Drupa 2024 lokket til seg betydelig færre besøkende enn forventet

PUBLISERT: 17 juni 2024
OPPDATERT: 17 juni
Selv om det ser slik ut på bildet, var det ingen rush for å komme inn på årets Drupa. Foto: Messe Düsseldorf

Da Drupa åpnet dørene for noen uker siden, var det åtte år siden sist messen ble arrangert. En pandemi kom i mellom. Nå foreligger besøkstallene og de var absolutt en skuffelse for Messe Düsseldorf.

Virkningen av pandemien rammet messer generelt hardt i noen år. Mange messearrangører hadde grunn til å være nervøse. Stengte haller og ingen virksomhet påvirket selvsagt økonomien betydelig. I 2020 skulle Drupa være tilbake, men det skjedde ikke, så det gikk åtte år mellom messene. Kanskje man kunne forvente et oppdemmet behov, eller et ønske om å besøke Drupa igjen, men behovet viste seg å være mindre enn forventet. I 2016 var 260.000 besøkende til stede, i år kom 170.000 fra 174 land, et dramatisk fall på 90.000 eller 35 prosent med andre ord, og et tall som var langt under Messe Düsseldorfs forsiktige forventninger på 200.000. Samtidig var utstillerne i mange tilfeller svært positive til messen og det ble gjort mange forretninger. Noe annet ville kanskje vært rart med tanke på at det har gått åtte år. Og kanskje er det de «riktige» besøkende som fortsatt går på messene.

I fjor gjorde Interpack comeback og da gikk antall besøkende ned med 27.500 til 142.000 sammenlignet med 2017, en nedgang på cirka 16 prosent.

Størrelsen på de gigantiske messene er fortsatt enorm, men besøksmessig er interessen synkende. Er det et midlertidig fall etter pandemien eller er det en trend som vil vare? Har bransjene skjønt at man kan klare seg ganske bra uten å besøke messene, eller i det minste at det går greit å sende færre ansatte?

Her snakker vi om de store, internasjonale messene. Samtidig kan det hende at flere lokale, litt mindre messer favoriseres. Kostnadene og tiden som kreves for å sende en ansatt til en slik messe er vanligvis svært små i forhold til de gigantiske messene, og samtidig er det en måte å oppmuntre personalet og få tilbakemeldinger inn i organisasjonen.

Et annet bekymringspunkt for messene kan være kostnader og miljøaspekter. På årets Drupa hadde en maskingigant som Bobst ikke mer enn en konseptmaskin på stedet. Allerede i 2020 ble det sagt at de ville slutte å sende hundrevis av tonn stål til messene, det var for vanskelig å forsvare, ikke minst fra et miljøsynspunkt. Det antas at de fleste vet hva pressen deres kan og at det er unødvendig å ta dem med på messen. Det er selvfølgelig et økonomisk aspekt også, selv om man ikke snakker så mye om det. Hvis dette skulle være starten på en trend, ville det overfladisk sett vært et mareritt for messearrangørene. De har utvilsomt mye å tenke på for fremtiden.

Tekst: Bo Wallteg

Les videre

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Fresnyhet fra Kimla hos Alvøen

Alvøen selger fra før av to frese- og skjæremaskiner fra polske Kimla, som begge har industrien som hovedmålgruppe. Nå lanseres en CNC-fres som er rettet mot skilt- og messebransjen.
alvoen_kimla_bpfm_webb

Heidelberg: Nå kommer KI-revolusjonen til trykkeribransjen

Sign&Print har besøkt Heidelbergs nye Print Media Center "Home of print" i Tyskland. Med sitt nye arbeidsflytsystem og nye maskiner som Jetfire 50 og Boardmaster, staker de ut en stadig mer automatisert og KI-drevet fremtid for trykkerier over hele verden.
ai_heidelberg

Teknologi, nettverksbygging og gode tilbud

Torsdag 28. november inviterte Antalis til åpent hus i sitt showroom i Oslo. En innholdsrik dag med pølselunsj, mingling og demoer.
Stemning 1

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong