Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
For to år siden startet FotoPhono et samarbeid med Luth Gruppen og kjøpte, etter Fespa i Berlin, en Epson SureColor SC-S80600 rulleskriver med øko-solvent blekk. Det var starten på en stor investeringsreise, og siden den gang har ytterligere tre Epson-printere blitt installert, modellene SureColor F9400/P20000/P9500. Men også en Mistral-laminator fra Kala, skjæreplotteren Summa S3 og varmepressen Sefa Sublimaxi 2513 for ChromaLuxe-sublimering.
– Vi ønsket å gjøre noe annerledes enn de andre aktørene på markedet. Jeg vil si at oppsettet vi har nå er unikt i norsk sammenheng, ingen andre har det og kan matche den kvaliteten, sier Daniel Wormnæs, leder for salg og marked, samt partner i FotoPhono.
Som hånd i hanske
FotoPhonos kjernefokus er på høykvalitets utskrifter innen kunst, utsmykking og storformat. Et annet ben er AV-teknologi, det vil si alt som har med det audiovisuelle å gjøre som lyd, lys og bilde. Det var en viktig grunn til at valget falt på Epson.
– Vi har sjekket kvaliteten nøye gjennom hele prosessen og sammenlignet med andre leverandører, men vi vet at Epson har god fargegjengivelse etter å ha brukt blant annet deres projektorer. Da det var på tide å fornye maskinparken var det et naturlig valg og noe vi følte oss hjemme i, det passet oss som hånd i hanske, sier Daniel.
Til plater har FotoPhono en Swissqprint Nyala 3 med UV kombinert med skjærebordet Zünd G3 som gjør jobben når det kommer til de virkelig store utskriftene i planskriver. For etterbehandling av mindre utskrifter er tanken at den nye Summa S3 skjæreplotteren skal effektivisere flyten.
Lamineringsmaskinen med oppruller fra Kala skal også spare tid og skape en bedre arbeidsflyt i produksjonen. Den kan laminere både matt og gloss.
– Det ble en skikkelig high-end maskin. Vi hørte på Gunnar Müller i Luth Gruppen der og skjønte at det ikke var noen vits i å spare, det tjener vi fort inn, sier Daniel Wormnæs.
Gir 60 års garanti
Den kanskje største nyheten er muligheten til å lage utskrifter med ChromaLuxe. En metode med fargesublimering for å skape skarpe og levende farger på fotopaneler i enten resirkulert aluminium eller det trefiberbaserte materialet hardboard. Leverandøren lover en ripefri overflate og gir 60 års garanti på bildekvalitet for innendørs bruk og minst fem år utendørs.
Prosessen innebærer å skrive ut et overføringsark i en sublimeringsprinter, i dette tilfellet en Epson SC-9400. Motivet overføres så til panelet i en varmepresse og det gasses inn i materialet med åtte lag belegg. Med muligheter for både matt og glanset belegg er det mulig å skape ulike effekter og også en strukturert overflate som oppleves som tredimensjonal.
– Resultatet er en utrolig lett plate som er enkel å sende og har en utrolig kvalitet som varer i mange år. ChromaLuxe kaller det selv «Power of wow», sier Gunnar Müller.
– Vi er i ferd med å bygge et showroom for å vise kundene wow-effekten som ChromaLuxe gir i store formater. Det kan ikke formidles via en nettside, det må sees i virkeligheten, sier Daniel Wormnæs.
Utstillingsrommet vil også ha plass til tapet og folier, men det vil også fungere som et konferanserom med over 100 sitteplasser. Til høsten er planen å invitere til åpent hus for å vise alt nytt som FotoPhono kan tilby.
En større verktøykasse
Varmepressen har en arbeidsflate på 250 x 125 centimeter med doble rom og er Sefas største modell. Håpet er at denne investeringen skal kunne generere nye inntektsstrømmer.
– Det gir oss nye muligheter, for eksempel å lage drikkebrikker eller nøkkelringer som så kan skjæres ut i Zünd-bordet. Det er mange bruksområder, sikkert mange flere enn vi har tenkt på så langt. Det gir oss en større verktøykasse for å kunne tilby kundene det de ønsker, sier Daniel.
I tillegg til kunst og fotografi, kan produktene også brukes i offentlige miljøer hvor det kreves at materialet og trykket er virkelig slitesterkt. Sykehus, kontorer, fornøyelsesparker eller vaskehaller, alternativene er mange.
– Vi håper å kunne nå ut til nye kunder og ønsker å fange bredt. Vi gjør alt fra enkle jobber til de virkelig eksklusive, sier Daniel Wormnæs.
FotoPhono
Ble etablert i 1962 som en lokal foto- og musikkbutikk på Torshov i Oslo.
Holder i dag til ved Alna stasjon i Oslo.
Har 21 ansatte.
Daglig leder er Jonn Kordahl.