Konica Minolta premiereviste kjempemaskin for B2+

Foto: Felix Alnemark
PUBLISERT: 5 juni 2024
OPPDATERT: 5 juni
Mikael Wennerberg hos Konica Minolta med bokomslag ferdig i MGI JET lakk 3D Evo.

Konica Minolta hadde premiere på sin nye B2+ UV-inkjetprinter, AccurioJet 60000 under Drupa. De viste også sin nye high chroma-maskin med et utvidet fargerom for virkelig iøynefallende farger.

Akkompagnert av dramatisk musikk ble AccurioJet 60000 avduket, som kan sies å plassere seg over KM1 og KM1e. Ved hjelp av inline-sensorer og spektrofotometre overvåkes utskriftskvaliteten automatisk. Den kan også fjernovervåkes via produsenten for å sikre maksimal oppetid.

– Den vil kunne kjøre opp til 6000 B2+ ark i timen, sier Mikael Wennerberg, Nordic Product Manager Sales Specialist, industrial printing.

AccurioJet 60000 var Konica Minoltas største nyhet hos Drupa.

Den nye kjempen skriver ut medieformater opptil 585×750 mm. Den bruker HS-UV Inkjet-blekk med noe som kalles «Dot freeze technology». Teknologien beskrives som en unik metode for å gjengi utskrifter av høy kvalitet med fin toneovergang og glans, som skal produsere inkjetutskrifter med offsetkvalitet.

Det var eksamen med en gang for AccurioJet 60000. Standpersonalet delte ut utskrifter til publikum som kastet seg over arkene for å se resultatene.

Den skal også oppnå både høyhastighetsinjeksjon av blekket og faseendringsbilde, noe som betyr at blekket blir geléaktig når det treffer mediet. Det fikser poenget for å unngå fargeblødning og banding.

– Planen er at den skal komme i salg i slutten av 2025, sier Mikael Wennerberg.

Krom i fargene

En annen ny maskin er AccurioPress C84HC, som er en digital tonerpresse for A4 og SRA3 der HC står for High Chroma. Trykkeksemplene som vises har veldig sterke farger. Maskinen, som vises for første gang på messe, har et helt annet fargerom enn en vanlig CMYK-maskin, sier Mikael Wennerberg.

Mikael Wennerberg demonstrerer hva High Chroma-pressen AccurioPress C84HC er god for.

– Det er fortsatt CMYK, men det er spesielt blandet cyan og magenta. Vi kan også gjøre profiler for vanlig CMYK, så den kan også gjøre vanlig produksjon. Fordelen med denne spesielle High Chroma-miksen er at vi når et større fargerom. Vi når nesten sRGB-plassen. Det vises i fluoriserende, intense farger som du kan gjengi bedre. Selv hudtoner blir bedre. Jeg vil si at maskinen en gang ble utviklet med tanke på fotobøker.

Det blir sterke farger med High Chroma-blandingen.

Hva slags kunder bruker vanligvis dette?

– Ser du i Europa er det mange kunder som holder på med fotografering. I Sverige har vi noen kunder som har vært veldig kresne med fargegjengivelse i akkurat det fargerommet de ønsker. Vi har ikke solgt mye av det, men det har vært noen få byråer som har vært interessert i det. Det var også et designbyrå for utendørsarkitektur som hadde problemer med at illustrasjonene deres ikke ble bra når de kjørte i vanlig CMYK. Fargegjengivelsen var ikke så intens som de ønsket. De kjøpte også en HC. Grønnfargene er vanskelige å nå og det samme er de lilla.

Toner for store volumer

På standen sto også Konica Minoltas flaggskip tonermaskiner på rekke og rad.

AccurioPress C4070.

– AccurioPress 12000 som gir 120 sider per minutt og AccurioPress C14000 som gir 140 sider per minutt. Den har rekke utvidelsesmuligheter som tilvalg. Her har vi valgt å legge inn Plockmatics nye trådhefter. Jeg tror vi er alene om å kunne kjøre den inline, sier Mikael Wennerberg.

Spesielt bokproduksjon er noe som trekkes ekstra fram i år. Det kommer vi tilbake til.

Tonermaskiner med høy produksjon gjør det bra for Konica Minolta. Nøkkelen er produktivitet og AccurioPress C12000 og 14000 konkurrerer med de andre store tonersystemene på markedet, ifølge Mikael Wennerberg.

Maskinene har IQ-enheten IQ-501.

