Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

PUBLISERT: 12 juni 2024
OPPDATERT: 12 juni

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.

– Vi har en tilsvarende maskin fra tidligere som er mindre og den trengte å skiftes ut etter åtte år, så vi begynte derfor å se på en ny maskin i forbindelse med Drupa, sier Rolf H. Hojem, daglig leder i RK Grafisk.

Den gamle maskinen i B2-format står hos Papirdekk, som RK Grafisk inngikk fusjonsavtale med i juni 2023. Investeringen innebærer at RK Grafisk kan tilføre verdier som spotlakk og gull- og sølvfoliering til produkter i B1-formatet, både for offset og digitaltrykk. Men også lage taktile 3D-effekter.

– Dels kan vi gjøre dette for våre egne kunder, men også for den grafiske bransjen i Norge. Det er ingen andre som kan tilby foredling i 70 x 100-formatet i Norge, sier Rolf H. Hojem.

Ingen kontakt før Drupa

For noen år siden inngikk Konica Minolta og MGI et strategisk samarbeid som videre har ført til at Konica Minolta har gått inn på eiersiden i MGI. Det betyr at MGI sine produkter selges av Konica Minolta og de ble også vist på standen under Drupa. Det har vært solgt en del MGI-maskiner i Norge tidligere, men ikke i det store B1-formatet.

For Roger Wiig, Sales Manager Production & Industrial Printing hos Konica Minolta i Norge, kom avtalen litt overraskende da han ikke hadde hatt noen kontakt med RK Grafisk om en eventuell investering i tiden før Drupa.

– For å være ærlig hadde vi ingen kontakt annet enn at vi hadde service på den gamle maskinen som hadde stått hos Papirdekk, men gjennom fusjonen med Papirdekk har RK Grafisk god kjennskap til produktet og de muligheter den representerer, sier Roger Wiig.

«Må satse»

Og det ble altså handel direkte på messegulvet. Roger Wiig sier at han mener maskinen er helt riktig for RK Grafisk, ikke minst på grunn av mulighetene for å foredle både arktrykk og emballasje og dermed et bredt produktspekter.

– De kjenner til MGI fra tidligere og vet hvordan maskinen fungerer og hvordan de kan få det beste ut av den. Det er også en trygghet som leverandør å vite at kunden har kunnskap om produktet og vi er overbevist om at de vil lykkes med å skape lønnsomhet med maskinen.

Det å gjøre en stor investering i en lavkonjunktur er ikke noe som bekymrer Rolf H. Hojem i RK Grafisk.

– Vi må satse på noe annet enn konkurrentene, ellers kan vi bare konkurrere med en lav pris. Når økonomien kommer i gang igjen, tror jeg dette er noe som vil bli etterspurt av kundene for å kunne skille seg ut, sier han.

MGI Jetvarnish 3D Evo 75 skal installeres på RK Grafisk i Oslo i løpet av sommeren.

Les videre

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Fresnyhet fra Kimla hos Alvøen

Alvøen selger fra før av to frese- og skjæremaskiner fra polske Kimla, som begge har industrien som hovedmålgruppe. Nå lanseres en CNC-fres som er rettet mot skilt- og messebransjen.
alvoen_kimla_bpfm_webb

Lettarbeidet nyhet fra Drytac

Materialprodusenten Drytac lanserer nå Polar Smooth 150 Air i Norden. En selvklebende vinyl med en tykkelse på 150 mikrometer som skal være både slitesterk og lett å jobbe med.
Scandraft Polar

Ny Bodyfencefilm for følsomme områder

Hexis har begynt å selge en ny film i Bodyfence-serien. Dfenceonex skal beskytte innvendige overflater og berøringsskjermer i kjøretøy.
1730809691421

Siste nytt

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage