Martini-produktene kommer inn i bildet. På Drupa viser de SigmaLine Compact Antaro Digital Digital Binder med inline trekantstrimming. Fokuset er på variabel bokproduksjon for serier så små som en enkelt bok. Bøkene kan produseres fortløpende selv om de har forskjellige størrelser og tykkelser, opptil 2000 eksemplarer i timen.
For å demonstrere dette kjøres en stabel med forskjellige bøker gjennom systemet på mindre enn åtte minutter. Hjertet i produksjonen er Connex-programvaren som styrer de ulike stadiene. Mottoet er «PDF inn, bok ut».
Premiere for Hunkeler-løsning
Standen har også en verdenspremiere: Hunkelers StarBook Sheetfolder med Müller Martinis Vareo Pro Perfect Binder. Med denne løsningen er det mulig å produsere opptil 1000 ferdige bøker i timen, enten med mykt eller hardt omslag med limt rygg. Akkurat som SigmaLine kan du jobbe med variabel utskrift, med bøker som har varierende størrelse både når det gjelder antall sider og rygglengde.