Fotoprint med stor wow-effekt

Foto: FotoPhono
PUBLISERT: 10 juni 2024
OPPDATERT: 10 juni
Varmepressen har en arbeidsflate på 250 x 125 centimeter med doble rom og er Sefas største modell.

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.

For to år siden startet FotoPhono et samarbeid med Luth Gruppen og kjøpte, etter Fespa i Berlin, en Epson SureColor SC-S80600 rulleskriver med øko-solvent blekk. Det var starten på en stor investeringsreise, og siden den gang har ytterligere tre Epson-printere blitt installert, modellene SureColor F9400/P20000/P9500. Men også en Mistral-laminator fra Kala, skjæreplotteren Summa S3 og varmepressen Sefa Sublimaxi 2513 for ChromaLuxe-sublimering.

Daniel Wormnæs.

– Vi ønsket å gjøre noe annerledes enn de andre aktørene på markedet. Jeg vil si at oppsettet vi har nå er unikt i norsk sammenheng, ingen andre har det og kan matche den kvaliteten, sier Daniel Wormnæs, leder for salg og marked, samt partner i FotoPhono.

Som hånd i hanske

FotoPhonos kjernefokus er på høykvalitets utskrifter innen kunst, utsmykking og storformat. Et annet ben er AV-teknologi, det vil si alt som har med det audiovisuelle å gjøre som lyd, lys og bilde. Det var en viktig grunn til at valget falt på Epson.

– Vi har sjekket kvaliteten nøye gjennom hele prosessen og sammenlignet med andre leverandører, men vi vet at Epson har god fargegjengivelse etter å ha brukt blant annet deres projektorer. Da det var på tide å fornye maskinparken var det et naturlig valg og noe vi følte oss hjemme i, det passet oss som hånd i hanske, sier Daniel.

Til plater har FotoPhono en Swissqprint Nyala 3 med UV kombinert med skjærebordet Zünd G3 som gjør jobben når det kommer til de virkelig store utskriftene i planskriver. For etterbehandling av mindre utskrifter er tanken at den nye Summa S3 skjæreplotteren skal effektivisere flyten.

Lamineringsmaskinen med oppruller fra Kala skal også spare tid og skape en bedre arbeidsflyt i produksjonen. Den kan laminere både matt og gloss.

– Det ble en skikkelig high-end maskin. Vi hørte på Gunnar Müller i Luth Gruppen der og skjønte at det ikke var noen vits i å spare, det tjener vi fort inn, sier Daniel Wormnæs.

FotoPhono har nå fire printere fra Epson: SureColor SC-S80600, F9400, P20000 og P9500.
Gir 60 års garanti

Den kanskje største nyheten er muligheten til å lage utskrifter med ChromaLuxe. En metode med fargesublimering for å skape skarpe og levende farger på fotopaneler i enten resirkulert aluminium eller det trefiberbaserte materialet hardboard. Leverandøren lover en ripefri overflate og gir 60 års garanti på bildekvalitet for innendørs bruk og minst fem år utendørs.

Prosessen innebærer å skrive ut et overføringsark i en sublimeringsprinter, i dette tilfellet en Epson SC-9400. Motivet overføres så til panelet i en varmepresse og det gasses inn i materialet med åtte lag belegg. Med muligheter for både matt og glanset belegg er det mulig å skape ulike effekter og også en strukturert overflate som oppleves som tredimensjonal.

– Resultatet er en utrolig lett plate som er enkel å sende og har en utrolig kvalitet som varer i mange år. ChromaLuxe kaller det selv «Power of wow», sier Gunnar Müller.
– Vi er i ferd med å bygge et showroom for å vise kundene wow-effekten som ChromaLuxe gir i store formater. Det kan ikke formidles via en nettside, det må sees i virkeligheten, sier Daniel Wormnæs.

Utstillingsrommet vil også ha plass til tapet og folier, men det vil også fungere som et konferanserom med over 100 sitteplasser. Til høsten er planen å invitere til åpent hus for å vise alt nytt som FotoPhono kan tilby.

En større verktøykasse

Varmepressen har en arbeidsflate på 250 x 125 centimeter med doble rom og er Sefas største modell. Håpet er at denne investeringen skal kunne generere nye inntektsstrømmer.

– Det gir oss nye muligheter, for eksempel å lage drikkebrikker eller nøkkelringer som så kan skjæres ut i Zünd-bordet. Det er mange bruksområder, sikkert mange flere enn vi har tenkt på så langt. Det gir oss en større verktøykasse for å kunne tilby kundene det de ønsker, sier Daniel.

I tillegg til kunst og fotografi, kan produktene også brukes i offentlige miljøer hvor det kreves at materialet og trykket er virkelig slitesterkt. Sykehus, kontorer, fornøyelsesparker eller vaskehaller, alternativene er mange.

– Vi håper å kunne nå ut til nye kunder og ønsker å fange bredt. Vi gjør alt fra enkle jobber til de virkelig eksklusive, sier Daniel Wormnæs.

«Vi er i ferd med å bygge et showroom for å vise kundene wow-effekten som ChromaLuxe gir i store formater. Det kan ikke formidles via en nettside, det må sees i virkeligheten», sier Daniel Wormnæs.

 

FotoPhono

Ble etablert i 1962 som en lokal foto- og musikkbutikk på Torshov i Oslo.

Holder i dag til ved Alna stasjon i Oslo.

Har 21 ansatte.

Daglig leder er Jonn Kordahl.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade