Onlinetrykkeri begynner å selge materialer

Foto: Felix Alnemark
PUBLISERT: 10 juni 2024
OPPDATERT: 10 juni
Toivo Persson-Travesset hos Unitedprint i samtale med Sign&Prints reporter Bo Wallteg.

Unitedprint, som driver nettrykkeriet Print24, begynner å selge materialer via merket Infowerk. Dette gjelder blant annet papir, plater og kartong.

Infowerk er en side hvor forbrukere kan bestille trykksaker via ulike maler. Siden for et år siden selger de også forbruksvarer til grafisk industri.

– Vi snakker papir og plater. Siden vi selv er en stor trykkprodusent har vi svært fordelaktige kjøp på dette. Papiret kommer fra forskjellige fabrikker i Asia, sier Toivo Persson-Travesset, som er ansvarlig for det svenske markedet for Unitedprints merkevarer.

Papiret kommer fra fabrikker i Asia.

Infowerk tilbyr papir i gramvekter opp til 400. De samarbeider med et bredt nettverk av trykkeriprodusenter.

– Delvis underleverandører med egen produksjon. Vi må sørge for at de har papirer. Så begynte vi å selge papir til et hvilket som helst trykkeri som kan kjøpe papir, sier Toivo Persson-Travesset.

Billigere innkjøp

Materialkjøp via Infowerk skal være opptil 30-40 prosent billigere. Men kundene må være forberedt på å kjøpe en hel container sendt fra Asia.

– I dag er det mange trykkerier som kjøper per pall. Men har du en produksjon som du vet hvordan ser ut, kan du kjøpe en container. Det kan være ulike formater og kvaliteter. Det er i realiteten 30-35 prosent billigere. Det er en enorm prisfordel om man kan lagre en container med 24–30 paller, sier Toivo Persson-Travesset.

Papirsalget i Europa har gått bra for Infowerk i løpet av det året de har vært i drift. Det blir fort store volumer når et nytt trykkeri blir kunde.

– I Sverige selger vi kopipapir på pall. Nå jobber jeg mye med svenske trykkerier, men det er ikke så veldig mange som har kapasitet til å kjøpe inn per container, men de som finnes er interessante, sier Toivo Persson-Travesset.

Der handler det om de større trykkeriene, som skal ha lagerkapasitet deretter.

– Da har jeg en følelse av at det er inngrodde kjøpsmønstre man må bryte. Det er mange langsiktige relasjoner med eksisterende papirleverandører, så det er klart at det kan ta litt tid, sier Toivo Persson-Travesset.

Alt materiell selges per container.

Infowerk begynner også å selge materialer til emballasjesegmentet. Men dette er fortsatt i sin spede begynnelse.

– Vi har også merket at det er et stort press på emballasjesiden. Det er litt bevegelse der og det gjør at det trengs mange innledende artikler, fremfor alt papp og bølgepapp. Det er et segment som vi innser at det er mye å hente fra hvis vi kan komme inn der, sier Toivo Persson-Travesset.

Han tror etterspørselen etter emballasjematerialer vil øke etter hvert som de blir mer etablert som papirleverandør.

«Vi er veldig konkurransedyktige på pris,» sier Holm Winkler, finansdirektør i Unitedprint om Infowerk.

Holm Winkler, som er finansdirektør i Unitedprint, setter seg ved bordet og forklarer satsingen på emballasje.

– Vi kjøper inn store mengder papir slik at vi får tilgang til materiale med god kvalitet på kartongen. Etter det vi forstår kommer hoveddelen av pappmaterialet uansett fra Asia. Derfor er det logisk å utvide med det også. Det er den beste kvaliteten du kan kjøpe i Asia. Vi er meget konkurransedyktige på pris. Vi har folk, kunnskap og ressurser. Dette tilbyr vi i stor grad i land vi opererer i.

Det sies ofte at kvaliteten på emballasjematerialer fra Asia ikke er god. Er det noe du kan diskutere med kundene?

– Vi jobber kun med containere og det ekskluderer mange kunder. Blant de store i den delen av bransjen er det allerede mange som handler fra Asia og blant dem er de største navnene. Det er allerede mye brukt. Jeg vet at Europa ikke kan produsere nok masse til det industrien trenger, så de må kjøpe fra Asia eller Sør-Amerika uansett. Vi gjennomfører tester og vi sender folk til testanleggene og vi vet hvordan materialet skal sammensettes, og når kundene ikke ønsker det, sier Holm Winkler.

Print24 hjelper andre trykkerier

Unitedprints største merkevare er netttrykkeriet Print24, som jobber med BTB i 22 europeiske land. De fleste av kundene er andre trykkerier.

– Jeg pleier å beskrive Print24 som en komplementær underleverandør til trykksakprodusenter. Vi har et bredt utvalg av alt fra enkle trykksaker til innbundne bøker og bannere i storformat. You name it, sier Toivo-Persson Travesset.

Han forklarer Print24s rolle i markedet. Når enkelte trykkerier ser at det blir billigere og kanskje enda raskere å sette ut arbeidet til dem, er ikke steget langt. Det vil være spesielt interessant for mindre trykkerier fordi maskininvesteringer krever mye arbeid og er en stor kostnad.

Flere produksjonsenheter

United Print har hovedkontor i Dresden, Tyskland. Selv små serier blir lønnsomme fordi det er web-to-print med helautomatiserte flyter.

– Du kan kjøpe 250 visittkort og det koster 150 kroner med frakt. Det er en plussavtale for oss fordi du som kunde laster opp en ferdig original og det er en helautomatisert prosess fra filsjekk til den ligger i pakken. Det er ekte web-to-print, ikke en hybrid web-to-print. Det skjer i virkeligheten.

Produksjonsenhetene er hovedsakelig lokalisert i Tyskland, Østerrike og Holland.

– Du kan få levering til 140 land i verden. Du som bedrift bestiller, produktet sendes direkte til kunden med deg som avsender. Vi er ingen steder å se. Det er ingen følgesedler eller merkinger.

Les videre

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

FESPA Norway inviterer til årskonferanse

Kunstig intelligens, teknologi og innovasjon i grafisk bransje. Det står på programmet når FESPA Norway inviterer til sin årlige konferanse for medlemmer og andre interesserte.
Fespa kollage

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1