Cloudlab vil hjelpe trykkeriene med netthandel

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 5 juni 2024
OPPDATERT: 5 juni
Anders Eriksson, som er nordisk salgssjef i Cloudlab, ser et mer modent netthandelsmarked innenfor grafisk bransje.

Tyske Cloudlab Solutions er en etablert leverandør av web-to-print løsninger innen både trykk og emballasje. Med den nye versjonen X3 tar selskapet i bruk KI når det gjelder blant annet design og prissetting.

Anders Eriksson har vært nordisk salgssjef i rundt ett år nå, og han forteller om selskapets produkter på Drupas første dag.

– Vi fokuserer kun på én ting: netthandelsløsninger for grafisk produksjon. Det som skiller oss fra våre konkurrenter er at vi har et relativt stort antall ansatte, rundt 80 personer hvorav 40 er utviklere.

Cloudlab tilbyr to løsninger som hjelper kunder med nettsalg.

– Det ene er printQ, som er utviklet for kommersielle trykkerier, alt fra små selskaper til de virkelig store som Flyeralarm, Exakta og Stibo. Den andre er packQ, som er rettet mot emballasjemarkedet, hvor det er en utrolig rask utvikling og hvor vi ikke har samme konkurranse som for printQ, sier Anders Eriksson.

KI-drevne funksjoner

Så hva er nytt i X3-versjonen? Som så mange andre programvareselskaper bruker Cloudlab blant annet KI for å gjøre programmene raskere og for å forhåndsvise produktene i 3D. Selskapet har også utviklet en KI-motor, Market Price Radar, for sammenligning av markedspriser blant de med åpne butikker.

– Den analyserer markedet og hvordan prissituasjonen er, så selskapene kan bestemme at de for eksempel vil ligge 5 prosent over gjennomsnittet.

Bakgrunnen er at digital prising er mer prissensitiv enn tradisjonelle salg, men også at kundene forventer et tilbud innen få sekunder. Markedsprisradar kan søke i det lokale markedet og gi skrivere en høyeste, laveste og gjennomsnittlige pris. På en pressekonferanse før Drupa startet, ville Cloudlab ikke gå i detalj om hvordan det fungerer, men sammenlignet det med hotels.com, booking.com og lignende nettsteder.

Gratis tilgang til bilder

KI brukes også som et designverktøy, AI Designer Suite, for å gjøre ting som å fjerne en bakgrunn, øke skarpheten eller oppløsningen til et bilde. Og gjennom et partnerskap med Depositphotos får brukere tilgang til 1,4 millioner arkivbilder helt gratis. Både printQ og packQ kan kjøpes enten som lisens eller som abonnement (SaaS), som nå utgjør over 90 prosent.

Hvilke trender ser du i bransjen?

– KI er noe alle snakker om. En annen ting er at netthandelen i grafisk bransje har modnet. Det har tatt litt tid fordi mange bedrifter har et så utrolig bredt tilbud. Nå er det gode måter å gjøre det på, men vi er alltid tydelige i salgssyklusen på at det kreves engasjement og tid for at det skal bli bra, sier Anders Eriksson.

Les videre

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Fresnyhet fra Kimla hos Alvøen

Alvøen selger fra før av to frese- og skjæremaskiner fra polske Kimla, som begge har industrien som hovedmålgruppe. Nå lanseres en CNC-fres som er rettet mot skilt- og messebransjen.
alvoen_kimla_bpfm_webb

Heidelberg: Nå kommer KI-revolusjonen til trykkeribransjen

Sign&Print har besøkt Heidelbergs nye Print Media Center "Home of print" i Tyskland. Med sitt nye arbeidsflytsystem og nye maskiner som Jetfire 50 og Boardmaster, staker de ut en stadig mer automatisert og KI-drevet fremtid for trykkerier over hele verden.
ai_heidelberg

Teknologi, nettverksbygging og gode tilbud

Torsdag 28. november inviterte Antalis til åpent hus i sitt showroom i Oslo. En innholdsrik dag med pølselunsj, mingling og demoer.
Stemning 1

Siste nytt

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage