På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
Det forteller Paula Comes Ahedo, Director of Strategy, Customer Experience and Program Management, HP Large Format, når Sign&Print møter henne på HPs enorme stand som opptar hele hall 17 under Drupa.
– Det kommer nyheter i stort format til høsten, sier hun, men ønsker ikke å spesifisere nærmere hva det dreier seg om.
I fjor høst ble siste versjon av HP Latex, modell 630 W, sluppet, som ble avduket blant annet under Sign&Print Scandinavia. En inngangsmodell til de større maskinene i 700- og 800-serien med samme vannbaserte lateksblekk inkludert «vedlikeholdsfri hvitt». En maskin som er laget med 37 prosent resirkulert plast, helt i tråd med HPs mål om å være det mest bærekraftige selskapet i bransjen innen 2030.
Kundedrevet innovasjon
Utviklingsarbeidet i storformat er først og fremst drevet av tre trender: økt etterspørsel etter raskere konvertering, behov for stadig mer strømlinjeformede arbeidsflyter og økt etterspørsel etter bærekraftige produkter.
– Vi ønsker å hjelpe kundene våre med den digitale transformasjonen og være en pålitelig partner på den reisen. Vi ønsker å gjøre det på riktig måte og med bærekraft som ledetråd, sier Paula Comes Ahedo og fortsetter:
– HP har sterke muskler og en sterk FoU-avdeling som jobber med kundedrevet innovasjon for å skape verdier for kundene. Vi ser at vi har god fart på storformat og at det er et område som vokser, og det er vi selvfølgelig glade for.
Større blekkpatroner
HP presenterte faktisk noen nyheter i stort format på Drupa, men litt mer beskjedne enn de som er nevnt ovenfor. Det handler om blekket til HP Latex 2700, som nå kan fås i 10-liters poser for en mer ressurseffektiv og bærekraftig produksjon.
– Det er et svar på kundenes krav om å kunne senke kostnadene og samtidig øke volumene.
En annen nyhet er oppgraderinger til programvaren PrintOS, Live Production, som skal forenkle fremfor alt for små og mellomstore trykkerier. For eksempel for å kunne fjernstyre arbeidsflyten via en mobiltelefon eller datamaskin. Den inkluderer også en oppgradering av Design & eCommerce som skal gjøre det enklere for kunden å gjøre ting som utskriftsklare PDF-filer som er optimalisert for utskrift på lerret eller veggdekorasjoner.
Ingen KI-funksjoner ennå
På årets Drupa er det et konsept som er en gjenganger, nemlig KI. Paula Comes Ahedo forteller at det er et tema som også diskuteres mye hos HP, men så langt har det ikke resultert i noen konkrete funksjoner for storformatkundene.
– Jeg vil si at vi ligger godt an med mye relevant data fra våre kunder som vi kan bruke. Vi jobber med å utvikle KI-funksjoner, men ønsker ikke å lansere noe uten at det gir kundene våre noe verdi, det er det viktigste, sier hun avslutningsvis.