Cloudlab vil hjelpe trykkeriene med netthandel

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 5 juni 2024
OPPDATERT: 5 juni
Anders Eriksson, som er nordisk salgssjef i Cloudlab, ser et mer modent netthandelsmarked innenfor grafisk bransje.

Tyske Cloudlab Solutions er en etablert leverandør av web-to-print løsninger innen både trykk og emballasje. Med den nye versjonen X3 tar selskapet i bruk KI når det gjelder blant annet design og prissetting.

Anders Eriksson har vært nordisk salgssjef i rundt ett år nå, og han forteller om selskapets produkter på Drupas første dag.

– Vi fokuserer kun på én ting: netthandelsløsninger for grafisk produksjon. Det som skiller oss fra våre konkurrenter er at vi har et relativt stort antall ansatte, rundt 80 personer hvorav 40 er utviklere.

Cloudlab tilbyr to løsninger som hjelper kunder med nettsalg.

– Det ene er printQ, som er utviklet for kommersielle trykkerier, alt fra små selskaper til de virkelig store som Flyeralarm, Exakta og Stibo. Den andre er packQ, som er rettet mot emballasjemarkedet, hvor det er en utrolig rask utvikling og hvor vi ikke har samme konkurranse som for printQ, sier Anders Eriksson.

KI-drevne funksjoner

Så hva er nytt i X3-versjonen? Som så mange andre programvareselskaper bruker Cloudlab blant annet KI for å gjøre programmene raskere og for å forhåndsvise produktene i 3D. Selskapet har også utviklet en KI-motor, Market Price Radar, for sammenligning av markedspriser blant de med åpne butikker.

– Den analyserer markedet og hvordan prissituasjonen er, så selskapene kan bestemme at de for eksempel vil ligge 5 prosent over gjennomsnittet.

Bakgrunnen er at digital prising er mer prissensitiv enn tradisjonelle salg, men også at kundene forventer et tilbud innen få sekunder. Markedsprisradar kan søke i det lokale markedet og gi skrivere en høyeste, laveste og gjennomsnittlige pris. På en pressekonferanse før Drupa startet, ville Cloudlab ikke gå i detalj om hvordan det fungerer, men sammenlignet det med hotels.com, booking.com og lignende nettsteder.

Gratis tilgang til bilder

KI brukes også som et designverktøy, AI Designer Suite, for å gjøre ting som å fjerne en bakgrunn, øke skarpheten eller oppløsningen til et bilde. Og gjennom et partnerskap med Depositphotos får brukere tilgang til 1,4 millioner arkivbilder helt gratis. Både printQ og packQ kan kjøpes enten som lisens eller som abonnement (SaaS), som nå utgjør over 90 prosent.

Hvilke trender ser du i bransjen?

– KI er noe alle snakker om. En annen ting er at netthandelen i grafisk bransje har modnet. Det har tatt litt tid fordi mange bedrifter har et så utrolig bredt tilbud. Nå er det gode måter å gjøre det på, men vi er alltid tydelige i salgssyklusen på at det kreves engasjement og tid for at det skal bli bra, sier Anders Eriksson.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeres med nytt samarbeid med Manroland og åpning av verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Her er nyhetene i den nye versjonen av Apogee

ECO3 har nettopp lansert versjon 14 av arbeidsflytprogramvaren Apogee, som er utviklet for å hjelpe kommersielle trykkerier med å redusere kostnader og gi større tilpasningsevne i hybride utskriftsmiljøer.
Apogee
Her er nyhetene i den nye versjonen av Apogee

SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle en ting til felles

Om det var tilfeldig at de alle var i samme hall på FESPA er uklart, men for Lars Nikolajsen fra NIZE equipment var det ren nytelse. Han representerer dem alle i Norden.
Elitron
SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle en ting til felles