– IQ står for intelligent kvalitetspleie. Den måler hvert ark som passerer i sanntid. Du kan sette den slik at den justerer fargekurvene slik at du får en korrekt og jevn gjengivelse av fargene i hele opplaget. Da kan du også få den til å finne feil. Hvis man for eksempel får en coronarand, skal den sende ut det arket. Hvis den neste også er feil, stopper den. Men hvis det bare er sporadisk, går det ut på et avfallsbrett og den fortsetter å produsere.

Justerer den seg selv når den oppdager noe?

– Hvis det kan. Når den ikke kan, stopper den, hvis operatøren trenger å gjøre noe. En rengjøring eller noe annet.

Alt markedsføringsmateriell og brosjyrer hos Konica Minolta ble produsert på stedet on demand. Her leverer en robot en brosjyre direkte til Mikael Wennerberg etter bestilling i «kiosken».
Emballasjetrenden er sterk

Emballasjetrenden er godt synlig også hos Konica Minolta. De viser en tonerlinje sammen med en Horizon-stans.

– Når jeg snakker med emballasjetrykkere vil de ha større maskiner. Vi ser imidlertid et behov blant våre faste kunder innen produksjonstrykk. De spør om muligheten for å lage små emballasjer. Den vanskelige delen er hvordan du gjør etterbehandlingen. For det er ikke mye etterbehandling tilgjengelig for små formater, men her er et alternativ. Selvfølgelig koster det en slant, men det gjør det også veldig kommersielt og produktivt når du gjør det med en ordentlig leverandør.

Nytt samarbeid

Konica Minolta har også et helt nytt samarbeid med skjærebordprodusenten Valiani som betyr at de har salgsrettighetene til deres Omnia-modell.

Samarbeidet med italienske Valiani er helt ferskt.

– Bordet er ikke ment for et skiltfirma i det hele tatt, men for et arktrykkeri. Den kan håndtere det vi gjør i PKG1300. Det er vår digitale printer for korrugert kartong, bølgepapp. Så kan den også kjøre tynt papir. Det fine med denne er at du har en ilegger og en avtaker. Du kan laste inn en stabel med jobber og den kan lese en QR-kode i skjæreprogrammet. Den kan ikke frese, men kan skjære tangentielt. Du kan gjøre en gel for å lage en boks. Og du kan ha et rilleverktøy i den.

De viste også Alphajet kartongmaskin som er en integrert produksjonslinje med trykking og etterbehandling.

Bøker kommer sterkt

På standen er det sone for bokproduksjon med fargeprinter, sort/hvitt-printer og lakk- og folieringsmaskin i ett. Alt kompletteres med en limbinder.

– Her trykker vi innmat, omslag som folieres og så binder vi inn ferdige bøker.

Det var mange som følte og så på påføringene som JET lakk 3D Evo leverte på Konica Minoltas stand.

Konica Minolta stiller også ut sin partner NGI sine produkter. Der var det kanskje JET lakk 3D Evo som trakk flest besøkende. Det er en etterbehandlingsmaskin for både digital og offset som for eksempel printer UV inkjet, lakkerer og gjør digital varmstempling.

– Dette er ikke akkurat en emballasjeapplikasjonsmaskin. Du kan forbedre bokomslag, magasinomslag eller hva enn du vil forbedre.

Den kan for eksempel gjøre taktil lakkering i ulike høyder, som kan gi mønster. Den kan til og med gjøre det på boktekst, helt digitalt uten verktøy.

Mikael Wennerberg forteller at foredling er et must i emballasjebransjen og for omslagstrykk for bøker og magasiner.

– Jeg jobbet tidligere på det svenske trykkeriet hvor vi trykket pocketbøker. Jeg vil si at 90 prosent av alle pocketbøker hadde en form for foredling på omslaget.

Etiketter er et voksende segment for Konica Minolta. Her er den nye Accuriolabel 400 etikettskriveren.

Accuriolabel 400 er Konica Minoltas nye etikettmaskin.

– Forskjellen er at vår eksisterende trofaste Accuriolabel 230 gjør 23,4 meter per minutt, kun med CMYK. Accuriolabel 400 gjør 40 meter i minuttet og kan ha et femte fargeverk med hvitt, sier Mikael Wennerberg.

Roboter utførte arbeidsoppgaver hos Konica Minolta.

Les videre

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Store tidsbesparelser med automatisk skjæring

Fra manuelt arbeid med linjal og skalpell til en digital automatisk løsning som ikke bare sparer tid, men også tilbyr nye forretningsmuligheter. Besøket på Drupa i vår ga flere positive effekter for CopyCats avdeling i Oslo sentrum.
Fredrik Espen

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1